Døden

brevkassespørgsmål

Døden

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej brevkasse når jeg kan lige så godt lægge kortene på bordet så det gør jeg.. Her den 25 dec 09 døde min far af en overdosis og jeg synes bare det gør virkeligt ondt at miste nogen man holder af og er også snart bange for at miste min mor hun er kun 44 og har kol og er overvægtig og at se hende når hun ik har det godt så har jeg det self heller ik godt og det resultere nogle gange (tit) ik passer min skole hilsen mig ;-I

Svar:

Normal

false

DA
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

Hej med dig.

Det er godt, at du skriver så direkte. Det kan nogle gange gøre tingene lidt lettere at have med at gøre. I hvert fald bliver de mere overskuelige, når man skriver dem ned på denne måde, som du har gjort.

Jeg kan forstå, at du har det rigtig svært i øjeblikket. Din far døde for nogle år siden af en overdosis. Dette har naturligvis påvirket dig rigtig meget. Det er altid svært at miste medlemmer i sin nære familie. Der opstår et kæmpe savn og man kan ikke længere tale med personen og være sammen med dem som før. Dette gælder, ligegyldigt hvordan éns forhold har været til den afdøde førhen. Sorg og savn skal have tid til at heles. Selv om det er 3 år siden, din far døde, er det naturligt, at du stadig savner ham og føler sorg. Det kan tage tid, før man føler sig nogenlunde ”ovenpå” igen efter et dødsfald i éns nærmeste familie.

Nogle har glæde af at skrive deres tanker og følelser ned i løbet af dagen, når de har det svært. På denne måde bliver det uoverskuelige i hovedet lidt mere overskueligt, når det kommer ned på papir. Du er jo god til at formulere dig direkte, så måske vil du have glæde af denne metode. Du kan evt. prøve at skrive lidt mere detaljeret, så du får det hele med. Det kan føles som en lettelse, når tingene er skrevet ned. Du behøver ikke vise det, du har skrevet, til andre.

Det er helt naturligt at du ikke kan overkomme din skole i øjeblikket. Du tænker meget på begge dine forældre og lige nu fylder din angst for at miste din mor meget i dig. Det kan jeg godt forstå. Du har næsten lige mistet din far.

Det er meget svært at se på nogen man holder af, når de lider og ikke har det godt. Især, hvis man føler, at man ikke kan gøre noget ved det selv. Det jeg synes, du kan gøre, er at tale med din mor om, hvordan du går rundt og har det. Fortæl hende, at du savner din far rigtigt meget og at du er bange for, at hun også skal dø. Fortæl hende, at du har svært ved at passe din skole, fordi du tænker meget på hende i løbet af dagen. Når hun ved, hvordan du har det, vil hun måske kunne fortælle dig, at du ikke skal være så bange. Hun vil måske kunne berolige dig en smule. Hun vil måske også kunne hjælpe dig til at komme i skole igen ved at I taler sammen om tingene, så du ikke er så urolig for hende.

Der er selvfølgelig en risiko for tidligt dødsfald, når man både lider af KOL og er overvægtig, men det behøver ikke gå sådan. Måske kunne det også være en idé for dig at tale med din læge om KOL og overvægt. Fortæl også lægen om din bekymring for din mor og om din far. En læge kan man sagtens tale med om sådanne ting. Han/hun vil kunne fortælle dig, hvordan tingene hænger sammen med hensyn til KOL og hvilke behandlingsmuligheder din mor har. På dén måde får du noget information, som du kan bruge, når du taler med din mor om din frygt for, at hun også skal dø. Jo mere man ved om en svær sygdom, des lettere er det at tale om den. Det kan også være, at din læge kan fortælle dig, hvad du kan gøre i din situation for, at både du og din mor kan få det bedre på hver jeres måde.

Du skriver, at du bliver hjemme fra skole, fordi du ikke har det godt. Det kan jeg som sagt godt forstå. Du har noget i dit hoved, som fylder meget lige nu og så kan du ikke også overskue skolen. Men det er vigtigt, at din skole ved, hvorfor du ikke kommer. Så du og din mor bør tale med din lærer og fortælle, hvad der er galt. Så vidt jeg kan regne ud, må du gå i niende klasse nu. Det vil sige, at du til sommer skal til afgangsprøve og hér er det vigtigt, at du klarer dig så godt som muligt. Når din lærer ved, hvorfor du har svært ved at klare skolen i øjeblikket, kan han/hun bedre hjælpe dig videre. Det kan fx være ved, at du laver skolearbejde hjemme eller at du ikke behøver at være så lang tid i skole om ugen. Der findes flere muligheder, som kan hjælpe dig, så du ikke har dårlig samvittighed over ikke at magte skolen i øjeblikket. Tal med din lærer om det.

Selv om det kan føles uoverskueligt og meget svært at være dig i øjeblikket, er der flere muligheder for at få det bedre:

1)     Du skal acceptere, at du har det svært i øjeblikket. Det er naturligt, at du ikke kan klare din skole lige nu.

2)     Du skal søge hjælp for at få det bedre.

3)     Du kan begynde at skrive dine tanker og følelser ned for at få lidt mere hold på dem.

4)     Du kan tale med din læge om din situation. Han vil kunne hjælpe dig med information og gode råd.

5)     Du kan fortælle din lærer om din situation, så han/hun kan hjælpe dig med din videre skolegang.

6)     Du skal tale med din mor om dine tanker, følelser og bekymringer for hende. Ved at tale sammen om det, kan I begge få det bedre.

Jeg tror på, at du nok skal få det bedre med tiden. Men det er vigtigt, at du reagerer på dine bekymringer lige nu. Det er nemlig første skridt på vejen til at få det bedre. Hvis du har lyst, kan du også bruge vores chat her på siden. Her sidder voksne parat til at hjælpe med gode råd og henvisninger. Du kan læse mere om chatten under her.

Jeg vil slutte af med at ønske dig alt muligt held og lykke fremover.

Hilsen Linda

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}