En lukket bog
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg har altid været den pige alle ville omgås med, men modsat har jeg altid haft brug for en bedste veninde jeg kunne knytte mig til og havde tillid til. Jeg går på gymnasiet nu og har stadig svært ved at åbne mig op overfor andre mennesker. Jeg er for resten også den pige alle fyre altid har eftertragtet, men det er ikke noget jeg bruger til min fordel. Tvært i mod, jeg lukker af overfor folk der vil for tæt på. Self har jeg datet et par fyre, men jeg har altid sagt stop, når jeg har følt de er kommet for tæt ind på mit liv. Er det fordi jeg ikke elsker og kan acceptere mig selv?  Det har jo været nogle pæne fyre, så folk har ikke kunnet forstå det.  Ikke for at lyde så selvglad, men jeg er en pæn og smuk lyshåret pige som folk tit snakker om,  så det burde ikke være selvtilliden.  Den eneste pige jeg kan åbne mig op overfor er min bedste veninde som jeg ses med hver dag. Selv mine piger i klassen, kan jeg ikke være tilpas med. De siger jeg er en lukket bog og andre mennesker snakker tit om jeg er så arrogant.  Lige nu ses jeg med en fyr, hvor vi står lidt on-off i 6-7 måneder. Det bunder i at jeg egentlig altid finder undskyldninger for at vi ikke kan ses mere. Jeg ved der ikke går længe før dette forhold går i vasken for der er jo ingen af os parter der kan trives i den.  Han er en eftertragtet fyr, men jeg vil ikke komme nærmere ind på det, for at afsløre mig selv. Jeg føler jeg skal leve så meget op til andres forventninger og i sær hans, da han egentlig kunne tage så mange andre smukke piger?  Jeg har hørt et ordsprog om at man skal elske dig selv før man kan elske andre, er det der vi er ude i? At jeg simpelthend ikke kan acceptere mig selv som jeg er? Jeg har en tendens kun at blive tiltrukket af fyre der kan give alt for meget modstand, da de ofte er dem der er meget selvsikker og elsker sig selv, for så føler jeg ikke de spørger/ eller kommer for tæt ind på mit liv. Nu vil jeg lige påpege at jeg ikke har datet andet end 3-4 fyre, og jeg ikke selv opsøger folk i byen og sådan. Jeg føler det er blevet et stort problem nu, da jeg har indset jeg brug for mere end min bedste veninde og de resterende venner på den ydre facade.  Der er jo pæne fyre jeg har følt tiltrukket af, men viser skulderen og går den anden vej. Er der brug for en psykolog eller er det noget man bare selv skal arbejde med?

Svar:
Hej med dig..
Jeg vil simpelthen starte med at rose dig, fordi jeg synes det er hamrende stærkt, hvordan du stopper op og mærker efter. At du kan mærke, at noget ikke helt fungerer og at der er nogle alarmklokker der ringer inden i og at du så reagerer og får spurgt nogen om det. Det er vejen frem og det havde jeg lige lyst til at fortælle dig. Det er slet ikke alle der er i stand til det.
Jeg har læst dit spørgsmål igennem et par gange og jeg fik flere tanker, som ikke nødvendigvis hænger hamrende godt sammen, men som jeg håber kan brede det lidt ud og som kan sætte nogle nye og konstruktive tanker i gang hos dig. Grunden til at de ikke hænger sammen, er fordi jeg ikke kender dig og fordi der kan være flere forskellige grunde til, at du føler dig som en lukket bog.
Og den lukkede bog var min første tanke....er den åbne bog så god? Den åbne bog, hvor ens dybeste personlighed bare vælter ud og hvor alle kan se alt om ens liv og tanker... for nogen måske, men for andre overhovedet ikke. Mange har behov for kun at lade få mennesker få adgang til de personlige ting, måske kun have 1 eller få nære venner og som ikke bare får en kæreste, fordi han er lækker eller er vild med èn.
Jeg tror godt jeg ved hvad du mener, når du skriver en lukket bog, men jeg havde bare lige lyst til at fortælle dig, at der ikke behøver at være noget forkert i at være lidt lukket. At du er god nok som du er.:)
Men som du skriver, så er det begyndt at genere dig, fordi du kan mærke at du har lyst og behov for at have flere mennesker tættere på og så kan den lukkede bog godt være en forhindring, og derfor synes jeg også det er en god ide, at du arbejder lidt med det. Så du på et tidspunkt finder den bog der passer dig bedst.. måske den som på nogle områder er lidt lukket og på andre områder lidt mere åben?
Du skriver, at du har sagt stop over for mennesker, når du føler de kommer for tæt på og det virker til at du er usikker på hvorfor det sker. Om det er manglende selvtillid og om det så hænger sammen med at du ikke elsker dig selv? Du skriver ikke, om du rent faktisk ikke føler du elsker dig selv og du skriver heller ikke, at du ikke har selvtillid. Det virker som om du leder efter et svar og det er jo helt naturligt.
Selvtillid hænger ikke sammen med at være køn og flot, og èn som de flotte drenge vil have. Selvtillid stikker dybere og er noget som bliver formet gennem livet, så måske kan det være noget af svaret for dig. I hvert fald er det meget normalt, at man kan lukke sig lidt inde, hvis man er usikker på sig selv.
Men det kan også være man lukker bogen lidt, hvis man er blevet såret eller har været udsat for noget som gør, at man vil beskytte sig selv for noget lignende. Og det kan også sagtens hænge sammen med selvtillid.
Så nu bliver det vist lidt indviklet, men for at svare på dit spørgsmål, så ja... det kan godt være du lukker bogen ekstra meget, fordi du er lidt usikker på dig eller ikke vil såres.
MEN det kan også sagtens være, at du er en pige som har meget brug for privatliv og kun at lade få udvalgte indenfor, men hvis det er sådan, så kan det være du har brug for at arbejde med det, så du alligevel kan åbne op og møde nye mennesker på en måde som du er tryg ved. Og det er slet ikke så nemt altid.
Jeg tror alle på et eller andet tidspunkt, skal justere og arbejde med nogle ting i os selv, fordi det ikke hænger helt sammen. Det vi gerne vil og har brug for og så den måde vi reagerer og handler på. Og man kan arbejde med det og man kan blive bedre og udvikle sig...heldigvis :)
Du nævner selv en psykolog og det kunne være en super ide. (jeg synes alle burde gå til psykolog en gang imellem) Af to grunde...:
1. Det er rigtig svært at lave om på nogle ting i sit liv og i sig selv, som betyder noget. Og sommetider har man brug for at få nye øjne og nye ord på det hele, og helt konkrete ideer hvad du kan gøre og hvilkie små ændringer du kan gøre..Og hvis det faktisk hænger sammen med noget selvtillid, så er en psykolog også rigtig god, fordi de er vant til at snakke om sådan nogle ting og har erfaring med hvad du kan gøre eller ikke gøre for at det bliver nemmere.
2. Det her med at få vendt sit liv, sammen med en person man ikke kender og som også er professionel er tit en god ide. Fordi de kan spørge på en anden måde end en veninde eller ens forældre og de kan få en til at tænke på en anden måde end veninden eller forældrene kan. Og derrfor er det tit ret konstruktivt.
Så ud fra det du fortæller, så lyder det som en god ide at prøve af... og kan du mon få snakket med en gennem dit gymnasium? Der er flere gymnasier der har mulighed for at tilbyde det. Ellers kan det være din egen læge kan hjælpe med en henvisning, eller hvis du/dine forældre har penge til at betale for en, så er det jo også en mulighed.
Det betyder ikke at du også selv kan arbejde med det, men fordi det tit er rigtig svært at gøre alene, så er det en rigtig god ide at få andre med i det.
Der er også en anden mulighed der kunne være en ide for dig, og det er chatten her i Cyberhus. Her sidder der voksne som også vil både lytte og prøve at hjælpe, og måske kunne det være en måde at starte ud på, eller i hvert fald en mulighed for at høre flere voksnes hjælp.
Som du nok kan læse, så kan jeg ikke hjælpe dig med en løsning, fordi jeg ikke kender dig nok til det, men jeg håber mine tanker kan hjælpe dig videre. Og som jeg skrev i starten, så skal du holde fast i den følelse du har, at du har behov for og kan mærke at du vil have flere mennesker tættere på. Og så er jeg sikker på at du også vil finde en vej frem, hvor det vil kunne lade sig gøre. Du er i hvert fald kommet rigtig flot i gang med det..
Kan du have det godt
Venlig hilsen
Erroll