Det gør alt sammen bare ondt.
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus. Min bror han flyttede her for et par dage siden, da han flyttet blev jeg så bare så helt VILDT ked af det en ting er at det jo er min bror og det har bare altid været en kendsgerning at han altid var der og så også at jeg aldrig fik sagt vor meget jeg egenlig holder af ham. Selvfølgelig ønsker ejg kun det bedste for ham, men ejg ville bare ønske han ville være her hvor ejg er, og lige nu så er jeg bare ked af det hele tiden, og det gør alt sammen så pisse ondt og det bliver ikke nemmere af at jeg er startet på HF og det er bare alt sammen så svært.

Svar:
Hej med dig
Det lyder til at du holder rigtig meget af din bror, og jeg kan godt forstå det er svært at han nu er flyttet hjemmefra. Man vænner sig til at nogen bestemte mennesker er i ens hverdag, og du har været vant til at han var der, og nu skal du vænne dig til, at han ikke er der hver dag.
Du skriver at du aldrig fik sagt hvor meget du holder af ham, og det lyder til at du faktisk har lyst til at fortælle ham det nu. Hvad med at fortælle ham det næste gang du ser ham? Du kan måske prøve at ringe og høre ham om I ikke skal lave noget sjovt sammen en dag - enten kan du besøge ham hans nye sted, eller han kan komme hjem en dag.. og så kan du fortælle ham at du savner ham når nu han er flyttet, og at han altså skal vide at du holder rigtig meget af ham. Du kan jo også høre ham om I ikke skal lave nogle aftaler et stykke tid ud i fremtiden, så du er sikker på at du kan se ham fx nogle gange i måneden – selvfølgelig alt efter hvor langt væk han er flyttet..? For selvom han er flyttet, kan I stadig lave sjove ting sammen - og måske kan I faktisk komme endnu tættere på hinanden, fordi når I så ses nu, så er I mere fokuseret på at være sammen end I måske var, da I havde værelser lige ved siden af hinanden og kunne se hinanden når som helst....
Du skriver også, at det ikke bliver nemmere af, at du lige er startet på HF – så det lyder også til at der er mange nye ting for dig lige nu. Du skal vænne dig til at din bror ikke bor hjemme mere, og du skal vænne dig til en masse nye mennesker på et studie og en masse nye fag. Det kan godt tage lidt tid at komme ind i en god rytme på et studie - men synes du det bliver ved med at være svært, så har dit studie en studievejleder, som du kan bruge til at tale om de ting du synes der er svære ved at være startet på HF.
En del af at blive voksen er at flytte hjemmefra, og en dag bliver det også din tur. At din bror nu er flyttet er første skridt i at opleve en ens familie er ved at ændre struktur – børnene bliver voksne og bor snart hver for sig. På et tidspunkt vænner du dig til det hele – men mens du synes det hele er svært, tænker jeg at det kunne være rart for dig at have en at snakke med det om – evt. dine forældre, som sikkert også lige skal vænne sig til at have så store børn der flytter hjemmefra, eller en god ven, som også er startet på et nyt studie. Jeg tror det kunne være rart for dig at have nogen at tale med det om, og også at høre, at du ikke står alene i at skulle vænne dig til nye ting.
Jeg håber du kan bruge mit svar – ellers er du velkommen til at skrive igen, eller komme på chatten en dag.
De bedste hilsner fra Heidi