Drømme der forfølger
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Cyberhus,
Jeg skriver herind, da jeg har nogle ting, som jeg gerne vil have opklaret.
Jeg er næsten lige hjemvendt fra et 1,5 års udlandsophold, som følge af mit sabbatår. Jeg boede i et afrikansk land og var som en kæmpe dyre-elsker desværre vidne til en kultur, der ikke rigtig tager hånd om alle de katte og hunde, der lever på gaden. Jeg selv elsker og har næsten altid haft katte, der hvor jeg er vokset op, så jeg begyndte hurtigt at danne et tættere forhold til alle de her gadekatte. Jeg fodrede dem og fandt nye hjem til samtlige moderløse killinger, fordi at mit hjerte simpelthen bristede bare ved synet af den her værdiløse behandling, som dyrene der desværre fik. Det var heller ikke unormalt at se døde katte. Specielt i sommertiden hvor der som regel var massere af små killinger, var jeg flere gange ugentligt vidne til døde killinger, der lå rundt omkring. Det var sandsynligviset resultat af varmen, sygdom eller måske den beskedne mad, som de fik. Dog var den "vilde" trafik også ofte skyld i, at katte blev ramt og derfor lå døde rundt omkring. En af de katte, som jeg ofte fodrede, måtte jeg en dag sande, var blevet ramt af en bil, da den lå halvflad og død en dag, da jeg kom derhen. Det værste var nok, bare at folk ikke flyttede de her kattelig før, at de var gået i forrådnelse og tæt på at være forsvundet af sig selv. Rigtig ulækkert og de stank forfærdeligt.
Alt i alt har alle de her oplevelser sat sig dybt i mig, og efter at jeg er kommet hjem for et par måneder siden, er jeg begyndt at få nogle meget trælse drømme meget ofte.
Jeg drømme ofte, at jeg står ude på en gade fyldt med katte, hvor jeg må være vidne til, at de alle sammen er tæt på at blive kørt over. Nogle af dem bliver kørt over, men fælles for de drømme er, at jeg får det der sug i maven hver gang, at en af kattene løber ud foran en bil.
Udover dette har jeg også haft flere drømme, hvor katte er blevet mishandlet, og hvor jeg derfor må prøve at redde dem, fodre dem osv.
Den seneste drøm var faktisk i dag, hvor jeg drømte, at jeg stod på den her traffikerede vej, som katte, ofte killinger, blev ved med at rende ud på. Nogle af dem blev kørt over, og jeg endte med at måtte hente en af kattene op af en skraldespand, fordi at jeg fandt ud af, at den stadig var levende.
Det er altså nogle meget dramatiske drømme, som jeg ofte har, og det får mig jo selvfølgelig til at vågne op med en dårlig fornemmelse i kroppen.
Pt. har jeg dog et mere eller mindre ustabilt liv som følge problemer i vores familie samt andre ting, der fylder meget. Jeg ved dog ikke, om mine drømme kan have at gøve med min "mindre gode" periode i livet, hvor jeg desværre er lidt psykisk ustabil, eller om de skyldes det der udlands traume, som jeg bare ikke rigtig kan komme af med.
Håber på at høre fra jer.

Svar:
Hej med dig.
Det lyder til at du har været vidne til nogle hårde ting på dit udlandsophold. Når man holder af dyr, så kan det være rigtig voldsomt at se dem blive behandlet dårligt, og særligt så dårligt som du beskriver. Det kan være svært at slippe de ubehagelige oplevelser og grimme billeder man har af dem, så jeg synes at det er rigtig godt, at du skriver herind og søger råd.
For det første vil jeg sige, at jeg synes at du lyder som en rigtig sej pige. Det kan være rigtig svært at forholde sig til en kultur, der er så forskellig fra det man er vant til. Men jeg synes at det er sejt, at du ved, hvad du mener er rigtigt og forkert, og at du kæmper på det, du tror på. Det er en super god egenskab, og den håber jeg, at du holder fast i! Desværre er der nogle kulturer, som ikke har samme holdning til dyrevelfærd, som vi har i Danmark. Det kan hænge sammen med mange ting, eksempelvis tænker jeg, at det må have en stor betydning, at mange lande i f.eks. Afrika ikke har mange midler til rådighed og derfor går al overskud og energi går til mennesket. Men derfor kan det stadig være svært at forstå, at mange ikke behandler dyr med respekt, og lader dem rådne på gaden. Og når du har sådan et stort dyrehjerte, så kan jeg sagtens forstå, at det har gjort stort indtryk på dig, og det lyder også til, at du har følt dig meget magtesløs, selvom du har gjort hvad du kunne for at hjælpe dyrene. Det kan være noget af det værste at føle sig magtesløs, for så kan man ofte føle sig utilstrækkelig fordi man ikke kan gøre noget, men det lyder virkelig til, at du har gjort det du kunne, og mere til.
Du skriver, at det er nogle meget dramatiske drømme du har. De lyder også rigtig voldsomme, så jeg kan godt forstå, at de fylder meget for dig. Der er overordnet meget uenighed om, hvad drømme egentlig betyder. Nogle vil sige, at drømme er ens underbevidsthed der kommer frem til bevidsthed. Drømme kan på den måde fortælle dig nogle ting, som du måske går og grubler over, og som du ikke er klar over. Det kan også være det modsatte, nemlig at det er noget du går og tænker meget over, og derfor også er noget du drømmer meget om. Det kan være svært at sige. Men det lyder til, at det du har oplevet, har haft så stor betydning for dig, at du har taget det med hjem.
Du skriver, at du har et mere eller mindre ustabilt liv lige nu. Det kunne lyde til, at dine drømme handler meget om, at du ikke har kontrol over en situation - lige i det her tilfælde i forhold til kattene i Afrika. Men det kan måske i virkeligheden handle om din hverdag, og de ting som du ikke oplever, at du har kontrol over eller som gør ondt på dig. Det er selvfølgelig en tolkning, men uanset hvad, så lyder det til, at du ikke går igennem den bedste periode lige nu. Så jeg tænker lidt, at det kan være godt for dig, at finde ud af, hvad du kan gøre for at få det bedre, og få dit liv til at være mere stabilt. Det er ikke en nem opgave, og det kan være at det vil kræve hjælp. Du skriver ikke meget om, hvad situationen er i din familie eller hvad du mener med, at du er psykisk ustabil. Men uanset hvad, så oplever jeg for det meste, at det altid hjælper på den ene eller anden måde at tale med nogen om, hvordan man har det. Selvom det lyder meget kliché, så kan det virkelig være godt at snakke med en eller flere om, hvad man går igennem, og hvad der fylder meget for en. Det kan hjælpe bare at tale om tingene og få det hele ud, så man ikke går selv med det. Det kan også være rart, at få andres perspektiver på ens situation. Nogle gange kan man se sig blind på noget, og måske har man vænnet sig til, hvordan tingene er, eller ser sig selv på en bestemt måde. Men jeg tror på, at der er altid er plads til udvikling. Hvis det kan være svært at række ud til noget professionel hjælp i form af f.eks. en psykolog, så kan det være, at du har en veninde, som du stoler på, som du kunne have lyst til at snakke med? Du er også altid velkommen i vores chat, hvor vores rådgivere altid gerne vil lytte og hjælpe så godt de kan.
Selvom det kan være svært at slippe de her voldsomme oplevelser, så tænker jeg, at du skal prøve at holde fast i alt det, som du gjorde for kattene, og forsøge at huske på, at du sikkert har reddet mange liv. Derudover tænker jeg også, at der er mange ting du kan gøre herhjemme. Når man er vidne til nogle uretfærdige ting i andre lande, så kan det være med til at man sætter mere pris på det gode ved ens eget land. Og det kan inspirere en til at gøre noget nyt. Hvis du har overskud og mulighed, så mangler de fleste dyreinternater frivillig hjælp. Måske det kan være noget for dig? Det kan også være, at du har mulighed for, at donere nogle penge til en dyreorganisation. Når man gør noget aktivt, så kan det netop afhjælpe den her følelse af at være magtesløs, selvom det ikke nødvendigvis redder de mange dyr i Afrika.
Jeg tænker i hvert fald, at det kan være en del af løsningen, at du prøver og arbejde på, at få det så godt som du kan, selvom jeg godt ved at det er svært. Det kan være at der går lidt tid før drømmene forsvinder, men jeg tænker at du kan prøve at gøre nogle forskellige ting for at se om det kan have en indflydelse. Måske hjælper det dig netop, at arbejde med at hjælpe dyr herhjemme på den ene eller anden måde. Det kan også være, at det går væk efter du snakker om det. Du kan måske prøve at skrive dine drømme ned så snart du vågner, for at se om der er et mønster eller en detalje som går igen hver gang. Måske det kan hjælpe dig til at finde ud af, om der er en bestemt årsag til drømmene.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine tanker, ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen.
Mange hilsner
Pernille