Ekskæreste opfører sig dumt
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Efter jeg slog op med min ekskæreste, er han begyndt at skrive med en masse forskellige piger, og mange af mine veninder kalder ham for en player. Han opfører sig meget respektløst over for nogen af pigerne fra min klasse - tager dem på røven, på brysterne, snakker om, at han vil have sex med dem - og jeg synes, for at være helt ærlig, at han er virkelig gusten. De piger, hans ''liderlighed'' går ud over, hader ham, og det hele ender med at gå ud over mig. Hver dag siger folk: "Ad, tænk at du har været kærester med ham!" "Fuck hvor jeg hader ham!" "Hvordan kunne du på nogen måde være forelsket i ham?". På den måde er det ikke kun ham selv, hans handlinger går ud over, men også mig. Det er utrolig svært for ham at forstå - åbenbart. Jeg har ikke snakket med ham om det, da vi ikke rigtig er venner længere, men jeg ved, at nogle af mine veninder har snakket med ham, om at de synes, han er for klam. Nogle af pigerne har også meget svært ved at forstå, at han altså ikke opførte sig på den måde, da jeg var kærester med ham, og at han altid har været sød. Jeg har fået at vide et par gange, at jeg har skabt et monster, ved at slå op med ham, og det gør mig så frustreret. Han har selv valgt at opføre sig på den måde, men alligevel går det ud over mig. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre.
På forhånd tak for hjælpen!

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at det gør dig rigtig ked af det, at det går ud over dig, den måde din ekskæreste opfører sig på.
Det er ikke fair, at det skal gå ud over dig - for som du selv siger, har han selv valgt at opføre sig på den måde, og det er på ingen måde din skyld, at han opfører sig sådan, og det bør de andre hele ikke giver dig "skylden" for, ved at sige, at du har skabt et monster. Det er helt urimeligt, at de placerer skylden hos dig, og jeg håber ikke, du tager det til dig.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært, hvad du skal gøre, især når du har prøvet at sige, at han ikke opførte sig sådan, dengang I var sammen.
Næste gang nogle af pigerne siger noget i den stil igen, kan du måske prøve at sige, at nu gider du altså ikke høre mere på, at det er din skyld, han opfører sig sådan. Han var sød, da du kom sammen med ham, og siden har han ændret sig, men det er ikke din skyld, og du gider ikke have at de bliver ved at beskylde dig for, at han opfører sig sådan.
Hvis det bliver ved, kan du måske prøve at snakke med ham - selvom jeg godt kan forstå, hvis du ikke rigtig har lyst, fordi I ikke rigtig er venner længere. Men det kunne være på et tidspunkt, hvor i lige er alene, og hvor du kan fortælle ham, at det går rigtig meget ud over dig, den måde han opfører sig på, og at du synes han skal holde op med at opføre sig sådan, for der er ikke nogle af pigerne, der kan lide det.
Måske han så vil begynde at tænke lidt mere over, hvordan han opfører sig, og måske stoppe med at gøre de ting.
Jeg vil faktisk også råde dig til at fortælle til en voksen, at tingene sker, og hvordan det påvirker dig. Efter at du har slået op med ham, burde han ikke genere dig på nogen måder, og jeg tror derfor, det vil være en god idé at få en voksen til at gribe ind i det og evt. snakke med de piger, som beskylder dig for at have skylden for hans opførsel. Det kan måske være din lærer eller en anden voksen, du stoler på.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner fra Janni