Ensom dreng
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Heej cyberhus:) er en dreng på 16 år, har en fantastisk kæreste, vi har kommet sammen i 4 måneder. jeg har massere venner til fodbold og i klassen, men er ikke rigtigt sammen med dem. har virkelig svært ved at være sammen med folk rigtigt. føler ikk der er nogen der passer sammen med mig. når jeg ikke er sammen med min kæreste, for jeg det total dårligt, og føler mig total alene i verden. Hvordan kommer jeg af med den ensomhed, og hvordan for jeg venner som jeg er sammen med og er tætte med? jeg vil godt have mange tætte venner, ikk bare venner man ser i skolen og til fodbold. den ensomme

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit brev herind til og hvor er det dejligt at du har en fantastisk kæreste,  jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg kan forstå ud fra dit brev, at det er rigtig hårdt for dig ikke at have nogle tætte venner, som du føler dig tilpas omkring. Ensomhed er en svær følelse.
Mange gange så bliver man gode venner, fordi man har nogle fælles interesser, eller synes det samme er skægt. Derfor synes jeg, at du skal prøve at sætte dig ned og finde ud, hvad det er, der interessere dig, hvad kan du lide at lave, hvad bliver du glad for og hvad er betydningsfuldt for dig. Når du sidder og tænker de ting igennem, bliver du først og fremmest klogere på dig selv, men det hjælper dig også til at finde ud af, hvad det er du f.eks. vil sætte pris på i et venskab. Det kan være at du finder ud af, at der er endnu en fritidsaktivitet du vil gå til, hvor der er mulighed for at skabe nye venskaber.
Du skriver at du føler dig alene og får det dårligt når du ikke er sammen med din kæreste. Det er der intet unormalt i, det er f.eks. et tegn på hvor meget hun betyder for dig, og at du virkelig er glad for at bruge din tid med hende. Når man er væk fra den man elsker, kommer der et stort savn, som kan få en til at føle sig alene. Fordi at tiden med hende, er vigtig for dig, og fordi der føler du dig tilpas.
Hvis du synes at den her følelse af ensomhed bliver ved med at væære der, så synes jeg du skal fortælle det til dine forældre. Det er vigtigt at have en voksen at snakke med, når det er lidt svært og dine forældre er dem der kender dig bedst.
De bedste hilsner fra Kristine