Efterskole

brevkassespørgsmål

Efterskole

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej cyberhus. - jeg ved ikke om mit emne er placeret ordenligt. Jeg har haft mange problemer der hjemme i løbet af 2012. Mine forældre blev skilt, fik det dårligste forhold til min bror hvor vi skændes hver evig eneste dag.. Jeg sad og så på at min mormor var ved at dø.. Jeg er en rigtig følsom pige, og kan græde hvis det mindste sker. Men mig og min mor blev enige om at jeg skulle på efterskole, efter alt det der var sket.. Vi har så fundet en efterskole med den sport jeg går til i min fritid, men jeg har haft hjemve før, og jeg er rigtig bange for at jeg skal få det igen på selve efterskolen, altså jeg har ikke mærket til min hjemve i over 2 år, men er stadig bange for det.. Det der bekymre mig mest er, hvis efterskolen alligevel ikke er noget for mig, at jeg gerne vil droppe ud, at mine forældre så bliver rigtig skuffet og sure på mig, selvfølgelig ved jeg det ikke, men jeg har bare tanken i hovedet. Det er en forholdsvis dyr efterskole, og hvis man dropper ud af den, skal man jo stadig betale den antal penge som det koster i 1 helt år, selvom man måske kun går der i 4-5 måneder.. Og efter mine forældre er blevet skilt, har jeg ikke set noget til min far og bror, kun én gang siden maj, og det har styrket mit forhold til min mor virkelig meget! Og jeg kan virkelig ikke klare tanken at skulle væk fra min mor! Hvordan skal jeg fortælle min mor hvis den efterskole jeg skal på, ikke er noget for mig? på forhånd tak :-)

Svar:

Kære du

Jeg kan godt læse der er sket en helt masse svære ting i år 2012 for dig, men jeg er glad for at læse, at du har det så godt med din mor, så du har en at støtte dig til.

Jeg synes det lyder rigtig spændende med et efterskole år for dig, men kan også godt forstå du er lidt nervøs for hvordan det skal gå, når nu det er noget helt ny og væk fra din mor.

Du spørger til hvordan du skal fortælle din mor, hvis efterskolen ikke er noget for dig alligevel.

Jeg synes faktisk at du allerede nu skal fortælle din mor om dine tanker og din frygt for at få hjemve. Det lyder til at I har et rigtig godt forhold, og måske kunne I lave en aftale om hvordan I skal håndtere det, hvis nu det viser sig, at du ikke er glad for efterskolen. Derudover kan I måske også forberede dig lidt på, at være væk fra din mor. Måske kunne du tage på en uges sommerferie hos noget andet familie til sommer, have en masse overnatningsweekender hos nogle veninder osv., for ligesom at vænne dig til at du ikke ser din mor hver dag mere.

På en efterskole kan det godt være rigtig svært lige til at starte med – der er ingen man kender, man skal lige finde ”sin plads” og oftest tager det lige noget tid at man føler sig tryg og hjemme der. Så i starten på efterskole er det faktisk helt normalt, at man har hjemve. Derfor vil jeg gerne lige give dig rådet, om at love dig selv at blive der den første måned. For holder man starten ud, hvor alt er nyt og svært, så begynder man ofte at udvikle nogle nye spændende venskaber på efterskolen og blive glad for at være der. Så selvom det kan være svært til at starte med, kan man faktisk blive rigtig glad for det.. Det råd håber jeg du vil lytte til, og måske tale med din mor om.

Jeg kan ikke svare dig på om dine forældre bliver skuffet eller sure på dig, hvis du vælger at droppe ud, men hvis I laver en aftale om at du giver det minimum en måned (medmindre det selvfølgelig er et sted, som gør dig rigtig ked af det), så den værste helt naturlige hjemve er ovre, så har du givet det et forsøg – og det er det bedste du kan gøre. Det vigtigste er altid, at du er et sted, hvor du har det godt!

Jeg håber du allerede nu vil tale med din mor om, hvad I skal gøre hvis du ikke er glad for at være der, så du måske kan begynde at glæde dig til at starte der, istedet for at bekymre dig om hjemve.

Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Held og lykke på efterskolen! :)

Mange tanker fra Heidi