En lille historie om mig... :)
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en pige på 15 år… Har noget at fortælle:
Bare kald mig for Y... X)
Jeg er af den fredelige type...
Elsker ro og fred...
Af natur er jeg nem at narre...
Noget meget skidt er, at jeg stoler på enhver der er sød imod mig..:(
Det gør mig ulykkelig at tænke på, at mennesker kan være så onde
De narrer en til at tro, at de er de bedste venner..
Ofte er jeg blevet udnyttet... på den tarvelige måde...
Jeg er så genert at folk tror jeg er dum :(
Ubeslutsom er jeg også... jeg skal altid have hjælp..
Det er svært nok at få venner, og når jeg så oven i købet bliver drillet... jaah.. "suk"
Jeg læser mit horoskop... og tror også på den.. (fisk)
Den siger jeg er genert... ubeslutsom, men venlig af sjæl
Det vil jeg gerne vise... at jeg faktisk ikke er den dumme pige i klassen..
Jeg er venlig :)
Lav selvtillid er et stort problem for mig
Har ikke haft nogen ordentlig ven i lang tid
Nu har jeg en...
Havde også en før... men vi voksede fra hinanden
Hun sluttede sig endda til de andre... drillede mig sammen med dem
Jeg er blevet drillet på grund af mit udseende..
Jeg er lidt pjusket… men ikke længere.. :)
Jeg er ikke drengeglad… kan ikke lide at købe tøj og gå i byen..
For mig er det at gå en tur en stor glæde
Hvis jeg keder mig kan jeg gå ud og kigge på insekter..
Fodre fugle… cykle, gå i kiosken.. mit liv er meget enkelt..
Jeg vil gerne være god i skolen… men det giver mine klassekammerater mig ikke lov til
Altså.. de.. ødelægger mit humør… :(
Jeg får ikke lyst til at gå i skole…
Jeg er også blevet mobbet på et tidspunkt… det er noget jeg holder for mig selv..
De er ikke så slemme længere.. Men jeg er så naiv!!!
Gud hvor er jeg naiv…!!
Det skal også lige siges at jeg er tyrker… :)
Mit dansk er ikke så ringe..
Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg har skrevet det her…
Måske bare for at have nogen at dele det med… ?
Eller fordi jeg føler mig lidt ensom… :)
Nu skal du heller ikke tro at jeg er ved at bryde sammen eller noget…
Fik bare fortalt det hele på en gang…
og uuuh.. det ser sgu os lidt trist ud når jeg nu læser det hele igennem… :)
Jeg har bare ét spørgsmål… HVORDAN KAN JEG FÅ NOGLE RIGTIGE VENNER…?… har virkelig brug for nogle

Svar:
Kære Y !
Du beskriver dig selv som en venlig sjæl, der trives med se små glæder. Du kan godt lide dit eget selskab, men trænger til en ven at dele dine oplevelser, tanker og følelser med.
Tanker og følelser, som du er meget god til at udtrykke. Man får en virkelig god fornemmelse af dit væsen ved at læse det, du skriver. Du er god til at skrive !
Nu ved jeg ikke, hvor du bor og om der er andre piger der ligner dig i nærheden. Her tænker jeg på, at du har en tyrkisk baggrund og er opvokset med forældre fra en anden kultur.
Det kan have en betydning, hvis du er omgivet af skolekammerater, der ikke har kendskab til dine betingelser. Dine forældre har måske andre forventninger til dig end deres forældre har til deres børn. Det kan nogle gange gøre det svært at mødes.
Det virker, som om du rigtig meget trænger til at få kontakt med nogen. Jeg tænker, om du mon nogengange ikke passer på dig selv og på den måde risikerer, at du bliver udnyttet og føler dig såret.
Du skriver, at du har dårlig selvtillid og er meget genert, det gør det selvfølgeligt svært for dig at tage initiativ til kontakt og du er sikkert bange for at blive afvist.
Jeg kan bare ikke helt forstå, hvordan dine skolekammerater kan bestemme, om du skal være god i skolen ?
Samtidigt fremstår du som en pige, der har en god fornemmelse af dig selv og hvem du er.
Hold fast ved det !
Du skriver også, at det er blevet bedre, at de andre er ikke så slemme længere og du er ikke så pjusket mere.
Hvad er der sket ?
Hvad har du gjort for at det skulle ændre sig ?
Kan du gøre mere af det ? !!
At få en rigtig ven kan mange gange være svært. Jeg tror, det er svært for mange i din alder, da mange skjuler, hvordan de har det ved at tage en maske på, når de er sammen med andre.
Det er en god ide at mødes over en fælles interesse. Så har man altid noget at tale om.
Det kan fx ske i klubber, i skolen eller igennem foreninger (idræt, spejder).
Jeg tænker, at du skulle tale med din klasselærer, skolepsykolog eller sundhedsplejerske på din skole for at få ideer om, hvilke tilbud der er for dig, hvor du bor.
Du er også velkommen til at chatte med en af vores rådgivere i chatrådgivningen…
Så kære Y, giv ikke op !
Tro på, at der findes en ven til dig derude.
Den som opdager dig og din dejlige måde at være på vil helt sikkert blive lykkelig for at møde lige dig !
Kærlig hilsen
Anita