Det kvindesyn!??!

brevkassespørgsmål

Det kvindesyn!??!

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 6 år 8 måneder siden

Jeg meldte en voldtægt for 3 år siden. Det fortryder jeg. Den måde Politiet behandlede mig på, den glemmer jeg ikke. Det var faktisk lige så slemt som voldtægten. Jeg blev spurgt, om jeg selv havde lagt op til fyren, om jeg havde "inviteret" til sex? Om en evt "invitation" kunne misforstås og om jeg havde sagt "Nej" og "Lad være", så det måske ikke var til at forstå!???!?

Hvis jeg skal prøve at sige, hvad der har betydet, så betyder det, at jeg ikke har tillid til politiet, særligt en bestemt medarbejder. Og det betyder, at vi har et retssystem, som gør det SÅ let for mænd at slippe. Bliver der rejst tiltale, så er det så lave straffe, så det også er en hån for kvinden.

Jeg har haft to kærester efterfølgende. Ingen af dem kunne jeg være intim med. Ingen forstod det, og den ene skældte mig ud og "mindede" mig om, at han altså ikke var som min krænker. Men han pressede på og jeg endte med at slå op.

Skal vi derhen, hvor en politiker skal have en datter voldtaget, før der gøres noget ved dette?

Jeg går ikke i byen mere, jeg går med kniv, og jeg drikker ikke alkohol mere. ( jeg var ikke påvirket ved voldtægten).

Svar:

Kære du,

Det lyder bestemt ubehageligt med den situation, du har været ude for. Især med selve voldtægten, men også håndteringen af din anmeldelse lyder til at fylde meget for dig. Det er godt, at du har kunne få dine tanker ud her i brevkassen.

Det er forståeligt, at du kan føle dig svigtet af systemet, da det efter din beskrivelse kan lyde til, at du ikke har følt dig mødt og behandlet på en hensigtsmæssig måde i forbindelse med din anmeldelse. Samtidig er det ærgerligt, at du har mistet tilliden til politiet, da de jo gerne skulle være en del af systemet, der er til for at hjælpe os.

Du skriver, at du har haft to kærester efterfølgende, hvilket lyder rart i forhold til, at du har kunne lukke en fyr ind i dit liv, efter en ubehagelig oplevelse, som det er med voldtægt. Du skriver dertil også, at det har været svært for dig at være intim med en ny, hvilket kan være en helt naturlig følelse at have, da det at være intim med et andet menneske kan føles stort og til tider også grænseoverskridende . Det lyder dog positivt, at du har formået at sige fra, når de har overskredet din grænse, trods de har kendt til din historie. Det er en sej ting at kunne, da det kan være rigtig svært at sige fra.

Jeg håber, at du en dag finder en fyr, der er rigtig god ved dig og kan få dig til at føle dig helt igennem tryg ved ham. Det fortjener du!

Du skriver ikke, om du har fået nogen form for hjælp på noget tidspunkt fx i form af psykologhjælp. Det kunne eventuelt være en mulighed, da det lyder til, at der er noget, du har brug for at få talt ud om og sat ord på. Det er naturligt, at det kan sætte spor at have været udsat for en voldtægt, da det er et voldsomt og krækende overgreb at blive udsat for. Derfor kan man have brug for at få talt den episode igennem, som er sket, men dernæst også eventuelt få nogle redskaber til at håndtere situationer, man kan møde efterfølgende - fx mødet med en ny fyr, som man skal kunne føle sig tryg ved og åbne op for.

Du skriver, at du ikke går i byen mere, ikke drikker og at du går med kniv. Det lyder til, at det har sat nogle dybe spor i dig efter voldtægten, hvilket som sagt er forståeligt og naturligt, men det lyder ikke rart eller trygt for dig, at du skal gå med kniv og heller ikke, at du er nødt til at sætte begrænsninger for dig selv i forhold til ikke at må drikke eller gå i byen. Det lyder heller ikke som en god, holdbar eller langsigtet adfærd, da du fortjener at kunne leve et trygt, rart og godt liv, på trods af de ar det helt naturligt vil have givet dig. Derfor er tanken herfra, at du kunne have brug for en form for hjælp, så du igen vil være i stand til at kunne gå i byen, når du har lyst, drikke alkohol, hvis du har lyst, og ikke skulle gå med kniv for at holde dig en smule tryg. Udover at det ikke er lovligt at gå med kniv (efter en vis lægde), så kan det også ende i en uhensigtsmæssig og uheldig situation. Med det mener jeg, at det kan være en uheldig situation, hvis du i en utryg situation panikker og kommer til at trække din kniv, uden der måske skulle være grund til det, så kan det gå galt - både for andre, men også for dig selv.

Mit afsluttende råd vil derfor være, at du evt. går til læge og fortæller om de tanker du har, og den angst, du måske går rundt med i form af, at du føler dig nødsaget til at bære kniv. Du kan også selv kontakte en psykolog.

Endnu en mulighed er at tage et kig på denne hjemmeside, hvor du kan se, hvilken hjælp de kan tilbyde til dig, som har været udsat for voldtægt. (Det skal tilføjes, at dette link er gældende og tilknyttet Center for Voldtægtsoftre under Aarhus Universitetshospital, så er Aarhus ikke din by, kan du evt. søge på noget lignende i eller omkring din by, eller kontakte dem og høre, om de kan hjælpe dig videre til et tilbud nær dig)

Det skal også tilføjes, at du altid er velkommen til at skrive i chatten hos Cyberhus, hvis du skulle have brug for en snak eller lidt luft for nogle tanker. Chatten har åben mandag+onsdag kl. 14-17 og tirsdag+torsdag kl. 18-21. Der vil sidde rådgivere klar til at snakke med dig, om det du har brug for.

Jeg håber, du kunne bruge dette svar, selvom du ikke havde et konkret spørgmål.

Du fortjener at få det rigtig godt, og jeg ønsker dig det bedste.

De venligste hilsner,
Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål