Ensom
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej. Ved ikke rigtig hvor jeg skal starte, men det korte af det lange er, at jeg føler mig ensom, og jeg mangler nogen at snakke med. Nogen som forstår mig, og som virkelig gider at lytte til mig. For 3 år siden mistede jeg min mor. Mine forældre havde inden det, været skilt i 5 år, og deres skilsmisse havde været en lang og sej kamp, som i den grad gik hårdt ud over min lillebror og jeg. Jeg havde det på et tidspunkt så skidt at jeg begyndte at skære i mig selv, for at få opmærksomhed, fordi jeg aldrig følte at blive hørt. Jeg gik på det tidspunkt på efterskole, hvilket havde været en stor prøvelse for mig, fordi jeg hele mit liv igennem har været utrolig bange for at blive holdt udenfor, og at andre ville grine ad mig, og syntes jeg var mærkelig. Jeg har dog altid haft venner. Ikke mange, men et par nære venner, men alligevel følte jeg mig altid udenfor. Vi var i folkeskolen en pigegruppe på tre, og jeg følte altid at det var mig der var "det tredje hjul." De to andre havde et tættere venskab og var "bedre veninder" end de var med mig. Jeg var tit ked af det pga. af det, og følte mig meget alene. Men jeg var rigtig god til at skjule det. Når jeg var oppe i skolen, var jeg altid den sjove og pjattede med mine veninder, men når jeg kom hjem var jeg altid ked af det. Også mest pga. af mine forældre, og min stedmor, der flyttede ind hos min far og rent ud sagt tyraniserede mit liv, hvilket er en uendelig lang historie. Nå, men det var egentlig på efterskolen det hele startede for alvor. Jeg startede i august og kun en måned efter var jeg parat til at tage hjem igen, fordi jeg var sikker på at jeg aldrig ville finde nogle venner. Det var også der jeg begyndte at skære i mig selv. Jeg prøvede at fortælle min far hvordan jeg havde det, men han blev bare rigtig vred på mig, og sagde en masse ubehagelige ting. Det endte med at jeg blev der for det var trods alt bedre end at være hjemme hos ham og min stedmor. Efter jul, begyndte det at gå meget bedre. Jeg fik et par gode veninder og min kontaktlærer hjalp mig også meget. I februar døde min mor så. Det var som om alt liv blev suget ud af mig, for jeg mistede den eneste person der nogensinde havde forstået mig, og som altid hjalp mig, men jeg ville ikke snakke om det, eller have hjælp. Jeg ville bare videre med mit liv, og sagde derfor også nej til psykologhjælp. Det gik godt nok i et halvt år, men så kom nedturen. Jeg begyndte igen at skære i mig selv, og følte mig mere ensom end nogensinde før. Jeg var kommet hjem fra efterskole og havde nu ingen venner omkring mig. Mine bekendskaber fra folkeskolen var i årets løb ebbet ud, og mine venner fra efterskolen boede alle sammen langt væk. Jeg havde ingen overhovedet. Min far forstod mig ikke, og har heller aldrig haft lyst til at snakke med ham og noget. Jeg kontaktede derfor min gamle lærer som før havde hjulpet mig, og hun fik mig også på rette spor igen. Dette her er altsammen to år siden nu, men jeg tror jeg er ved at gå den vej igen. Jeg arbejder for tiden på et plejehjem, og har rigtig mange gode kollegaer, og en af dem er også blevet en rigtig gode veninde, og vi skal sammen på ferie til Spanien i næste måned. Vi har det rigtig sjovt sammen, og vi laver en masse ting. Problemet er bare, at hun flytter til Århus til sommer, og planen er at jeg skal starte på Social- og sundhedsskolen til september, men jeg er kommet rigtig meget i tvivl. For det første ved jeg ikke om det ovehovedet er det jeg vil, eller om det bare er fordi jeg rigtig godt kan lide at være på netop min arbejdsplads og derfor er glad for erhvervet, eller om jeg overhovedet vil synes om det på et andet plejehjem? For det andet er jeg rigtig bange for at miste kontakten til min veninde, for hun er den eneste jeg har, og uden hende ved jeg at det hele bliver ligeså trist som før, og jeg kommer til at føle mig ensom. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal stille op med mit liv. Har været i gang med tre uddannelser siden folkeskolen nu, og er sprunget fra det hele. Har rigtig svært ved at finde noget jeg gider, og egentlig er det altid fordi jeg ikke kan og har lyst til at være sammen med de andre i klassen. Jeg føler at de synes jeg er mækelig, og at alle andre kan finde venner undtagen mig. Jeg er utrolig svag og gider ikke at kæmpe for noget. Er røget ind i en ond cirkel, hvor jeg bare giver op når noget går mig imod, fordi der ikke er nogen der støtter mig, og det er det jeg har brug for. Den eneste jeg kunne forstille mig kunne hjælpe mig er min gamle lærer, som jeg stadig snakker med ind imellem, men jeg tør ikke at fortælle hende at jeg endnu engang er droppet ud af en uddannelse, hvilket jeg gjorde inden jul. Hun tror jeg stadig går på HF, og at jeg har det godt. Men det har jeg langt fra og ville sådan ønske at jeg kunne snakke med hende om hvordan jeg har det, men jeg synes bare det er enormt pinligt gang på gang at må fortælle at jeg endnu engang er droppet ud. Jeg føler at jeg svigter hende, og jeg er bange for at hun bliver sur og ikke vil snakke med mig mere, fordi jeg gang på gang dropper ud, og begynde at klynke igen. Håber du kan hjælpe bare en lille smule. Mvh. Pernille Ved godt dette er et langt og nok også rodet brev, men har bare så mange tanker der fylder så uendeligt meget i mit hoved, og har virkelig brug for hjælp, for ved ikke havd jeg skal stille op.

Svar:
Hej Pernille
Jeg kan godt forstå du har brug for at få det hele ud, og bare få snakket med en om alle de tanker og følelser du går rundt med. Jeg synes faktisk ikke det er rodet det du har skrevet, og du er rigtig god til at sætte ord på hvordan du har det.
Det er tydeligt at du tænker meget over det, fordi du har rigtig godt styr på hvordan tingene hænger sammen. Og det kan du virkelig bruge til noget nu, så det er rigtig godt.
Jeg tror også der er nogle ting som jeg kan hjælpe dig med og det vil jeg rigtig gerne prøve på. For eksempel kan jeg måske give dig nogle muligheder og ideer til hvordan du kommer videre her fra hvor du står nu. Fordi der er muligheder og veje du kan gå, så dit liv kan blive nemmere for dig.
Du har oplevet flere ting, som jeg godt kan forstå har været svære at overskue og håndtere alene. En hård skilsmisse, en følese af at være udenfor gennem folkeskolen og en stedmor der ikke behandlede dig ok. Så sker der det at din mor dør, og hun var faktisk den eneste du følte kunne forstå dig.
Du skriver på et tidspunkt, at du bare gerne ville videre med dit liv, og derfor ville du ikke til psykolog. Du har snakket godt med en af dine gamle lærere, og det lyder godt. Men det lyder også til at du også har prøvet at klare tingene selv, og de følelser du har inden i.
Jeg tror grunden til, at du er droppet ud forskellige steder, at du føler at du ikke har noget overskud, er inde i en ond cirkel og har skåret i dig selv, er fordi du har en masse ting og følelser inden som du ikke har fået snakket om.
De problemer du har oplevet og sorgen efter din mors død, kan sætter sig som en stor sort klump i maven og gøre det meget svært at finde overskud og glæde i livet. Derfor er det meget vigtigt at du nu får snakket med en voksen som kan hjælpe dig og det skal være en voksen som har erfaring med de her ting. Din gamle lærer kan være en rigtig god ide og du behøver ikke at have dårlig samvittighed over at du ikke går på HF længere, fordi det lyder til at din gamle lærer bare gerne vil hjælpe.
Men jeg synes også det er vigtigt at du får snakket med nogle voksne som kender til det her med at miste nogen man holder meget af. Derfor synes jeg du skal prøve to ting:
1. www.ungeogsorg.dk har en massse forskellige gratis muligheder og de er rigtig gode til at snakke om de her ting. Prøv at se her hvad de kan tilbyde af rådgivning:
2. kommer til din læge, fordi jeg synes du har brug for at snakke med en psykolog og det kan din læge henvise dig til. Som jeg skrev i starten har du meget godt styr på hvordan tingene hænger sammen, en du har brug for at få snakket om din mor og de andre ting du skriver til mig.
Den sidste mulighed jeg vil give dig her, er vores chat her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en erfaren voksen, og måske kan du øve dig i at snakke om de her ting og måske ville det føles rigtig rart for dig.
Kære du...kæmp videre og ræk ud efter de voksne som kan hjælpe dig. Ingen mennesker kan klare de her ting alene, heller ikke dig. Derfor er det helt naturligt at spørge om hjælp og du er kommet rigtig godt igang - Rigtig flot.
Venlig hilsen
Erroll