Diagnose eller dig
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Læs et artikel
Om det med mennesker med diagnose
Personlig er jeg selv ved at for undersøgt om jeg har en
Når jeg er indlagt har lidt symptomer på psykose og er indlagt men kan ikke lad være med at tænk der jeg læs det med er det diagnose samfundet ser eller er det os nu går jeg ude med mennesker der har forskelig diagnose er det diagnosen samfundet ser eller er det dig som menneske de ser

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at du tænker over, om samfundet ser diagnosen eller om de ser personen bag. Det er en meget normal ting at overveje, når man selv har eller måske har en diagnose. Det sætter gang i tankerne og man kan blive i tvivl om, hvad det egentlig vil betyde, at få en diagnose.
Først vil jeg lige understrege, at der er mange mennesker med forskellige diagnoser ude i samfundet. Og rigtig mange af dem har et velfungerende liv, hvor de ikke stikker ud i mængden. Der er mange, man slet ikke kan se eller mærke noget usædvanligt på. Hvis man får redskaberne til at håndtere sine udfordringer, så kan de allerfleste leve et liv som mange andre. Måske har du set de forskellige programmer, hvor eksperter skal gætte hvem der har diagnose og hvem der ikke har? Det kan de ikke altid gennemskue.
Med hensyn til dit spørgsmål om, om man ser på mennesket eller diagnosen, så vil jeg sige, at der ikke findes et entydigt svar. Der er ligeså mange forskellige holdninger og meninger i samfundet, som der er forskellige mennesker. Man vil kunne støde på folk, som kun ser på diagnosen, og som ikke ser personen bag. Men der vil heldigvis også være mange, som - på trods af en diagnose - gør sig umage for at se ind under. Og andre igen er fuldstændig ligeglade med, om der er en diagnose eller ej, de ser bare på mennesket. Heldigvis er der mange af den slags. I samfundet kommer der hele tiden mere og mere fokus på at se bag diagnoser. Der bliver sat fokus på det i medierne og der er forskellige foreninger, som arbejder på at mindske fordomme omkring forskellige diagnoser. Vi lever altså i et samfund, som hele tiden udvikler sig, og som dermed også hele tiden ændrer sit syn på mennesker med diagnoser.
Mit råd til dig vil være, at springe ud i verden og vise, hvem du er - diagnose eller ej! Vis samfundet, at du ikke er din sygdom, men bare et menneske, som har nogle udfordringer med sig i bagagen. Folk med diagnoser er ikke underlige eller forkerte - derimod lærer de rigtig meget om sig selv og andre mennesker igennem deres udfordringer, hvilket bare gør dem til nogle erfarne og dybe mennesker! Vær ikke bange for en diagnose - den er ikke hele dig -den er kun en lille del af dig!
Mai