Det hele gik helt galt :'-( mit liv er slut
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej med jer/du. Jeg vil rigtig gerne have nogle råd, hjælp og støtte og det skal være nu, bare så hurtigt som muligt, jeg er virkelig langt nede. Det hele gik galt i mit liv alt kørte af sporet, vi var 6 kammerater i alt som synes at det kunne være sjovt og lave ånden i glasset, det virkede på en måde glasset flyttet sig, min gode veninde Amalie var også med, hun blev meget skræmt og oprevet over det, så jeg fulgte hende hjem den aften efter vi var færdige med det. Næste morgen ringede det på døren, det var Amalie's far, han fortalte hun næsten lige var blevet fundet i sin seng livløs med et tomt pilleglas og hun havde drukket en halv flaske vodka. Hun var blevet så bange hun begik selvmord :'-( Kan slet ikke overskue af hun tog så drastisk en beslutning. Derefter troede jeg at bunden i helved var noget, men der skulle jeg hurtig finde ud af at det langt fra var bunden. Tre uger efter Amalie's selvmord var jeg stoppet med at græde, men så begyndt helved igen, men gode ven Amarh begik selvmord fordi han følte han var splittet mellem sin muslimske og drømmen om at blive kristen og dansk, det var bare skridt længere ned i helved. Men bunden var endnu ikke nået, min gode kammerat døde efter en tur i byen, han havde drukket meget alkohol og kastede op mens han lå på ryggen ingen ved hvorfor, men han døde af det. Kan bare snart ikke mere, min forældre hjælper men føler mig så udkørt og brugt. Hjælp! Benjamin

Svar:
Hej Benjamin
Jeg kan sandelig godt forstå at du føler dig udkørt og brugt. Du er blevet konfronteret med 2 selvmord og et dødsfald i din nære vennekreds og det er virkelig barske realiteter - dels fordi du har mistet nogle mennesker som har betydet noget for dig i dit liv  - og dels fordi det er meget svært at finde mening i at de, hver især, lige pludselig bare er væk. Det har været nogle chok som har rystet dig helt ind i sjælen, tror jeg.  Er det rigtigt ?
Jeg lægger mærke til, når du fortæller om det, at du har rigtig godt styr på hvad der skete og hvordan de døde. Og det er rigtig godt, fordi nogle gange kan der nemlig godt ske dèt, desværre, at vi kan komme til at bebrejde os selv - det vil sige give os selv skylden for, når der er noget som er gået så galt - For eksempel så tror jeg ikke at Amalie begik selvmord fordi I havde leget ånden i glasset og jeg tror slet slet ikke det havde noget med dig eller de andre som var med til det, at gøre. Jeg tror det er rigtigt at hun blev meget bange, men hvis man begår selvmord så er det som regel fordi man har haft det rigtig skidt indeni i meget lang tid - og nogle mennesker skjuler faktisk hvor skidt de har det - som måske Amalie.
Jeg synes det er fantastisk dejligt at du fortæller her i brevkassen hvordan du har det, for det er bare så vigtigt at få det delt med nogen og at søge hjælp når det hele ramler. For ved du hvad..det gør ondt at miste gode venner og mennesker man holder af, men du kan lærer at leve med den sorg og gemme de gode minder inde i dit hjerte resten af livet.
Det var synd for Amarh at livet også blev for svært for ham. Som med Amalie, kan jeg også kun gætte på at han ikke fik søgt den voksenhjælp, som er altafgørende, når livet bliver for tungt at bære. Jeg er sikker på du har været en god kammerat for dem alle tre og de var glade for at have dig omkring sig.
Du står nu tilbage med nogle store oplevelser som skal bearbejdes og jeg synes det er meget vigtigt at du får hjælp til det. Brug endelig de mennesker som er omkring dig - også voksne- og jeg er glad for at høre at dine forældre hjælper dig - snak så meget om det som overhovedet muligt! Det vil tage tid før du kommer op til overfladen igen, men kæmp for det - som du også gør ved at bede om hjælp her - så skal det nok lykkes!
Jeg synes det er vigtigt at du bliver ved med at snakke med dine forældre om det her, fordi de kender dig bedst og fordi du allerede har snakket med dem om det.
Jeg vil også foreslå dig at kontakte www.ungeogsorg.dk . De ved meget om hvordan det er at miste nogen man holder af, når man er i din alder - her kan du helt sikkert få hjælp.
chatrådgivningen her på siden sidder voksne som meget gerne vil lytte, så her kan du henvende dig mandag til torsdag 14.00 - 19.00
Tak for dit brev ! og jeg er sikker på at du kan komme igennem det, selvom det er benhårdt!
Kærlige tanker fra Denise