en fucking kommune !!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej med jer. jeg vidste ikke lige hvor dette indlæg skulle hen, så hvis det er helt forkert, så er det ligemeget. smiler. først, jeg er en pige på 15 år der har boet på Bornholm de sidste 15 år. jeg har verdens mest fantastiske mor, hun trøstede mig når jeg var ked af det, sad hos mig dag og nat da jeg var indlagt pga. overdosis. købte smøger og sprut til mig når jeg skulle til fest. gav mig penge til nyt tøj. bare den der søde søde omsorgsfulde mor. men ligesom så mange andre mødre, har min mor én fejl, en fejl kommunen ikke vil se bort fra. min mor slår mig; - ikke sådan hårdt altså.. lussinger af og til, dog hårdt nok til at jeg var blå længe efter... eller.. et par dage... alle sagde at det var forkert, men jeg elsker min mor og kan slet ikke uden hende. nu har den fucking lorte kommune sendt mig i plejefamilie på SJÆLLAND :o væk fra miine venner, væk fra min fantastiske kæreste, væk fra min MOR :o kommunen siger bare ''ja, men du kan stadig besøge dem i weekender''. ihh.. jeg vil så gerne hjem til min mor. Hvad synes i? Handler kommunen rigtigt.. eller har jeg krav på at bo hos min mor nu hvor jeg er 15? jeg er lost. ByeBye from: Frøen :)

Svar:
Hej Frø
Jeg vil rigtig gerne prøve at svare på dit spørgsmål så godt jeg kan..
Der er langt fra Sjælland til Bornholm og jeg kan godt forstå at det er vildt svært at skulle være væk fra din dejlige kæreste, venner og din mor.
Jeg håber lige nu, at du kan bruge de weekender du er sammen med dem, til noget. Ligesom at få tanket op med kærlighed og venskab, så du kan klare ugen.
Du spørger mig direkte om kommunen handler rigtigt. Det er umuligt for mig at svare på, fordi jeg ikke kender dig og din mor godt nok.
Jeg kan i stedet svare meget præcist, at det er ulovligt og forkert at slå sine børn. Du skriver også at du har været indlagt med en overdosis og at din mor køber sprut og smøger til dig.
Ud fra de ting, synes jeg det er ok at kommunen tager en snak med dig og din mor. Om den beslutning de så har taget er rigtig, kan jeg ikke svare på. Jeg kan dog fortælle dig, at der i din kommune sidder mennesker som har erfaring med og en mening om hvad der er bedst for børn. Du kan være uenig og synes det er langt ude, og det er også ok.
Selvom du er blevet 15 år, har du ikke krav på at skulle bo hjemme. Hvis din kommune mener at du har bedst af at bo et andet sted end hjemme, så har de ret til at bestemme det indtil du bliver 18 år.
Du elsker din mor og jeg er sikker på at du synes hun er sød og omsorgsfuld. Lige nu er du i en svær situation og skal vænne dig til en ny hverdag, og hvor du savner de mennesker der betyder meget for dig.
Det er vigtigt at du snakker med de voksne du har omkring dig. Ikke kun din mor og din kæreste, men måske har din plejefamilie også en masse erfaringer som du måske kunne få glæde af.
Jeg vil også foreslå dig chatten her i Cyberhus, har kan du chatte med en voksen der også har erfaring med unge mennesker. Måske kan du fortælle lidt mere om din situation og få noget ud af det.
Jeg håber jeg kunne svare lidt på dine spørgsmål..
Venlig hilsen
Erroll