Ensom og håbløs...
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg er en ung pige med anden etnisk baggrund...
Jeg har meget store problemer derhjemme, med min familie, specielt min far.
Fra barns ben er jeg blevet tæsket af min far, og nu snakker jeg ikke om en flad eller to, men knytnæver i ansigtet, brækket ribben osv...
Nu er han så ude at rejse, men kommer snart tilbage, og i den forbindelse har han fortalt min mor at han skulle have en alvorssnak med mig når han kommer tilbage, og hans alvorssnak svarer til det ovenstående.
Jeg har fundet mig i det i mange mange år nu, og har fået nok, men ved ikke hvad jeg skal gøre, for sidder i et stort dillemma. Hvis jeg går hjemmefra, bliver hele situationen værre, men hvis jeg bliver jeg psykisk slidt ned...
Jeg føler at jeg sidder i en håbløs situation, og jeg ved ikke hvad jeg skal stille op, der jeg ikke har nogen og snakke med om det her...
Så mit spørgsmål er, hvordan kommer jeg ud af det uden at der opstå flere problemer..?
Fra
Den Håbløse:(
Ps.: At snakke med ham om det er ikke en mulighed..

Svar:
Kære pige på 20 år!
Jeg tænker at det er på høj tid at du kommer væk hjemmefra. Det er ikke godt for dig, eller nogen, at være udsat for vold. Det ødelægger dit selvværd og selvtillid og kommer til at præge dit forhold til andre mennesker i dit liv.
Du har svært ved at se nogen vej ud af dit problem og jeg tænker at du har brug for hjælp.
Det kan være svært at komme hjemmefra og man har brug for nogen at støtte sig til. Jeg ved også at det er ekstra svært for dig og at du risikerer at miste din familie, hvis du flytter hjemmefra uden at være gift. Men jeg ved også at det er muligt, at gøre noget ved det hvis man får støtte og har et netværk.
Det er vigtigt at du kommer til at tale med nogen der kan hjælpe og støtte dig. Du kan gå ind og se på Cyberhus forside under ”henvisninger” om der er en rådgivning i nærheden af der du bor.
Du fortæller ikke om du er under uddannelse, hvis du er det så er der ofte mulighed for rådgivning eller psykolog i den sammenhæng.
Der findes også tilbud som retter sig specielt til piger med anden etnisk baggrund, fordi man er klar over at de har nogle specifikke problemstillinger.
Der er f.eks. www.lokk.dk, der har rådgivning der retter sig specifikt til etnisk unge i krise.
Der kan man ringe tirsdage 9-12 og torsdage 19-22 på telefon 70 27 03 06, man må godt være anonym. Der kan du få vejledning til den rigtige hjælp i dit område.
Det kræver mod og viden om at det din far gør mod dig er forkert og du skal ikke finde dig i det længere. Nok er nok!
Jeg håber at du tager en beslutning og at du søger hjælp.
Kærlig hilsen
Anita