drøm

brevkassespørgsmål

drøm

brevkassespørgsmål af
Anonym

hej cyberhus jeg har engang haft en drøm hvor jeg blev voldtaget og bagefter kunne jeg slet ikke sove og jeg har ikke fortalt det til min forældre men er det noget jeg skal være bekymret over kærlig hilsen fra den bekymrede

Svar:

Hej med dig..

Det lyder som en rigtig ubehagelig drøm, faktisk vil jeg kalde det et mareridt og jeg kan godt forstå du ikke lige kunne sove bagefter.

Du behøver slet ikke at være bekymret over dine drømme. Mareridt er voldsomme drømme og de kan komme hvis man har set eller hørt noget som gjorde meget indtryk på èn. For eksempel kan det være du har hørt om en der blev voldtaget, eller måske har der været noget om det på TV. Så kan ens hjerne og tanker godt gå og gemme lidt på det og så kan det blive til drømme om natten.

Og som du har oplevet, så kan sådan nogle drømme godt være ret ubehagelige.

Det er helt normalt at have drømme om alle mulige ting og nogle gange kan det være mærkelige drømme, nogle gange meget dejlige drømme og andre gange kan det være meget ubehagelige drømme/mareridt. Tit er det sådan med drømme, at det kan være svært lige at se nogen logik i dem, men det er altså helt normalt og ikke noget du behøver at være urolig for.

Men der er en ting som jeg synes er vigtig, når man specielt drømmer ubehagelige drømme - Det er lige at få dem fortalt. På den måde får man drømmen ud af kroppen og så fylder den ikke så meget mere. Hvis den har været rigtig ubehagelig, så kan det være dejligt lige at få snakket om den med en voksen. For eksempel den du lige har haft.

Så jeg synes faktisk du skal prøve at fortælle dine forældre om din drøm og hvis den kommer igen, så fortæl dem om det igen. Hvis man har haft en ubehagelig drøm om natten, så er det altid rart at blive trøstet lidt og lige få det fortalt, og så er det meget nemmere at falde i søvn igen. Og hvis du falder hurtigt i søvn ien, så kan du fortælle det ved morgenbordet inden du skal i skole.

Kan du have det godt og så håber jeg ikke du får flere mareridt om at blive voldtaget..

Venlig hilsen

Erroll