En bunke problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er en dreng på 15 år som har nogle seriøse problemer - Jeg vil være annonym
Det hele startede med dengang jeg var mindre og gik i børnehave og i de mindre klasser, jeg blev nemelig mobbet dengang. Og ja det har givet mig ar på sjælen, ved ikke hvor jeg skal begynde men jeg vælger at gøre det så overskueligt som overhovet muligt. I 6 klasse flyttede jeg skole, og blev meget populær i min klasse og omgangskreds, hvilket jeg stadig er. Da jeg kom i 7 klasse fik jeg en meget god ven som jeg i dette brev kalder "Emil" Mig og Emil var tit sammen, men jeg syntes han begyndte at opføre sig underligt over en længere periode, en dag var vi i sommerhus og han tog en masse sovepiller, ved ikke hvorfor men jeg sagde til ham at han skulle smide dem ud og det gjorde han så - Efter han tog dem, der skete ikke noget udover han sov i ekstremt lang tid. Senere begynder han at fortælle mig en masse måder man kan begå selvmord på, jeg syntes det var underligt, desuden snakke han meget om rusmiddeler, og vi begyndte at drikke og fulde sammen og ryge cigaretter, og ja det var i 7.klasse. Vi tog ikke skolen seriøst, men istedet pjækkede vi fra skole og drak vodka. En dag ringer han til mig og siger "Hej, Jeg ville bare sige farvel, og fortælle mig at de minder vi har sammen er de bedste i mit liv, jeg har en lykke om halsen og hopper nu" jeg reagere selvfølgelig og får ham til at fortælle mig hvor han er, jeg cykler der han og ser ham ligge på jorden med en stram lykke om halsen han bliver kvalt, og jeg ringer 112. Det har givet en del ar på sjælen, det skal lige siges at han overlevede, men lå i respiratoer i 48 timer. Jeg er ikke længere sammen med ham, da han har forandret sig meget siden dette, men han har det gåodt og går på en anden skole, jeg har siden snakket med psykolog omkring dette. Men ja, mine forældre er nu skilt. efter dette døde min farfar af kræft, og 2 måneder efter fik min far kræft, hvilket gjorde mig endnu mere ked af det, han overlevede heldigvis --- Tak gud --,. Jeg er begyndt at træne rigtig meget styrketræning og konditræning, og er blevet meget stor, hvilket er godt, jeg syntes det er dejligt at komme ud men vrede på den måde. Men jeg har fået et andet problem, jeg er begyndt at ryge meget hash, syntes ikke slev det i sig selv er et problem, eftersom det er begyndt at gå meget godt i skolen, jeg har et gennemsnit på ca 10. Men det at jeg ryger hash med mine venner, har gjort at mine gamle gode venner er begyndt at tage afstand til mig. Lige nu er status at jeg ryger hash, men har snakket med ssp flere gange, og de har taget urin prøver på mig, de er selvfølgelig positive. Hvilket gør at min mor er meget sur på mig, vi har i forvejen mange skænderier, og føler det ikke behageligt at være hjemme, så tilbringer mange timer med mine venner. Lige nu er jeg blevet opdaget på 2 gang, og jeg vil stoppe med at ryge hash helt for en stund. Da det medføere mange problemer. Men jeg har fortalt min mor og ssp at jeg kun har røget hash 2 gange på det sidste, så jeg skal have min urinprøve om 4 uger. Men jeg kan ikke nå at blive clean til der, da der simpelthen har ophobet sig så meget THC i min krop at det ikke kan nå at komme ud. Og hvis den test ikke er negativ, så bliver jeg sendt i plejeforældre og på efterskole med det samme.
Jeg føler mig heletiden træt, og kan ikke klare at diskutere med min mor mere. Jeg føler bare at hele verden er imod mig, og jeg gider ikke snakke med nogen om det jeg har gået til psykolog og ssp, og det har hver gang ikke hjulpet en skid. Jeg kan godt lide at være ked af det for så ved jeg at ingenting kan blive værrere end ligenu.
Dette er første gang jeg er begyndt at tage mit problem seriøst, da jeg syntes jeg har det mentalt godt. Men på det sidste er der begyndt at ophobe dig så mange problemer at jeg bogstavelig talt hovedpine hver gang jeg tænker på det.
- Jeg håber dette forbliver imellem mig og cyperlink

Svar:
Hej med dig.
Som det første vil jeg lige tage fat i, at du ønsker at være anonym. I brevkassen er du altid anonym, medmindre du selv skriver dit navn og andre oplysninger på dig selv, som vi i øvrigt ikke behøver for at kunne besvare breve. Du er altså anonym på den måde, at ingen ved, hvem du er, udover at du er en dreng på 15 år. Fordi du har valgt at skrive ind til brevkassen og ikke chatten, vil andre unge kunne læse dit brev og mit svar. Jeg håber, det er OK med dig.
Jeg kan godt forstå, du har kaldt dit brev "En bunke problemer", for det lyder virkelig som om, der er mange ting, som fylder for dig lige nu, og som gør tilværelsen hård for dig. Du har været igennem mange ting og har oplevet meget uhyggeligt, og jeg tror, det er naturligt, at det hele pludselig ophober sig, som du oplever lige nu. Jeg synes, det er godt, du skriver herind omkring det, og du er meget dygtig til at beskrive din situation.
Du fortæller om mobning, om at du har været vidne til din vens selvmordsforsøg, om dit hashforbrug og om din svære familiesituation. Jeg kan forstå på dig, at alle disse ting har taget hårdt på dig og har ført til, at du i dag går med en følelse af, at hele verden er imod dig. Jeg vil i mit svar forsøge at hjælpe dig så godt, jeg kan ved at sætte nogle ord på din situation og præsentere mine tanker herom.
Jeg forstår inderligt, at det har været hårdt for dig at være i dit venskab med Emil og opleve hans selvmordsforsøg. For mig lyder det som om, Emil har haft det rigtig svært og har fundet en stor støtte i dig. Det må have været utrolig svært for dig at opleve hele forløbet med Emil, som er gået fra venskab, til at I trodsede skolen sammen, til hans dramatiske selvmordsforsøg, og til at han i dag har ændret sig så meget, at I ikke snakker sammen. Selvom det kan være hårdt pludselig ikke at have kontakt, synes jeg, det lyder som den rigtige beslutning. Både fordi I endte i nogle lidt uheldige baner sammen, men også fordi han vil blive ved med at minde dig om den hårde oplevelse, du havde, da du fandt ham efter hans selvmordsforsøg. Når man har oplevet noget så voldsomt som det, er det vigtigt, man får snakket med nogen om det. Derfor er det rigtig godt, at du har snakket med en psykolog. Jeg tænker dog stadig, om du føler, du har fået snakket færdigt omkring det. En svær oplevelse kan fylde rigtig meget - og mere end man tror, - og den kan blive ved med at komme tilbage og slå en ud. Jeg tror måske, det kan være en god idé for dig igen at snakke med en voksen omkring det. Fordi du oplever det som et ar på sjælen, synes jeg, det lyder som om, det ikke er blevet helt bearbejdet endnu. Hvis der er en rar voksen omkring dig, som du kan forestille dig at fortælle det til, vil jeg råde dig til at gøre dette. Ellers skal du vide, at du altid kan komme ind i chatten i Cyberhus, hvor der vil sidde en voksen rådgiver klar til at lytte til dig. Når man oplever noget, som giver ar på sjælen, kan det også være en rigtig god idé at sætte sig ned og skrive, hvordan det har påvirket en. Det kan være enormt lettende at få skrevet sine tanker og følelser ned på papir, og det kan også hjælpe med, at det senere bliver lettere at snakke om.
Ift. dit forbrug af hash synes jeg, det er rigtig flot af dig, at du er kommet frem til, at du nu vil stoppe helt med at ryge. Det er nemlig, som du skriver, sådan med hash, at det kan hjælpe og lindre kortvarigt, men at det på sigt mest af alt fører problemer med sig. At stoppe en vane kan være svært, og på tidspunkter, hvor alting føles særlig tungt, kan man let komme til at genoptage sin gamle dårlige vane. Jeg tror, det er vigtigt, at du gør dig nogle tanker om, hvad du i stedet kan gøre, hvis du får lyst til at ryge. Det kan være, der er noget andet, du kan spise eller drikke, som får dig til at slappe af. Nogle bruger tyggegummi/gajoler, andre drikker te/kaffe eller forkæler sig selv med noget andet, de virkelig godt kan lide. Der er også nogen, som vælger at gøre noget, de godt kan lide: fx gå en tur et flot sted, høre noget god musik eller ringe til en, de holder af. Hvis du har nogle spørgsmål omkring hash, og hvordan man kommer ud af et forbrug, kan du skrive ind til Netstof-chatten, hvor der sidder en rådgiver, som måske kan hjælpe dig på vej.
Det lyder som om, det er hårdt i din familie for tiden. Der er sket mange svære ting, som må have taget rigtig hårdt på jer alle. Sygdom og skilsmisse er noget, som påvirker en familie rigtig meget, og som kan være svært at håndtere. Igen synes jeg, det lyder som om, du har behov for at få talt med nogen om alt det, der er sket. Måske skulle du overveje at genoptage kontakten til psykologen, hvis du var glad for hende. Ellers skal du vide, at man altid kan gå til sin læge, når man har det svært, og så kan lægen hjælpe en med at finde den rette hjælp. Det kan indimellem være hårdt at indse, at man har behov for hjælp, men når tingene ophober sig og giver hovedpine, tror jeg, det er vigtigt, at man reagerer på det. Du har taget det første skridt ved at skrive herind. Det er et skridt på vejen til at få det bedre.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du skal vide, at jeg synes, du lyder som en stærk dreng, som har klaret mange ting gennem livet. Fordi du er stærk, dygtig og klog tror jeg, det vil lykkes dig at få det bedre. Jeg ønsker dig i hvert fald alt det bedste på din vej.
Venligst, Matilde