Dyrlæge
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Dav jeg vil gerne blive dyrlæge men ved ikke hvad man skal have i karakter og hvilke fag jeg skal gå op i?? Hilsen Nicklas

Svar:
Hej Nicklas
Tusind tak for din mail.
For at blive dyrlæge, skal du læse veterinærmedicin på universitetet. Uddannelsen til dyrlæge tager i alt ca. 5 1/2 år. De første 3 år af uddannelsen tager du en bachelorgrad i veterinærmedicin, og de sidste to år tager du din overbygning - og får en en kandidatgrad. Følger du dette link, kan du læse mere om bachelordelen af uddannelsen:
http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser...
Og på dette link, kan du læse mere om overbygningen, hvor du kan målrette din uddannelse mod det område, der interesserer dig:
http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/kandidatuddannelser...
For at blive optaget på bacheloruddannelsen i veterinærmedicin skal du have en studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere teknisk eksamen (htx), højere handelseksamen (hhx) eller eux. Den adgangsgivende eksamen kan i særlige tilfælde erstattes af en videregående teknikeruddannelse inden for fagområdet.
Speciifikke adgangskrav er: dansk A, engelsk B, Matematik A og fysik B samt enten kemi B eller bioteknologi A. Alle fag skal være bestået.
Du skal desuden have et gennemsnit i din adgangsgivende eksamen på mindst 6,0.
Opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du tage de fag eller niveauer, du mangler, som faglig supplering. Du kan læse mere om faglig supplering ved at følge dette link:
http://www.ug.dk/flereomraader/maalgrupper/videregaaende_uddannelse/fagl...
Som det ser ud lige nu, er det kun Københavns universitet, der udbyder uddannelsen, men der er lige nu tale om, at uddannelsen også skal kunne tages i Aarhus.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen Tina