Dårlig samvittighed. Hvad skal jeg gøre???

brevkassespørgsmål

Dårlig samvittighed. Hvad skal jeg gøre???

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Hej. Det er det at jeg har rigtig dårlig samvittighed... Her er hvorfor:

Jeg var til en slags hyggeaften/fest hos min bedste ven i går aftes (tirsdag). Jeg elsker ham rigtig højt, og er ikke bange for at indrømme det. Men altså. Jeg sad ved siden af ham og en af hans venner. Jeg kender ham ikke. Efter hovedretten sad jeg og snakkede lidt med hans ven (kalder lige min bedste ven for X og hans ven for Y), da hans så siger, at X har fortalt at jeg er Homoseksuel. Jeg bekræfter det da jeg ikke er bange for at sige det til folk. Y siger at i porno. der slikker de altid hinanden i røven, og spørger om vi gør det i vores sexliv. Lige så fint og glad svarer jeg ja, hvorefter jeg får smidt i hovedet at jeg er ulækker...

Vi kom lidt op at skændes over det, han blev ved med at sige at jeg var ulækker, fordi jeg slikkede min kæreste analt... Selvom jeg blev ved med at sige, at vi vaskede os først. Og han blev ved med at sige at min tunge var beskidt og alt hvad mine læber og min tunge røre ved, bliver forurenet.. Jeg blev så vred at jeg tog hans bestik og slikkede på det. Ikke drillende. Men med en kold attitude... Han rejste sig og råbte at jeg var skide ulækker og klam. Vi begyndte at skændes rigtig højt og skubbe til hinanden. Så gik X imellem os og skilte os ad. Y byttede så plads med en anden.

Jeg kan godt se at jeg selv gjorde noget forkert da jeg slikkede på hans bestik... Og jeg har dårlig samvittighed nu. Og det har jeg ellers aldrig? Jeg er så skide kold overfor alt og alle, men ikke nu...

Kunne godt bruge lidt hjælp til at komme af med den dårlige samvittighed.

Hilsen Dennis.

PS. Jeg har ingen kontakt til Y. Så det er sikkert ikke helt muligt at sige undskyld til ham...

Svar:

Hej Dennis

Det lyder til at du er meget afklaret med at være homoseksuel. Det er rigtig flot, at du tør stå ved det og fortælle det til fremmede, der spørger. Jeg kan godt forstå, det var en ubehagelig situation, du var ude for, da det aldrig er rart at blive kaldet for ulækker og klam. Det er ikke i orden af fyren, at kalde dig de ting.

Da det at være homoseksuel er en stor del, af hvem du er, så er det også helt normalt, at du nemt bliver vred over, at nogle kalder dig grimme ting, fordi du er homoseksuel.
For mig lyder det til at fyren og dig lod sig blive provokeret af hinanden. Han kaldte dig grimme ting og din reaktion var at slikke på bestikket. Jeg synes, det er fint, at du kan se nu, at det ikke var den bedste løsning at slikke på hans bestik. Men når man står i sådan en situation, føler man sig presset og vred og gør nogle ting, som man normalt ikke ville have gjort. Jeg synes derfor ikke, at du længere behøver at have dårlig samvittighed. Du skriver, at du normalt ikke plejer, at få dårlig samvittighed, men måske har du fået det denne gang, fordi du selv har indset, at det var dumt, at I lod sig provokere af hinanden.

Det er fint at tænke på, at det ikke var dig, der startede det hele, og fordi du selv kan se, at det du gjorde, var en dum ide, så slip den dårlige samvittighed. Jeg tænker, at fyren burde have mere dårlig samvittighed ved at kalde dig alle de grimme ting. Du kan se på selve situationen som at han gjorde noget - som du forsvarede dig imod. Det er altså helt iorden, og er helt naturligt at man går i forsvarsposition og forsvarer sig selv.

Jeg tænker, at til en anden gang, har du måske lært af denne situation, fordi du fik dårlig samvittighed. Hvis du oplever igen, at en person kalder dig ting på grund af hvem du er, så se om du ikke kan ignore det og være den seje, fordi du i virkeligheden ikke har lyst til at blive vred på personen.

Hvis du ikke kan slippe den dårlige samvittighed uden at komme med en undskyldning, kan du aflevere et brev med din undskyldning til din bedsteven, som så kan aflevere din undskyldning til hans ven.

Jeg håber, at du kan se, at det ikke var din skyld og ved, at det er helt naturligt at få dårlig samvittighed, når man har gjort noget, man i virkeligheden ikke ville have gjort.
Venlig hilsen Mette