En anden beboer løj...

brevkassespørgsmål

En anden beboer løj...

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

hej. undskylde at jeg ikke svaver så godt men jeg er ordblinde men håber at du eller i kan læsse det aliveller. Jeg er anbagt på en døgn-et-eler-anet, da mine forældre ikke kunne passe ordenligt på mig og mine søsgende. Jeg har 2 storbrore og 2 storsøstre som dog ikke er anbragt mer, men bor i ejne lejligheder/hus. Der hvor jeg er anbragt bor der også en andden pige. Hun hedder S og jeg har før bruget meget tid sammen med hende. Dette er dog stoppet, da hun har løjet om voldtægt. Det blev meldt til politiet hvor der blev fundet ud af det hele va en løjn. Dette synes jeg var ekstremt taverligt at lyve med. En ting er de så hvide løjne, men jeg blev virkelig skuffet over at hun løj om voldtægt. Jeg blev i mange år selv seksuelt misbrugt og det blev en af mine storesøstre også. Det vedste hen godt så det skuffet mig meget at hun løj om det. Det suffede regteg regteg regteg mejet mig at hen ikke kunne forstå at det ikke bar er noget man lyver om. Voldtægt er ikke sjovt. Det er ikke noget man bare lyvner om. Jeg har lyst til at skrige ad hen. jeg er så gald på hen. hun er dum syns jeg!!!!!!!!

Svar:

Kære Du,

Du skal ikke undskylde for din stavning, jeg kan sagtens læse hvad du skriver.

Du fortæller, at du er blevet virkelig skuffet over din veninde S, fordi hun har løjet om at hun er blevet  voldtaget. Og jeg synes du har helt ret – voldtægt er ikke sjovt og ikke noget man skal lyve om. Det er faktisk meget alvorligt, og jeg kan godt forstå, at du er skuffet over, at hun kunne finde på at lyve om noget der er så alvorligt. Du fortæller også, at du og din ene storesøster er blevet seksuelt misbrugte – og at hun godt vidste det. Og jeg kan godt høre at det så skuffer dig endnu mere, at hun kunne finde på at lyve om det. Du stolede jo på hende da du fortalte hende om de ting du har været udsat for, og måske føler du nu at hun overhovedet ikke har forstået hvordan det påvirker dig og hvordan du har det? Eller at hun slet ikke tager dig alvorligt, når hun kan finde på at lyve om det? Eller at hun har svigtet dig? Jeg kan faktisk godt forstå at du er rigtig rigtig gal på hende, og at du har lyst til at skrige.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på ,hvad der mon har fået S til at sige at hun er blevet voldtaget? Da hun er anbragt ligesom dig, tænker jeg på, om hun måske også har været ude for nogle rigtig svære ting? Eller om hun måske går igennem noget rigtig svært lige nu? Måske har hun nogle andre store problemer, som hun ikke kan sige? Jeg ved det jo ikke, og jeg synes heller ikke at det retfærdiggør at hun lyver omkring voldtægt. Men jeg tænker, at ingen vil lyve omkring voldtægt for sjov – jeg tænker at hun må have en grund til at hun fandt på det. Måske kan det være en form for  et råb om hjælp?

Jeg ved godt at du er gal, og at hun virkelig har såret og skuffet dig, men måske du kunne overveje at høre hendes råb om hjælp? Og måske tage en snak med hende?  Du kunne jo starte med at fortælle hende hvor ked af det, det har gjort dig at hun har løjet omkring voldtægt – og at du føler at hun har svigtet dig pga. du jo netop har været udsat for seksuelt misbrug. Og så derefter høre hende om hvorfor hun egentlig løj omkring det? I hvert fald tror jeg at det kunne være rart for dig at få fortalt hende, at hun faktisk har gjort dig rigtig skuffet og ked af det.

Hvis du har brug for at snakke lidt mere om det hele er du også meget velkommen til at logge dig på vores chatrådgivning eller til at skrive igen.

Mange tanker fra Helle.

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål