En lorte dag
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Her på det seneste er alt bare gået dårligt. Jeg kæmper for at komme ud af sengen om morgenen, og når dagen når sin ende kan jeg ikke sove fordi jeg har ondt i maven og har lysten til bae at grave mig ned i et hul. Jeg ved ikke hvad der sker, for jeg har perioder hvor jeg er vildt glad og når jeg er i skole er der ingen problemer overhovedet. Jeg har ingen problemer herhjemme. I slutningen af folkeskolen havde mine forældre, som er skilt, problemer med at snakke sammen og det gik ud over mig og min lillesøster i så stor grad, at skolepsykologen arbejde med mig og min lærer for at bekæmpe de angst problemer jeg havde rettet mod mine præsentationer i skolen, fordi  jeg ikke ville skabe mere påstyr derhjemme og mine forældre altid har forventet meget af mig. Nu er det hele bare lidt noget møg igen, som det var dengang, nu har jeg bare ikke noget at rette det mod, hvorfor har jeg det dårligt?

Svar:
Kære du,
Det lyder til, at du har rigtig mange tanker, der fylder for dig. Jeg synes det er rigtig godt, at du har skrevet ind med dine spørgsmål og jeg håber du kan bruge mit svar! Det er ikke nemt når man ikke kan eller har lyst til at stå op om morgenen og bare have lyst til at gemme sig under dynen hele dagen. Du har fortjent at få det bedre så du med glæde kan komme ud af sengen og nyde livet med din venner og veninder.
Det lyder rigtig godt, at du har haft et forløb hos en skolepsykolog, for det er vigtigt at man får hjælp til de problemer man står overfor. Måske kan du bruge nogle af de råd hun gav dig dengang eller nogle af de ting hun sagde til dig? Selvom det er noget tid siden og problemet måske er et andet i dag, så kan det være du kan bruge nogle af de værktøjer du lærte dengang.
Du lyder til at være en rigtig betænksom pige. Det er sejt og en stor kvalitet som du kan være rigtig stolt af! Man kan komme rigtig langt hvis man husker at tænke på hvordan andre har det og ikke bare tænke på sig selv, MEN det er samtidig også rigtig vigtigt at man husker sig selv. Jeg kan sagtens forstå du ikke ønsker at skabe påstyr derhjemme eller i skolen, men sådan som jeg forstår dit brev, så lyder det til at du lige nu gør så lidt opmærksom på dig selv at du næsten ikke kan være i det mere. Man kan faktisk godt få det sådan, at man kan komme til at putte sig selv så meget i baggrunden, at man til sidst bliver ked af det og udmattet, for det kræver mange kræfter at have det svært uden at komme ud med sine tanker og følelser.  Jeg vil huske dig på, at man godt kan, og må, have det skidt og gøre opmærksom på det uden at det betyder at man laver et påstyr.
Jeg synes det er super flot og et rigtig godt første skridt, at du har skrevet herind til Cyberhus, men jeg håber at du finder mod til at få snakket med nogle omkring det. Måske har du en god veninde eller måske kan du overvinde din frygt for at skabe påstyr og snakke med dine forældre om det. Måske ved de ikke at du har det dårligt? Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at snakke om det der går en på, og især hvis man faktisk er lidt i tvivl om hvorfor man har det dårligt, men du er rigtig god til at sætte ord på hvordan du har det, og det ved jeg for det kan jeg læse i dit brev, så jeg er helt sikker på at du kan klare det. Du kan overveje om du vil vise dem dit brev her. Nogle synes det kan være lettere at få ting "sagt" gennem skrift. Det kan være en god måde at få begyndt samtalen på i hvert fald.
Hvis ikke du har lyst til at snakke med en du kender i første omgang, så er du også velkommen til at skrive med en voksen rådgiver på chatten her på Cyberhus. Du finder chatten her.
Du spørger afslutningsvis i dit brev hvorfor du har det dårligt. Det kan jeg desværre ikke give et helt klart svar på, men jeg kan godt forstå at det påvirker dig at have det svært og ikke dele de tunge tanker og følelser med nogle. Det er helt normalt at man kan reagere på nogle ting, selvom det udefra måske kan synes at gå meget godt både i skolen og i hjemmet. Man skal ikke underkende hvad det gør at man skal skjule hvordan man har det og ikke få tankerne ud så man kan få plads til andre og bedre tanker. Mange bliver overraskede over hvad det gør at få det sagt højt. De fleste føler en stor lettelse bagefter. Om ikke andet så ville andre bedre kunne støtte dig og hjælpe dig og måske kan I sammen finde ud af hvordan du kan få det bedre? Det har du nemlig fortjent!
De allerbedste hilsner,
Astrid