det gør ondt indeni mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg er en dreng på lige 13 år og jeg hedder magnus. det gør ondt indeni mig hele tiden, og jeg er meget bange hele tiden. det hele startede efter, at mine forældre blev skilt for 4 måneder siden, min mor flyttede til tyskland og jeg skulle blive boende ved min far. vi flyttede til volsmose i en lille lejlighed, men jeg er rigitg bange der fordi, der er rigtig mange mennesker jeg er bange for, en der bor i min opgang er rigtig voldsom overfor mig, hun er 16 år gammel og kalder mig (fars lille lorte unge, fars lille pivse unge, tudefjæs mm.) jeg prøver at undgå hende, men hun og hendes venner bliver ved at drille, min far synes det blev for meget, og han kontaktede hendes forældre, de sagde bare, at de ikke kan styre hende og at de lader hende sejle hendes egen sø. men jeg er stadig bange, min far prøver at finde ny lejlighed så hurtigt som muligt, men er bange for pigen. hun har engang lagt en pose med noget hvidt pulver i min hånd, og sige at jeg skulle tage det, jeg sagde nej tak men da blev hun sur og sagde at jeg skal derfor gik jeg så hjem. Har set hende nede i kælderen stå og sniffe hvidt pulver med hendes ven, de tog fat i mig og sagde at jeg ikke havde set noget. blev meget bange. Hvordan stopper jeg med at være bange? Venlig hilsen den bange dreng magnus.

Svar:
Hej Magnus
Jeg kan godt forstå du er bange og det lyder slet ikke rart de ting du har oplevet med den pige. Jeg synes det er rigtig flot at du har snakket med din far om det her og rigtig ærgeligt at hendes forældre ikke kan styre hende.
Så du har faktisk gjort det helt rigtige og jeg synes du skal gøre det samme igen. Nemlig sige alt til din far. Det er ham der skal passe på dig og det kan han bedst gøre hvis han ved hvad der sker. Det lyder til at han allerede prøver at finde en anden lejlighed til jer og at han er godt til at passe på dig.
Du skriver også at det gør ondt inden i og at det hele startede for 4 måneder siden, da dine forældre blev skilt.
Når ens forældre bliver skilt kan det gå meget ondt inden i og det tager faktisk lidt tid før det bliver nemmere. Det er svært at blive skilt og du skal vænne dig til en helt anden hverdag og at din mor ikke er der hver dag. Oven i det er i flyttet til et nyt sted og det gør det ikke nemmere for dig.
Så lige nu er der sket en masse ting og det kan være både forvirrende og svært for dig. Det er meget forståeligt og derfor er det også rigtig godt at du skriver til brevkassen og ber om hjælp.
Det er meget vigtigt at du også fortæller din far, at du synes det gør ondt inden i og du kan fortælle ham om det du har skrevet til mig og om de ting jeg har svaret dig. Måske kan det så være lidt nemmere at snakke om..
Sommetider kan det også være rart at snakke med nogle helt andre og derfor synes jeg faktisk også du skal prøve vores chat her i Cyberhus.  Den har åben hver mandag til torsdag kl. 14 - 19 og her kan du chatte anonymt med en voksen og måske kunne det være rart for dig.
Jeg kan godt forstå det er svært lige nu, men jeg synes du gør de rigtige ting og du skal vide at det nok skal blive nemmere. Bare bliv ved med at fortælle din far hvad der sker..
Venlig hilsen
Erroll