Eksamenslæsning.
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej igen.. Jeg har rimelig stort og irriterende problem. Det handler om af motivere sig til af læse til eksamen.. det har jeg utrolig store problemer med. Jeg tror det bunder meget i nervøsitet for eksamen og et forventningspres fra mig selv. Derudover har jeg aldrig gjort det før (altså læst til eksamen) hverken i folkeskole eller tidligere på HF (som jeg går på nu) Som regel klarer jeg mig fint nok, men det er altså en stor chance af tage.. Hvad kan man gøre ved det? Det generere mig meget.

Svar:
Hej med dig..
Hmm..det er jo et rigtig godt spørgsmål du stiller og det er en situation og en følelse som rigtig mange kender. Der er også stor forskel på hvor meget folk læser til eksamen og hvilken forventing de har til karakterer.
Jeg tror godt du kan have ret i, at det hænger sammen med det forventingspres du lægger på dig selv og nervøsitet. Du nævner også at det faktisk er første gang du rigtig skal læse til eksamen og derfor er følelsen du beskriver også ret ny for dig.
Ud fra det du skriver, så synes jeg der er to ting du skal gøre.
- Du skal have snakket med dine forældre om det her. Min erfaring er at når man er nervøs og ikke rigtig kan få sat sig ned, så er der brug for støtte og struktur. Det betyder at du har brug for ikke at være alene om det, og en voksne som du kan snakke med om den følelse der ligger inden i.
Når man gør det, så afmystificerer man også noget af det og det tungeste pres kan forsvinde.
Udover det, så er det en god ide at lægge en plan. En plan kan godt fungerer som en støtte og betyde at du ikke behøver at tænke så meget over tingene, men bare gør det. Måske kan dine forældre hjælpe med at strikke sådan en læseplan sammen.
- Din lærer kan også være vigtig her. Du har nok læseferie nu, men du kan godt ringe på skolen og bede om et møde med din lærer. Få snakket situationen igennem og måske har din lærer nogle gode ideer du kan bruge. Det er nok ikke første gang din lærer hører om sådan en situation.:)
Det sidste råd jeg vil give dig er, at huske frisk luft, motion og sund mad. Både humør og en god følelse i kroppen kan give meget positiv energi i den periode. Plus at det tager toppen af stresset.
Jeg håber du kan bruge mine råd og jeg vil ønske dig held og lykke med eksamen :)
Venlig hilsen
Erroll