Dum papfar
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej;) Mine forældre blev skildt i 2008 og min mor har fået en kæreste...de har været kærester i ca 1 1/2 år...problemet er bare at jeg slet ikke kan lide ham...han blander sig i ting som slet ikke vedrør ham! Og nogle gange når jeg lige er vågnet og skal ned og spise når han er der så siger han "Uhhh...har du gjort dig lækker tildrengene?" Og jeg er ALTID morgensur så jeg gider ikke at græde foran han så enten går jeg ind på mit væreslse og bliver der resten af dagen...eller siger jeg "hold kæft" og skrider i skole... Men det er også det at han HELE tiden er sammen med mor og så når kun mig, ham og mor sidder ved bordet så skal han hele tiden holde i hendes hånd eller kysse eller u NAME IT!....>:( Han er bare så "bandeord" irre...jeg har talt med min mir men det nytter ik en skid-.- Så her i sommer ferien har jeg været på værelset når min papfar er her...det skal lige sigest at hun arbejder hele ferien-.- Jeg føler mig slet ikke velkommen...vi flyttede til et nyt hus (boede ik sammen med ham før) sidste sommer...når kun mig og hans døtre (har to)skal feks spise og jeg og de to sidder i samme rum (og han ved det) så beder han kun dem komme.....så sider jeg sulten resten af dagen...og jeg er bange for at jeg bliver undervægtig!! Har ikke spist meget mere end to stk brød om dagen og nogle gange middag!.... Ved der var meget og lidt mange spørgsmål men please!

Svar:
Hej med dig
Det er ikke rart, når du ikke synes det fungerer med din papfar, fordi når I bor sammen så er så meget sammen. Og specielt når din mor arbejder har arbejdet hele ferien.
Det er rigtig godt at du prøver at spørge en voksen herinde, fordi det er ikke en god løsning for dig, at lukke dig inde på værelset eller undgå at spise med de andre, så du ikke får ordentlig mad. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg synes det er super sejt at du har prøvet at snakke med din mor om det, men ærgeligt at du ikke synes det hjalp. Men jeg synes det er vigtigt du prøver en gang til, men denne gang synes jeg du skal prøve at vise hende det du har skrevet til mig og mit svar til dig. Du er nemlig rigtig god til at forklare hvordan du har det og det er vigtigt din mor ved alt det.
Jeg synes ikke det er okay, at din papfar siger at du har gjort dig lækker for drengene, og det er klart at det får dig til at blive sur og ked af det.
Når din mor ikke er hjemme, er det din papfars ansvar, at du har det godt og at du får noget at spise, og lige nu virker det ikke til at det lykkes for ham, så jeg tror din mor og ham skal snakke om det.
Det kan være rigtig svært lige pludselig at skulle leve sammen som en ny familie og det kan tage tid at lære hinanden at kende. Fx. er det okay at du er morgensur, men måske skal han lige vende sig til det og måske ved han ikke rigtig hvordan han skal gøre det.
Du skal også vende dig til ham og lære ham at kende.
Du skriver at det er lidt svært at se på din mor og ham, når de sidder og kysser og mere ved bordet. Det kan jeg sagtens forstå, specielt hvis du ikke synes det er så fedt at de er flyttet sammen og måske ville du aller helst se din far sidde der.
De må gerne kysse og nusse sammen, det er okay og de viser bare hinanden at de kan lide hinanden og det skal de have lov til. Men måske ville det være godt hvis de vidste at du synes det var lidt svært se på, så kunne de overveje at gøre det lidt mindre eller snakke med dig om det.
Så det ender med at i skal have snakket lidt mere om det derhjemme, og at din mor og papfar skal have en god snak om det. Så prøv det af først.
Hvis du stadig ikke synes det hjælper, så synes jeg du skal tage fat i en anden voksen som du stoler på. Det kunne være din far, en anden i familien eller en god lærer. For det første tror jeg det kunne være rart for dig, men måske kunne den voksen også snakke med din mor og på den møde hjælpe med at hun forstår at det er svært for dig lige nu.
Du kan også kigge forbi vores chat herinde i Cyberhus. Her sidder der også voksne som du anonymt kan chatte med og de vil også prøve at hjælpe.
Jeg håber det bliver bedre derhjemme hos jer
Venlig hilsen
Erroll