Dyr?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej!
jeg ved ikke om i vil synes mit spørgsmål er lidt useriøst (og bare tager jeres tid). Og jeg ved ikke om i ved noget om dyr. Det er fordi jeg har et marsvin og min bror har en kanin. De er begge drenge. Kaninen prøver tit på at parre sig med marsvinet.
det kan han jo ikke lide, og han skriger for fuld hals når det sker. jeg ville heller ikke synes det var rart.
men han er jo ikke ligefrem den skarpeste kniv i skuffen. kanbhan ental blive ked af det - eller chokeret - når sådan noget sker?
eller er det kun mennesker som er "kloge" nok til at vide hvad der ental sker?
undskyld hvis dette bare er spild af jeres tid. ;)

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå du er lidt bekymret for dit marsvin, og lad mig prøve at svare så godt som muligt.
Der er lavet meget forskning i forhold til om dyr kan føle og hvilke følelser dyr kan rumme. Og de alle er nok enige om at der er meget stor forskel på hvad og hvor meget dyr kan føle. Eksempelvis er der forskere der mener at kunne påvise at eksempelvis chimpanser og gorillaer kan føle mange af de samme ting som mennesker. Eksempelvis glæde og sorg. Men også mindre dyr der er langt fra så "kloge" som eksempelvis chimpanser kan føle. Ikke meget komplekse føleler som sorg. Men en følelse som frygt kan rigtig mange dyr helt sikkert føle.
Om dit marsvin føler frygt når kaninen forsøger at parre sig med den eller om den "bare" skriger fordi det er ubehageligt eller gør ondt kan jeg ikke svare dig på. Men umiddelbart ville jeg tænke at det i hvert fald er et udtryk for at den på ingen måder bryder sig om det der sker.
Måske skulle I overveje at holde dem i hver deres bur, eller have dem ude af deres bure hver for sig så kaninen ikke har muligheden for at "hoppe på marsvinet". Det kunne jg forstille mig ville være rart for dit marsvin.
Mange hilsner
Niels-Christian