det hele brænder på
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, er en pige på 17 og jeg har en del ting på hjertet:/ ved ik helt hvor jeg ska skrive for det er et lidt bredt område men gætter på her, da det meste gør ondt inderst inde! ka starte med at sige at jeg er en pige som ikke rigtig har nogen omgangskreds, hvor jeg bor:/. Jeg er mobbeoffer og er blevet mobbet hele min skolegang, har dog lige været et år på efterskole langt væk som var lækkert! Har det super dårligt med at være her hjemme, for kan ikke rigtig gøre noget fordi jeg er bange for at møde mobberne ): de er efter mig med alt :s og vi ved snart ikke hva vi ska gøre. mobberiet har endt med at jeg render med en spiseforstyrrelse som i perioder er rigtig slem ved mig :( når jeg har det skidt og er ked, lukker jeg mig inde, og det resultere at jeg hele tiden skændes med mine forældre her hjemme ): og det gør mig jo bare endnu mere ked:'(. lige pt er jeg også ved at gå helt ned pga min storesøster. hun er 8 år ældre end mig, men hun fungere ikke helt optimalt. ikke at hun er handicappet, men hun har nogle ting i hendes hoved som er galt. så mentalt er hun nogle år bagud. og det påvirker mig så meget til at når jeg endelig får nogle venner, så mister jeg dem. fordi jeg for mine forældre ikke må tage ud til folk jeg ik kender helt, og jeg har ik lyst til at invitere folk hjem pga min søster hun opføre sig som en lille søster og har jeg drenge på besøg render hun også og man ka ik få lov at være alene!): har sagt det til mine forældre men de siger at de jo ik ka gøre for at hun er sådan. udover det, så er jeg træt af at min søster er begyndt at slå mig når jeg snakker om fx piercinger, da hun er meget imod sådan noget, og jeg ELSKER sådan noget. hun kan brokke sig over de mindste ligegyldige ting :/ og det altid mig som så får skylden): - jeg er super ked af at være her hjemme, fordi jeg har så mange "venner" som jeg har lært at kende gennem nettet. problemet er bare at jeg aldrig når at møde dem :( mine forældre mener at det er usikkert at chatte på nettet, og vil ik ha fremmed her hjem, og jeg må heller ikke tage over til dem fordi de er 99% sikker på at det er mennesker som er pædofile eller psykopater og vil gøre mig noget. og uanset hva jeg forklare dem eller gør for at overbevise dem at de er ok, så.. så nej:/ hele mit liv har gået med at jeg er for mig selv. har aldrig haft en venneskreds, højst et par som har holdt ved, men de er nu også væk efter mit ophold på efterskole og alle dem derfra har ik tid til mig og de bor så langt væk:/ .. jeg ved slet ikke hva jeg ska gøre. mit forhold til mad bliver værre og værre:/ spiser mindre og mindre fordi jeg får det dårligere og dårligere psykisk :( ved snart ik hvad jeg ska gøre af mig selv :'(

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå at det føles ret håbløst, med alt det du fortæller. Jeg er glad for at du skriver herind og fortæller om problemerne ( og ikke fortsætter med at lukke dig selv inde med dem, som du nævner ) - for nu har vi mulighed for at hjælpe dig :)
Det er umenneskeligt hårdt at være udsat for mobning - og ikke mindst i så lang tid som det er tilfældet for dig. Det skal der virkelig gøres noget ved, for ellers er det ikke til at holde til - og derfor støder andre problemer til, som f. eks din spiseforstyrrelse, fordi hverdagen bliver så svær at have med at gøre. Jeg synes også at der skal gøres noget ved situationen i din familie, fordi det er jo meningen at familien skal fungere som en støtte for dig i hverdagen - og det lyder faktisk som om den nærmere er en belastning for dig at være i - og sådan skal det bestemt ikke være.
Hvis vi starter med familien, så kan jeg godt forstå at dine forældre er betænkelige ved at lade dig tage ud til mennesker du kun kender fra nettet - fordi der findes mange eksempler på at nogle udgiver sig for at være andre end de i virkeligheden er og det skal man selvfølgelig være opmærksom på - MEN jeg bliver i tvivl om dine forældre mon er klar over hvor svært livet faktisk er for dig ?? (du fortæller jo at du ofte lukker dig inde....) fordi som sagt er det jo deres opgave som forældre at støtte dig - men for at de kan det, kræver det jo at de ved hvor slemt det står til. Det er sikkert svært for dig at tale om, men jeg forestiller mig at du måske kunne vise dem hvad du har skrevet herind i brevkassen og mit svar, fordi der står jo meget præcist hvordan du har det. Så har de bedre mulighed for at forstå og hjælpe dig.
Inden jeg vil foreslå dig andet, så synes jeg faktisk at du skal starte med dine forældre - netop fordi det er deres ansvar at sørge for at familien fungerer og dvs at i alle har mulighed for at trives. Det er jo rigtigt nok som de siger, at de kan ikke gøre for at din søster er bagud, men jeg synes de har pligt til at sørge for at hun ikke fylder det hele i familien med sine vanskeligheder og dvs at der skal være plads til at du kan få venner med hjem uden at hun skal forstyrre det hele med sin adfærd. En mulighed er at èn af dine forældre tager sig af hende imens du har gæster, for selvfølgelig har du ret til lidt fred fra hendes indblanden. Samtidig har den anden forælder så mulighed for at hilse på og "godkende" den nye ven du gerne vil invitere hjem. I hvert fald synes jeg dine forældre skal være med til at sørge for at finde en løsning i alle kan trives med, fordi selvfølgelig er det vigtigt for dig at få nye venner og at du ikke skal fortsætte som "mobbeofferet".
Så jeg synes det starter hèr - og kom gerne ind i chatrådgivningen her på Cyberhus hvis du har brug for det . Vedr. din spiseforstyrrelse, er der også mulighed for at kigge på LMS www.spiseforstyrrelser.dk , hvor du også kan få hjælp og rådgivning.
Jeg ønsker dig det bedste
Kærlig hilsen Denise