Ekskæresten..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Kære brevkasse Mit brev bliver måske lidt langt og indviklet.. Jeg har et problem med en ekskæreste. Han forvirrer mig vildt meget!! Det er længe siden vi var sammen nu, men han var min første rigtige forelskelse, og den tid vi havde sammen betød rigtig meget for mig. Han sårede mig rigtig meget, og det endte med at jeg slog op med ham, fordi jeg ikke kunne klare det mere. Ikke fordi han er ond eller noget, men meget tankeløs og hensynsløs - i hvert fald over for mig. Kort sagt var han en idiot, og til gengæld blottede jeg mig på alle måder for ham. Da vi havde slået op, var det hårdt at se ham hver dag, det tog mig lang tid at komme over det, men jeg var stærk, og holdt afstand. Vi var venner længe først, men jeg tænkte "det var det", for hvis vi nogensinde skulle snakke sammen igen, ville jeg ikke være den der tog kontakt først. Nogle måneder senere tog han så lige pludselig kontakt til mig igen, og han sagde at han savnede mig! og alt sådan noget. Han begyndte at skrive til mig hver dag, og på den måde blev han en del af mit liv igen. Og så begyndte han at kalde mig skat igen og sådan nogle ting. Jeg bør måske lige nævne, at jeg har været sammen med andre siden ham, men han har ikke været sammen med andre siden mig. Her for nylig syntes jeg så, det virkede som om, han gerne ville have at der skulle være noget mellem os igen. Og det er det, der forvirrer mig så meget. For eksempel snakkede vi i telefon sammen i lang tid om natten, han skrev til mig, kaldte mig skat osv. Så skulle jeg i byen med nogle venner, og han spurgte om han måtte komme med. Det sagde jeg selvfølgelig ja til, men ved egentlig ikke hvad jeg havde forventet, for han gjorde ingen fysiske tilnærmelser hele aftenen - det havde han nok gjort, hvis han var interesseret i noget? Til gengæld satte han sig ved siden af mig hver gang, kom udenfor til mig da jeg gik alene ud for at ryge, og da aftenen var slut skrev han til mig indenfor 10 min efter vi havde sagt farvel til hinanden. Og da jeg vågnede næste morgen, lå der også en besked fra ham. Så på grund af alt det kunne jeg jo ikke lade være med at tænke.. hvad nu hvis? Og så kommer de der gamle følelser tilbage uden jeg kan styre det. Og så ignorerer han mig pludselig i en uge. Jeg forstår virkelig ikke hvad der sker!! Og nu kommer det værste. En af mine veninder, Lisa, skriver til mig at hun har snakket med min eks, og så skriver vi lidt frem og tilbage. Det er i sig selv okay, men alligevel lidt underligt. Næste aften er jeg til en fest, hvor en af mine venner, X, fortæller at han havde været til en fest med Z (min eks). Så har de mødt L, og Z har snakket med hende osv. og så siger X at Z bagefter har fortrudt, at han ikke prøvede at kysse Lisa eller spurgte om hendes nummer. Og så har X givet ham nummeret. Lisa vidste ikke, at han var min eks, før hun snakkede med ham, men X vidste det godt, og da han stod og sagde det der foran mig, var det bare ligesom at få et slag i maven!! Jeg drak mig i hegnet, og tænkte ikke på andet hele næste dag. Og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har ligesom prøvet at gøre det klart overfor L, at jeg synes, man skal holde sig fra sine veninders ekskærester. Men er det fair af mig? Det synes jeg virkelig selv det er!! Hun ville jo heller ikke synes det var fedt, hvis jeg var sammen med hendes eks! Det er jo bare den ældste regel. Og så er det bare selve tanken om, at Z faktisk kan have det sådan med en anden pige. Det er jeg overhovedet ikke indstillet på, især ikke nu hvor han lige har fået mig til at tro, at vi skulle være sammen igen.. Det gør bare ondt når jeg tænker på det..! Og så skriver han til mig i dag. Efter han ikke har skrevet i over en uge. Hvorfor skriver han til mig, når det bare er sådan noget tom snak? Jeg ved virkelig ikke hvad det skal betyde. Så hvad skal jeg gøre med det hele?? Håber I kan hjælpe mig. Hilsen Skorpionen.

Svar:
Hej Skorpion
Sikke en omgang og jeg kan rigtig godt forstå at du er forvirret og meget usikker på hvad det hele betyder og hvad du skal gøre. Derfor er det også godt at du spørger om hjælp, og måske kan jeg hjælpe med at rede nogle af trådene fra hinanden..
Men lad os starte med starten og så vil jeg prøve at dele det lidt op, så det bliver lidt lettere at overskue.
1. Når gamle følelser vækkes til live.
Du fortæller at han var din første kæreste og at det var en tid der betød rigtig meget for dig. Både på godt og ondt. Og sådan er det faktiski tit med den første rigtige kæreste og tit åbner man sig meget og det er jo godt nok. Sommetider ender forholdet med at en bliver såret og det kan gå rigtig ondt. Det gjorde det også for dig, men det lyder til at du tog nogle rigtig gode beslutninger og kom videre med dit liv. Og det er super stærkt af dig.
Så melder han sig på banen igen og du kan mærke de gamle følelser komme lidt igen og det er mest de gode følelser der kommer igen. Du skal vide at det er meget normalt og det er helt naturligt hvis du tænker "Hmm, måske kan vi få det samme gode igen, som vi havde dengang".
Jeg lægger mærke til, at du meget skriver om hvad han mon vil og hvad han mon føler, men ikke så meget om hvad du føler. Det er dig der bestemmer og din mavefornemmelse der skal afgøre om det kunne blive noget. Så prøv først at mærke efter om du stadig har rigtige følelser for ham, eller om han på en måde er ude af dit system.
2. Vær ærlig
Hvis du kan mærke at du ikke er interesseret i at være kærester med ham, så fortæl ham det. På den måde kan du få ham placeret rent følelsesmæssigt og måske kan i stadig være venner og både du og ham ved hvad der skal ske.
Kan du mærke, at du har følelser for ham og at du faktisk godt kunne tænke dig at prøve noget igen med ham, så fortæl ham det. Men fortæl ham også, at du har brug for at han også er ærlig.
Det lyder nemlig som om din ex også er forvirret over sine egne følelser. Det betyder at han faktisk sårer dig, fordi han samtidig flirter lidt med din veninde. Det er ikke okay, så i skal have snakket sammen og taget en beslutning.
Jeg ved godt at det kan være lidt svært, men jeg kan ikke se andre muligheder. Hvis ikke I får snakket sammen, så kan du blive ved med at være usikker på hvad han mener og være usikker på hvorfor han gør det ene eller det andet.
3. Veninders ekskærester
Det er rigtig nok, det kan være en ret svær situation og derfor er der også lidt en uskreven regel om at det gør man ikke. Men min holdning er at det er svært at lave regler for kærlighed, fordi hvis man bliver ramt af den, så er det pokkers svært at se bort fra det.
Derfor synes jeg det er lige så vigtigt, at du og din veninde også er ærlige omkring det her over for hinanden. Det behøver ikke at ødelægge jeres venskab, men det kræver at i snakker om det. Så fortæl hende, at du synes det er svært lige nu, at din ex. viser forskellige ting over for dig og gør noget andet over for hende.
Jeg synes ikke din ex. skal have lov til at komme imellem dig og din veninde, men det kræver at du får snakket med hende.
4. Jeg kan ikke fortælle dig om din ex. snakker tom snak, om han har ærlige følelser for dig, gerne vil være din ven, eller om han er lidt af en player og prøver at holde lidt styr på dig ved at flirte med dig og så pludselig holder afstand.
Lige meget hvad, synes jeg ikke du skal acceptere det og du har brug for at få ren besked, så du kan komme videre i dit liv..Men det er dig der skal få startet op for den snak..
Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd..
Venlig hilsen
Erroll