diliema bo hos mor eller flytter over til far ??
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej. jeg ved virkelige ikke hvad jeg skal gør ved det her. altså min forældre er skilt og har været det i 3 år. mi far var utro med min mor. så kom han så tilbage igen for så at være utro igen, så nu kan de ikke tale sammen og min mor hader ham. men altså mig og min mor har det ikke særlig godt sammen mere vi skændes altid og for det meste over ingen tid vi snakker tit om det men det ender altid med at vi bliver uvenner igen. vi er rigtig dårlig til at kommuniker og er meget forskellig og har meget forskellig meninger om ting. men altså jeg orker ikke at være konstant uvenner med min mor fordi det tar meget energi og jeg savner den gang vi ikke skændtes. jeg kan ikke koncentrer mig skole fordi de skænderier fylder så meget og lektierne bliver ikke altid lavet fordi jeg ikke kan få hjælp til dem vis vi er uvenner. jeg har snakket om hvordan jeg har det med min far og hans kæreste. men han kan ikke gøre det stor jo. det kan godt være at det er helt normale teenages problemer men tar virklige meget af mit overskud og energi. jeg er osse flover over at ha venner med hjemme fordi hun nogen gang filpper helt vildt over et eller andet latterligt og jeg syntes ikke det er så rart at mine venner skal høre på mig og min mors skænderi. jeg har overvejet at flytte over til min far, men jeg er ikke helt sikker på at det er det jeg vil. for det første bor han i anden by godt nok ikke langt væk fra odense og jeg ville stadig ha mulighed for at gå i skole i odense fordi han arbejder i odense. men på den anden side vil jeg rigtig gerne få det til at virker mellem mig og min mor jeg er ikke typen der bare flytter fra min problemer men ved virkelige ikke hvad vi skal gør en når vi er så dårlige til at tale sammen.

Svar:
Hej med dig
Det er tit at forældre har svært ved at enes, når de først er blevet skilt og så kan det være svært at være skilsmissebarn, da man kan opleve følelsen af at skulle vælge imellem sine forældre.
Jeg kan godt forstå, hvorfor du er i tvivl om, hvorvidt det er det rigtige at flytte hjem til din far, for du vil jo også have løst problemerne med din mor og ikke bare flytte fra problemerne, som du selv skriver.
En del af jeres problemer kan godt være, at du er i en alder, hvor du er ved at løsrive dig fra din mor og både gør og forstår tingene på din egen måde, men jeres skænderier skal alligevel ikke påvirke dig så meget, så du har svært ved at koncentrere dig i skolen. Hvis I konstant er uvenner og slet ikke kan finde ud af at enes, så ville det måske være en god idé at snakke med din far om, hvorvidt du kunne prøve at komme hjem og bo hos ham – måske bare i en periode til at starte med. Så ville du ikke flytte fra problemerne imellem dig og din mor, men i stedet komme på afstand af dem i en periode, så både din mor og dig kunne få tænkt lidt over tingene. Når du føler, du så har fået energien tilbage og kan koncentrere dig i skolen, så kan dig og din mor igen prøve at få snakket ud, men det kræver allerførst at dine forældre, kan blive enige om at du kan bo hos din far i stedet.
Du må prøve at tage en snak med dem begge om, hvad du har gået og tænkt over og hvilke muligheder der er, for at du måske kan flytte hjem til din far. Når du er barn til forældre der er skilt, så er der nogle forskellige regler, som dine forældre skal overholde, så måske er det ikke sikkert at det er muligt, at du kan flytte hjem til din far. Jeg syntes alligevel, du skulle få taget en snak med dem begge og eventuelt forklarer din mor, hvorfor du gerne vil flytte hjem til din far og at du gerne vil have løst problemer imellem jer, da du er træt af, at I altid er uvenner
Held og lykke med det hele
Joan