Det skal ud
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, jeg er en pige på 17 år, som lige nu går i 10 klasse på en efterskole. Jeg har en følelse indeni mig, hver evig eneste dag, som er forfærdelig at bære rundt på. Jeg har let ved at føle mig ensom, og jeg kan virke genert overfor fremmede, men det er ikke sådan jeg er. Jeg ved ikke om det er for dumt at jeg skriver det her, for jeg har aldrig prøvet det før, men jeg føler bare at jeg må fortælle det til nogen. I de sidste år af min folkeskole, det vil sige ved 7,8 og specielt i 9 klasse har jeg og min veninde følt os ufattelig meget udenfor klassens fællesskab, og det har bare været virkelig hårdt at komme igennem de år. Vores klasse blev slået sammen i slutningen af 8, og vi prøvede at se positivt på det, da vi måske ville komme til at snakke lidt mere med nogle nye mennesker. Men det gik helt omvendt. Vi blev skubbet mere og mere væk fra fæleskabet, og vi havde utrolig lavt selvtillid. Vi sad altid for os selv, og i hvert spisefrikvater gik vi ned hvor der ikke var andre, og sad alene og vi brugte altid hele frikvateret på at snakke om hvordan forfærdelig dagen havde været. Det blev bare værre og værre, men det var jo ikke fordi vi blev mobbet. klassen var jo egentlig søde nok. det var nogle små ting som vi lagde meget mærke til, der gjorde vi følte os udenfor. Vi skulle til KBH med klassen og den anden klasse ved siden af, og vi piger måtte selv vælge hvem vi sov med. Det viste sig at der lige nøjagtig var plads til alle pigerne inde var vores klasse, så vi kunne få et værelse sammen, men inden vi ser os om, har alle pigerne aftalt at de skal sove sammen, og så vælger de at tage to af pigerne inde fra den anden klasse, til at sove med dem. Så der er ikke plads til mig og min veninde der. så bliver vi sat sammen med 3 andre piger, som vi i forvejen ikke havde det så godt med. det var en dårlig tur til kbh, hvor jeg ligger vågen hele natten fordi de 3 andre piger ligger og bagtaler mig og min veninde, og tager billeder af os og alt muligt. det første jeg gjorde da vi stod op var at rive min veninde med ud og fortælle hende det hele, og hun bliver rigtig ked af det, og vi er usikre på hvad vi skal gøre, men vi siger det til en af lærerne, fordi hun kom hen til os. Så ender det med at hende den ene pige bliver sur på os, og hun siger at hun ringer til nogen hun kender, som vil komme os skyde os, fordi vi har sladret, og det ender helt galt da lærerne vil sende hende hjem, og hun giver mig en lussing. mig og min veninde sad ude på trappen og græd, fordi der var ingen som trøstede os som veninder burde gøre. dagen efter tager alle pigerne fra klassen ud for at spise aftensmad som vi selv skulle sørge for, men det vidste vi ikke noget om, så vi kan ikke finde dem, og vi må ikke selv gå ud, da man skule være mindst 3 personer. så læreren siger at vi må smutte over i den lille kiosk overfor. det ender med vi sidder ude på en sten og spiser en klam lille yoghurt, mens vi ringer til vores forældre og fortæller dem hvad der er sket. det var en dårlig tur. vi blev altid kaldt de stille piger, og vi var ved at brække os over det, for vi kunne ikke holde ud af skjule os bag den facade, og det endte med at vi begyndte at tro der var noget galt med os, siden vi ingen venner havde som de andre. det lyder måske ikke som et særlig stort problem, men det var det, og jeg tænker tilbage hver eneste dag. jeg græd tit inden jeg faldt i søvn, og jeg blev dårligere når jeg skulle fremlægge. jeg rystede og følte ikke jeg kunne få luft. det var forfærdeligt! det har også gjort at jeg idag har meget svært ved at skifte tøj sammen med de andre piger, selvom jeg kender dem, og de er mine vildt gode venner. jeg er ikke vildt tryg ved det, men jeg arbejder på det. Jeg ved ikke om det her betyder noget, men for tiden føler jeg bare at jeg har taget lidt på, og jeg har prøvet at kaste det op igen ved at stikke en finger i halsen på mig selv efter jeg har spist noget usundt, fordi jeg ikke kan klare tanken om at jeg tager på. men det er ikke noget jeg gør tit, for jeg er ikke tyk overhovedet, men på en måde føler jeg at jeg vil være tynder så folk ville lægge mærke til, at det er noget galt. men problemet er, at jeg ikke kan sætte ord på hvad det er galt! for er jeg bare for klynkende, og er det her småting som jeg burde komme mig over!? Jeg synes bare der har været så meget, som har gjort at jeg ikke føler jeg er god nok. Men jeg kan fortælle at efter jeg kom på efterskole har jeg rykket mig VILDT meget, og jeg har snakket med min veninde som gik igennem det samme som jeg selv, og vi har aldrig været mere lykkelige efter vi kom på efterskole begge to, og vi er begge forandret meget. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg stadig føler at jeg har brug for at det her skal ud, nu hvor det jo er overstået. Vi kan ikke snakke med andre om det, for det er jo kun os der var igennem det sammen, og det kunne bare være rart at snakke med en anden om det. Men jeg aner ikke hvordan, så derfor prøver jeg også at skrive det her inde. Men jeg har også en anden ting, for hende min veninde, har det lidt hårdt der hjemme, og jeg er på efterskole endnu, så det er svært for mig at være der for hende. hendes far drikker næsten hver eneste dag, og hende og hendes mor kan ikke klare det længere. det gør mig ondt at se, for hun er jo min bedste veninde, og jeg vil gøre alt for at hjælpe, men jeg føler mig hjælpeløs i den her situation. men jeg har snakket rigtig rigtig meget med hende om det, hvilket har hjulpet hende også, men hun skal muligvis til at have psykolog hjælp. Det er måske det bedste, men jeg kan ikke forstå det er gået så langt. Min egen far døde da jeg var 7 år gammel, og jeg kendte ham ikke rigtigt, da jeg kun havde set ham da jeg var meget lille. Men det sidste år har det virkelig gået mig på. Jeg savner en person som jeg ikke engang kendte, men jeg kan mærke at jeg mangler en far. jeg har jo aldrig haft en, men når jeg ser mine veninder som har en far de elsker over alt, bliver jeg ked af det. det er også hårdt at se min mor, som jo er alene hjemme da jeg er på efterskole, og jeg føler hun virkelig har brug for en til at hjælpe hende her hjemme, og en til at elske hende. Men jeg har aldrig rigtig snakket med nogen omkring det med min far, men jeg har også selv tænkt, at det ikke er noget jeg har brug for at snakke med nogen om, da jeg jo ikke engang kendte ham. Men hvorfor føler jeg så at jeg savner at have en far? jeg tænker, at hvis jeg snakker om det, er jeg for klynkende. det havde været noget andet hvis jeg kendte ham inden han døde, fordi så havde jeg jo haft et meget større savn. men jeg føler stadig jeg har et savn, selvom jeg ikke kendte ham. Det er indviklet alt sammen.

Svar:
Kære du
Det lyder som om du har gået igennem nogle rigtig svære år og jeg kan bestemt godt forstå, hvorfor du har svært ved at slippe de dårlige tanker og følelser. Det er bestemt ikke dumt at du skriver her til og jeg vil tværimod sige, at det er virkelig godt gået. Det kræver meget mod at fortælle andre om, at man har det svært og det kræver lige så meget mod, at overbevise sig selv om, at man har brug for hjælp, så allerede nu er du kommet et stort skridt videre. Du beskriver rigtig fint hvad du har oplevet i dit liv og hvordan du har det og jeg vil komme med mine tanker omkring det som du beskriver.
Jeg håber, at jeg med mit brev, kan være med til at skabe nogle mulige forklaringer på, hvorfor du har det, som du har det, og hvad du kan gøre ved det.
Ensomhed:
Du forklarer, at du føler dig meget ensom eller ihvertfald følte dig meget ensom i din gamle klasse. Du skriver også, at det ikke var decideret mobning du oplevede, men ud fra det som beskriver vil jeg sige, at det bestemt var mobning og endda rigtig grov mobning. Det må have været rigtig svært at være så alene i de år for både din veninde og dig og jeg kan godt forstå, at i har gjort meget for at holde samme. Jeg synes det var rigtig godt gået af jer, at i valgte at fortælle jeres lære om noget af det i oplevede. Desværre lyder det ikke som om, at personen tacklede det særlig godt og måske kan det have været med til, at du ikke længere har haft lyst til at dele dine tanker og oplevelser med andre mennesker? Jeg kan ihvertfald godt forstå, hvis du har det sådan men jeg vil skynde mig at sige, at der i de fleste tilfælde kommer noget rigtig godt ud af, at fortælle om ens tanker, følelser og oplevelser. Det at føle sig ensom kan være rigtig svært, fordi man lige præcis ofte går med sine oplevelser og følelser alene uden at have nogen at dele dem med og det er kun med tit at forstærke følelsen. Ensomhed er ikke noget, man som udgangspunkt selv vælger, og de fleste mennesker har en grundlæggende lyst til at være sammen med andre mennesker. Man har brug for venner at dele hvordan man har det og har man ikke det, kan man få det rigtig skidt.
Du beskriver også, hvordan de andre så dig som den generte pige, men at du slet ikke følte at det var dit virkelige jeg. Den følelse som du beskriver her er der faktisk rigtig mange der har engang imellem og den er meget svær at håndtere, fordi man måske begynder at blive usikker på hvem man egentlig er og tvivle på sig selv. Når man bliver mobbet er det ikke underligt at man også bliver meget stille og tilbageholden og det kan så komme til at se ud som om man er genert. Jeg tænker, at denne følelse har været med til at gøre det svært for dig at være sammen med andre. Dvs. når du skal snakke med dine klassekammerater eller fremlægge i klassent, kan du opleve genertheden komme snigende, selvom det egentlig ikke er sådan du selv synes du er. Den "generthed" hænger ofte sammen med en usikkerhed – en angst for, hvad de andre skal tænke om det, du siger, eller hvad de tænker om dig. Jeg forestiller mig, at du kan have svært ved at tro på, at det du gør er godt nok, eller du er god nok? Min erfaring er, at hvis man har svært ved at tro på sig selv og har svært ved at kunne lide sig selv, kan det også være rigtig svært at tro på, at andre kan lide en og tror på det, man gør. Du beskriver rigtig fint, hvordan du havde det når du skulle fremlægge i din gamle klasse. Når jeg læser det tænker jeg, at du har fået et angstanfald. Det er kroppens måde at reagere på, når presset bliver for stort. Hvis du ikke har mærket at du rent faktisk har en stor værdi værdi hos andre, kan jeg godt forstå, at du bliver bange for deres reaktioner og tanker, og bliver "genert", hvilket kan lede til den ensomhed som du oplever.
At miste:
Du beskriver også, hvordan du tænker meget på din far, selvom du aldrig har kendt ham særlig godt. Det er helt normalt at man i perioder kan mangle den forældre man måske aldrig har set særlig meget til og det er også klart, at du er ked af det over, at han er død. Ens forældre betyder utrolig meget for en næsten uanset hvad og nogle gange er det som om, at man kan mærke et særlig bånd med dem, selvom man ikke ser dem. Det at du har det svært gør måske også, at du har ekstra meget brug for dine forældre og derfor tænker meget på din far. Du beskriver, hvordan du føler, at du burde være der mere for din mor og at hun ikke snakker med nogle om hendes problemer. Jeg tænker, at det godt kan være at hun får snakket med nogle om det, men at hun måske ikke har fortalt dig om det? De fleste mødre gør alt for at deres børn skal have det godt og derfor har hun måske tænkt, at det var bedst ikke at snakke for meget om din fars død. Det er vigtigt at sige, at det ikke er dit ansvar, at sørge for at din mor ikke er ked af det, men derudover tror jeg faktisk, at du ville gøre jer begge to en stor tjeneste ved at fortælle hende, hvordan du har det. Man føler ofte, at man skåner dem man elsker ved ikke at sige noget når man er ked af det, men ofte er det faktisk det modsatte man gør. Jeg tænker, at din mor godt har kunne mærke hvor ked af det du har været, men ikke har vidst, hvad hun kunne gøre. Jeg tror at det vil være rigtig godt for jer begge to, hvis du snakker med hende og jeg tænker, at din mor med stor sikkerhed gerne vil være der for dig og hjælpe dig. Hvis du har mod på det, synes jeg det kunne være en god ide, hvis du viste hende dette brev og mit svar til dig. Her beskriver du nemlig rigtig godt dine følelser og tanker og så har i et godt udgangspunkt for at snakke videre bag efter.
Veninde:
Jeg kan godt forstå, at du føler, at du skal være der for din veninde lige nu, hvor hun har det ekstra svært. Men det er meget vigtigt, at du først og fremmest tænker på dig selv. Sådan som du har det nu, kan det godt være svært at hjælpe andre for det kræver ofte, at man selv har et overskud at give af. Du kan sagtens være en god veninde selvom du er på efterskole og du fortjener virkelig, at have det godt. Det er skønt, at du synes det går bedre der, hvor du er nu og jeg synes du skal forsøge, at holde fast i alt det gode der sker. Det kan være svært pludselig at skulle til, at tænke positive og glade tanker, efter så mange år med problemer, men det er noget man kan øve sig i og pludselig en dag, vil det føles helt naturligt.
At kaste op:
Det, at du nogle gange kaster maden op, er måske en måde for dig, at komme ud med alle de følelser der raser inde i dig. Det kan desværre nemt være noget man bliver nærmest afhængig af, fordi det kan give en følelse af at smerterne letter, lige når man gør det. Det er dog vigtigt at huske på, at det kun gør det hele værre, men det lyder også som om, at du godt ved det og rigtig gerne vil holde op med det.
Der er flere ting som du kan gøre for, at hjælpe dig selv på vej til et bedre liv.
Hvad kan du selv gøre:
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du prøver (og får noget hjælp til) at finde ud af, hvordan du har det med dig selv. Har du en oplevelse af at være god til det du gør og har du en oplevelse af at være værdifuld? Det kan du fx. gøre ved at skrive dine tanker og følelser ned i en bog, som kun du skal læse og du kan også gøre det ved at sørge for, at snakke med nogle om, hvordan du har det. Måske du har en god veninde på efterskolen eller en god og sød underviser, som du kunne snakke med?
En anden ting du kan gøre er, at lægge mærke til, hvornår du bliver ked af og hvilke situationer der er svære for dig. Du kan så tænke over, hvorfor du mon er ked af det på lige det tidspunkt eller hvorfor den specifikke situation er svær for dig. Hvad bliver du nervøs over, hvorfor græder du nu og hvilken følelse har du i kroppen, når du har lyst til at kaste op? Du kan lige så langsomt sætte små mål for dig selv ved fx. at sige, at i dag vil du række hånden op i en af de timer, hvor du måske normalt er stille eller at du vil gå ind og snakke med en veninde, når du har lyst til at kaste op. I alle de små mål du sætter for dig selv er det vigtigt at have øje på, når de lykkedes. Det er ikke forkert eller underligt, hvis det en dag ikke går efter planen, for det tager tid, at blive glad igen. Hvis du sætter dig sådan små mål hver dag, tænker jeg, at du vil opleve, at du faktisk er en stærk pige med masser af værdi og det tror jeg vil hjælpe dig videre.
Du er også altid velkommen på chatten her på cyberhus, hvis du har brug for at snakke videre med en voksen. Husk på at du er en stærk og velreflekteret pige - det kan jeg læse i dit brev, der fortjener at få det bedre og få den hjælp du har brug for.
Venlig hilsen Katrine