Det hele er noget rod..
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Det, jeg skriver nu, bliver nok noget rodet, men jeg prøver alligevel. Mine forældre blev skilt da jeg var cirka 7-8 år, tror jeg. Jeg er kun tolv år, men jeg føler at jeg har oplevet et helt livs smerter inden i. Da jeg er mellem 8 og 10 går det "okay" med at besøge min far. Noget af det eneste jeg lige kan huske er at jeg ikke lavede noget, jeg sad på hans sofa sammen med min lillesøster. Min mor var der også. På et tidspunkt i hans lejlighed, kommer min mor og far op og skændes. Min far prøver at skubbe min mor ud af døren. Det var så hårdt at se på og jeg er glad for at min lillesøster kun var en 2-3 år gammel der. Min far har også kommet hjem til mig, min mor og lillesøster om natten. Han smadrede en rude i døren, en plastic havestol, et plastic bord og noget af vores stakit. Dengang det skete, kom min moster og onkel, og min moster ville ringe til politiet, men min mor sagde at hun skulle lade være. I en lang periode efter det, sov min lillesøster og jeg i hendes soveværelse. Jeg har ALDRIG fortalt noget om det til mine veninder. Jeg føler helt ærligt at jeg har levet et dobbelt liv og har løjet for mine veninder. Det føles forfærdeligt. Min mor fandt en kæreste i 2009, og min far blev rasende. Jeg kan ikke rigtig sige, at jeg kan lide hendes kæreste, men jeg kan heller ikke sige, at jeg ikke kan lide ham. Min mors kæreste taler nogen gange meget ned til min lillesøster, som kun er 5 år gammel, og skælder hende næsten altid ud, når vi spiser aftensmad. Derfor er jeg glad for at hun kun er 5 år. Jeg håber inderligt at hendes liv ikke vil blive så meget påvirket af det, og at hun ikke kan huske noget om det med min far, for jeg ønsker ikke at hun skal opleve det jeg har oplevet. Min mor er også blevet ret underlig, som om jeg ikke kender hende længere. Engang hvor vi skulle lave en fælles madplan (det plejer hun at lave hver søndag) spurgte hun mig og hendes kæreste om, hvad vi skulle have. Jeg svarede hurtigt "Mor, kan vi ikke få kylling i karry?" men min mor kiggede bare underligt på mig og ignorede mig fuldtstændig. Hun ventede på hendes kærestes svar, og det HAN sagde skulle vi selvfølgelig have. Tilbage til det med min far. Jeg har ikke set ham siden flere måneder før jul sidste år. Jeg savner ham helt forfærdeligt, selvom han kan opføre sig dårligt. Han er jo stadig min far. Engang blev min mor, min lillesøster og jeg nød til at gå over til min mormor og være der natten over, fordi min mor og havde skændtes. Da vi gik, sagde: "Når I kommer tilbage i morgen er der kun aske tilbage!!" Han mente at han ville brænde huset ned. Det føles så forfærdeligt at tænke på. Min far ville brænde det hjem ned, hvor man skulle forestille være tryg. Jeg kan huske engang hvor min mor var på arbejde, og min far passede min lillesøster og jeg. Han blev sur over et eller andet og jeg blev så bange at jeg gemte mig under spisebordet i stuen. da min mor kommer hjem kommer jeg grædende ud til hende og siger at jeg er bange. Hun snakker med min far og det udvikler sig meget hurtigt til et skænderi. Det gør ikke det hele bedre at jeg har det værelse, hvor min far havde sine computer ting og stortset var hele tiden. Igår da jeg kom hjem, ved jeg ikke hvad der skete. Jeg forestillede mig hvordan det så ud da min far boede i huset. Jeg brød lynhurtigt sammen og hulkede helt vildt meget. Jeg er bange. Bange for hvad der skal ske når jeg bliver større og skal konfirmeres. Nu kommer spørgsmålet endelig: skal jeg snakke med min mor? Eller min far? Skal jeg sige det til mine veninder? Hvordan? Jeg har så mange spørgsmål. Jeg kan slet ikkke rumme alt det i mit hoved. Jeg har meget svært ved at huske f.eks. lektier, fordi at jeg tænker over det hver dag. Det fylder en hel del i min hverdag. Faktisk blev jeg også mobbet i 2-3 og lidt 4 klasse. Jeg følte mig anderledes, fordi at jeg ikke havde en 'normal' familie. Nu har jeg nogle super veninder, men jeg ved ikke om jeg skal sige det til dem og hvordan. Jeg har talt en lille smule om det med min klasselærer. (både om det med min far og mobning.) Jeg har altid været lidt af en enspænder og sidder rigtig meget på mit værelse. Min mor plejer at skælde mig ud, hvis jeg sidder derinde i lang tid. Jeg ved ikke hvad jeg skal snakke med min mor om, da jeg har det som om jeg ikke kender hende længere. Når jeg kommer hjem fra skole sætter jeg mig nogle gange ind på seng og græder. Græder over alt det med min far... Og ja.. Alt muligt sådan set. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg snakke med en psykolog? Min mor? Hjælp!.. Kærligst C.

Svar:
Hej med dig C.
Tak for dit brev. Jeg føler virkelig med dig omkring de ting du fortæller om hvordan det er i din familie. Det kan altså være benhårdt at være skilsmissebarn af mange grunde. Bl. a fordi man let kommer til at føle sig meget "splittet" indeni når èns forældre ikke kan finde ud af det sammen, fordi man jo holder af dem begge to. Det er lidt som at være en lus mellem 2 negle.
Nu ved jeg jo ikke noget om hvorfor dine forældre blev skilt, men ofte når forældre er blevet skilt, så har det været den enes ønske mere end den andens. - Og med de ting du fortæller om din far, ja så lyder det som om at det har været ( og måske stadig er ) meget hårdt for ham at blive skilt fra din mor. Når man, som din far, er så ked af det, så kan man desværre godt blive så "fyldt op" af det, at man kan glemme at tage hensyn til børnene og hvordan de har det.
Det er selvfølgelig ikke i orden at din far opfører sig på den måde du beskriver, med at skubbe, ødelægge ting, sige frygtelige ting med at brænde huset ned osv. Det er virkelig ikke i orden. Desværre lyder det som om han ikke rigtig kan styre det fordi det gør ondt på ham at din mor har fået en ny kæreste og den nye kæreste har "overtaget " din fars familie. Det er selvfølgelig synd for din far at han har det sådan, MEN det er helt sikkert at han skal opføre sig ansvarsfuldt og tage hensyn til sine børn først og fremmest - også selvom han er ked af det. Det er der nogle andre voksne som skal tage en snak med ham om og hjælpe ham med, hvis det stadigvæk er et problem med hans opførsel. Jeg kan godt forstå du savner ham, for han vil jo altid være din far uanset hvad og jeg tror nemlig godt at du kan mærke inderst inde at han ikke gør alle disse dumme ting for at være ond ved jer, men fordi han er ked af det. Derfor holder du stadigvæk af ham.
Jeg synes du skal vise dit brev her i brevkassen og mit svar til både din mor og også din klasselærer. Jeg tror det kan være en god idè for dig at snakke med skolepsykologen og det kan din lærer og din mor hjælpe dig med at arrangere. Du skal selvfølgelig ikke gå og have det så dårligt som du har det og derfor skal du have hjælp til at få det bedre. Der kan også arrangeres hjælp for dine forældre til at få tingene løst i familien. Det er nemlig deres ansvar som forældre og du skal selvfølgelig have lov til at få en dejlig konfirmationsdag som ikke drejer sig om problemer, når den tid kommer.
Med hensyn til din mor og hendes kæreste, så er det også godt få snakket med din mor om hvordan du har det med ham og at du synes hun har forandret sig. Det er altid lidt svært at få en ny ind i familien og det er helt sikkert også lidt svært for ham - og for din mor -  at finde ud af hvad hans rolle i er familien og hvor meget han skal blande sig og bestemme over dig og din søster. Så rigtig godt at få en snak med din mor om det, så hun og hendes kæreste kan få talt om hvordan tingene skal være. Hvis du har brug for at dele flere tanker med en anden, så kan du jo prøve chatten her på Cyberhus :) Her sidder søde voksne som rigtig gerne vil give et godt ord med på vejen.
Du spørger også om du skal fortælle noget til dine veninder. Tja.....  det synes jeg kun du skal hvis du selv har brug for det ?? Nogle veninder kan være rigtig gode til at lytte hvis det er èn man rigtig stoler på, men jeg synes i hvert fald ikke at du skylder nogen at fortælle det..... så dvs du har også lov til ikke at sige det til dem hvis du har det bedst med det ??
Til sidst, så vil jeg sige at det berører mig virkelig at du holder hånden så meget over din lillesøster. Det synes jeg er så smukt :))) Sikke heldig hun er at have sådan en dejlig storesøster.
Mange hilsner fra
Denise