Ensom
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg er en pige på 17 år, som føler sig ensom og trist. Her for den seneste tid har jeg virkelig følt mig alene og ked af det. Jeg har kun få venner, men jeg føler ikke, jeg kan regne med dem, da jeg er blevet svigtet før mange gange. Jeg tør ikke stole på folk, da man næsten ikke kan regne med nogen. Jeg har heller aldrig haft en kæreste. Aldrig en seriøs. Det er også en af grundene til, jeg føler ensom. For jeg har ikke prøvet at blive kysset og elsket af en dreng før. Jeg er muslim. Så det er også lidt svært for mig at finde en kæreste, da han skal være muslim og vi må ikke have sex sammen. Men jeg har heller ikke rigtig været eller er forelsket i nogen. Indtil nu hvor jeg snakker med en på skype fra USA. Men jeg kan jo ikke mødes ham i virkeligheden pga. distancen og han er heller ikke muslim. Desuden er jeg også fornylig blevet fyret fra mit arbejde. Det er dog ikke rigtig det, jeg er trist over. Det er mere, at når jeg er på arbejde, tænker jeg ikke på min ensomhed. Jeg har det godt, når jeg arbejder, og derfor kan jeg også godt lide at arbejde meget. Det føles forløsende og er bedre end at være hjemme. Jeg tror, det er fordi jeg taler med forskellige mennesker og mine kollegaer er også søde. Jeg kan faktisk godt lide at møde nye mennesker og er en talende person. Men det der også trækker mig tilbage, er at jeg er bange for at blive svigtet igen. Derfor kan jeg godt lide at være alene nogen gange eller sammen med min mor, for hun er den eneste, som jeg kan rigtig stole på. Men jeg kan ikke fortsætte sådan her uden en sand vend og trofast kæreste. Jeg er bare rigtig forvirret. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Derfor ber' jeg om hjælp. For jeg ved godt, at der er håb. Men jeg har brug for at vide, hvad jeg selv kan gøre for at få en kæreste og god(e) ven(ner). På forhånd mange tak.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå de tanker du har omkring venner og kærester. Det er aldrig særlig rart at føle sig ensom. Alle mennesker har brug for at have venner, så jeg kan godt forstå, at du gerne vil have nogle gode venner du kan stole på. Jeg kan også sagtens forstå, at du godt kunne tænke dig, at få en kæreste. Det er meget naturligt at drømme om den slags. Jeg vil gerne prøve at komme med nogle idéer til hvad du kan gøre.
Åbenhed
Til at starte med vil jeg gerne sige, at jeg godt forstå, hvis det kan være svært at åbne sig, når du før har oplevet svigt. Men jeg tænker også, at det vigtigt at du prøver at åbne dig. Det er først når du er villig til at åbne dig, at du kan knytte tætte venskaber igen.
Kæreste
Det lyder ikke som om det er så nemt for dig at få en kæreste og jeg kan godt se det er lidt svært, når ham du snakker med på Skype bor så langt væk. Jeg ved desværre ikke hvor det er nemmest for dig at finde en muslimsk kæreste. Jeg tænker, at du nok selv ved bedst ved, hvor du kan finde nogen der har den samme tro som dig? Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at sørge for at være nogle nogle steder hvor der også er andre unge. Hvis du går i klub et sted, arbejder et sted eller går i skole sted, hvor der også er drenge, så er det nemmere at komme til at møde en du måske bliver forelsket i.
Venner
Du skriver at du godt kan lide at møde og snakke med nye mennesker. Det synes jeg lyder som en rigtig god egenskab at have, når man skal have nye venner. Så det tror jeg helt sikkert er en fordel for dig. Hvis du gerne vil have gode venner, så er det vigtigt at være steder, hvor der også er andre unge. Jeg synes derfor det kunne være rigtig godt, hvis du prøvede at finde et nyt arbejde. Når du var så glad for det sidst, så tror jeg det kunne være godt, hvis du prøvede at finde et nyt sted du kunne arbejde, så du kan møde nye mennesker.
Ellers er det også en mulighed, at begynde til en fritidsaktivitet. Nu ved jeg ikke hvad du godt kan lide at lave, men måske er der en ungdomsklub i nærheden af hvor du bor? I en ungdomsklub er det i hvert fald muligt at komme til at møde andre unge. Det er også en mulighed at begynde til dans, gymnastik, fodbold eller andre ting. Her kan du også komme til at møde andre piger og på den måde få nye venner.
Jeg håber at du kan bruge nogle af mine idéer og at du har mod til at prøve at opsøge nye steder, hvor du kan møde mennesker. Så tror jeg i hvert fald der er en større chance for, at du kan komme til at få nye venner.
De bedste hilsner Sine