En underlig en

brevkassespørgsmål

En underlig en

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej rådgiver først og fremmest. Jeg er nok ikke den af den "typiske slags" I får spørgsmål fra. Jeg føler mig på en eller anden måde ensom. Henne i skolen/gymnasiet er alt godt, har det fint derhenne bliver ikke mobbet, klarer det fint i skolen, snakker med en del derhenne, karaktererne er fine osv. Udadtil har jeg taget en maske på, alle tror jeg har det fint også videre, selv mine forældre. Jeg drikker ikke, fester ikke, hvilket ingen af mine klasse"kammerater" har noget imod. Det er bare når jeg sidder herhjemme om aftenen, føler jeg mig så ensom. Jeg har som de fleste andre teenager , en form for kæreste sorger. Der er den her pige, som jeg er forelsket i. Jeg har dog set det ikke er gengældt, men jeg bliver ved med at tænke på hende. Jeg har haft samme problem før, men tiden plejer at hele mine sår, dog ikke denne gang hun bliver ved med at dukke op i min hjerne. Det har hun gjort siden skolestart. Jeg har ingen anelse om hvad jeg skal gøre. Jeg bruger meget tid foran computeren og på at drømme. I drømmene kan jeg være "helten", den der bliver set op til, den der får pigen osv. Jeg elsker at drømme, jeg kunne leve i drømmen hvis den varede evigt. Hvis jeg ikke drømmer, sidder jeg for det meste foran computeren. Jeg spiller det populære spil World of Warcraft. Her har jeg en masse online venner, der ser op til mig, skriver til mig, roser mig, griner sammen osv. Det er dog ikke virkeligt, men jeg føler jeg er noget, at der er brug for mig . Jeg "lever" nærmest i disse 2 verdener, væk fra alting. Men jeg kan jo ikke skjule mig i disse 2 verdener for evigt. Jeg har ikke et spørgsmål jeg gerne vil have svar på, men jeg håber at De/rådgiveren, har lyst og tid til at læse mellem linjerne og give mig et eller andet svar. Jeg havde bare brug for fortælle nogen det, selvom det nok virker underligt for en 16-årig. Det var alt fra nu, håber ikke jeg har gjort jer en alt for stor ulejlighed. Jeg vil gerne være anonym, og mine oplysninger, vil jeg helst ikke have ud nogen steder. På forhånd tak - Jacob

Svar:

Hej Jacob.

Jeg har både tid og lyst til at give dig et svar! Jeg vil også rigtig gerne prøve at læse mellem linjerne som du skriver og prøve at skrive noget du kan bruge. Lad mig starte med at sige, at der er ikke noget som helst underligt i at have brug for at fortælle om nogle ting man tumler med en gang i mellem. Hverken hvis du er 6, 16 eller 60 år gammel! Det er bare rigtig flot at du overhovedet kan sætte ord på. Det er der mange der har svært ved, men jeg synes du klarer det rigtig flot med dit indlæg her i brevkassen!

Jeg har også lyst til at skrive til dig at jeg synes egentlig ikke det virker som om du er sådan en "underlig en", som du selv beskriver det. Du lyder som om du har tumlet med lidt forskellige ting og sager, men også at der er mange aspekter af dit liv, hvor det går godt og du har godt styr på det. Det går godt i skolen og du har det godt derhjemme. Desuden har du også nogle venner der sætter pris på dig og gode klassekammerater. Jeg mener at venskaber man har på nettet - f.eks. gennem World of Warcraft - kan have stor værdi og er ikke forkerte venskaber. Det er jo rigtige mennesker du møder online.

Det er så fantastisk at du kan drømme som du gør! Det viser at du har en god fantasi og at du er kreativ. At du drømmer om at være helten, der får pigen er slet ikke så mærkeligt og unormalt. Når man er i din alder er man i gang med at lære en helt masse om hvem man er og hvordan ens følelser fungerer. En del af at lære alt det, er bl.a. at turde forestille sig de ting man måske ikke tror kan lykkes - det er en måde at øve sig på til den dag det lige pludselig bliver virkeligt. Det er selvfølgelig rigtig svært hvis du er forelsket i en pige som måske ikke er forelsket tilbage. Det gør ondt og man bliver ked af det. Hvis du er helt sikker på at pigen ikke gengælder dine følelser, er du jo nødt til at gøre som du selv er inde på, og prøve at glemme det og lade tiden hele sårene. Men måske kan du prøve at snakke med hende om det hvis du stadig er lidt i tvivl om der kunne være et håb?

Som jeg tidigere skrev, synes jeg ikke der er noget galt med venskaber man finder på nettet. De kan give en nogle meget fine ting og kan nogle gange gøre at man møder nogle mennesker som man aldrig ville møde i virkeligheden. Måske folk fra andre aldersgrupper eller andre steder i verden end en selv. Jeg kunne dog også tænke at det kunne være rart for dig at dyrke nogle venskaber IRL. Hvis du måske bruger lidt mere tid med nogle kammerater kan det hjælpe dig til at føle at du ikke flygter ind i den verden du drømmer dig til. Måske er der nogen af dem du snakker med på gymnasiet du kunne forestille dig at bruge noget tid sammen med? Selvom du ikke drikker, kunne det også være at du har lyst til at at tage med til en fest indimellem.

Det er fedt at høre at dem fra din klasse synes det er ok at du ikke drikker. Sådan skal det selvfølgelig også være, men det er nogle gange at det kan være svært hvis du har valgt noget andet end hvad mange måske gør. Flot at du holder fast i at det er sådan du er. Det gælder i virkeligheden alle de ting du nævner. Du skal have lov at være ham der drømmer, for det tror jeg er en af de ting der gør at du netop er dig! Du er en stærk person!

Det kan også være at du skal smide den maske du nævner lidt en gang imellem. Det kan være svært, men hvis du føler at du har det meget forskelligt udenpå og indeni, kan du godt føle dig ensom. En af de ting der kan være gode at øve sig på er, at fortælle nogen om hvordan du har det. F.eks. at skrive til brevkassen her er en fin måde at øve sig, og jeg synes du er rigtig god til at beskrive hvordan du har det. Du kan også komme ind i vores chat her i cyberhus (mandag til torsdag mellem 14 og 19) og chatte med en af de voksne der og få sat lidt ord på det hele. Måske kunne du have lyst til at snakke med dine forældre eller en fra klassen. Det er ting der kræver lidt af dig, og at du prøver dig lidt frem. Men jeg tror helt sikkert det ville være godt for dig og husk at øvelse gør mester - du skal ikke kunne alt med det samme.

Jeg håber jeg har fanget lidt af det du skrev mellem linjerne og at du kan bruge nogle af de ting jeg har skrevet.

Hilsner og tanker

Marie