dårligt med sig selv.

brevkassespørgsmål

dårligt med sig selv.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

jeg er en pige på 16 som har meget dårlig selvtillig og ved ikk hva jeg kan gøre sådan at jeg for det bedre med mig selv?
hvad synes du jeg skulle gøre?

Svar:

Kære pige 16 år.

Det er rigtig fint, at du skriver ind til brevkassen og gerne vil have hjælp.

Teenage årene er den tid, hvor du finder din egen identitet, og det kan være en svær og lidt usikker tid for mange. Det er helt naturligt, at du ikke altid er lige selvsikker.

Det vigtigst af alt er, at du er glad for dig selv og accepterer dig selv for den unikke person du er:-)

Det kan lyde lidt banalt, men når du mærker selvtilliden dale, så prøv at tænke på noget, som du holder af at gøre og er god til og på nogle mennesker, som du holder af at være sammen med. Bær den positive følelse med dig.

Dit liv handler grundlæggende om dig selv. Hvis du ikke selv tror du er god nok så tror andre det heller ikke. Næste gang du er usikker på dig selv, så prøv måske at forestille dig, hvad det værste er, der kan ske. Det er sjældent halvt så slemt, som man forestiller sig, så prøv at tænke tanken til ende.
Du er et unikt individ, med en masse at give.

Tal med en god ven om det – eller måske en voksen du har tillid til. Det hjælper at tale om de ting som gør dig usikker og bange.

Du kan ogå prøve at logge ind på et af de mange internet communities. Her kan du møde nye mennesker, også selvom du er lidt genert. Jeg vil anbefale dig DR`s SKUM. Her kan du bl.a. læse om, hvordan to unge fandt hinanden netop her pga. holdninger og interesser.

Har du brug for flere råd til, hvordan du åbner op og får det bedre med dig selv, så log ind på vores ChatRådgivningen og tal med en af rådgiverne.

Mange varme hilsner
Loa