Det gør ondt

brevkassespørgsmål

Det gør ondt

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

My parents just told me that they are going their separate ways and I just don't know how to react I feel pissed and sad. Help

Det føltes som om hele min verden kollapser ned omkring mig

Svar:

Kære dig.

Hvor er det godt, at du skriver herind, hvordan du har det. Det gør mig ondt at høre, at dine forældre lige har sagt, at de vil gå fra hinanden. Jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke helt ved, hvordan du skal reagere. Det er hårdt, når der sker ændringer i ens base og fundament - som ens hjem og familie ofte er.  Jeg kan også godt forstå, at du oplever, at din verden kollapser, og at du føler dig både sur og ked af det. Det er en helt naturlig reaktion i den situation, du er i lige nu. Følelser som vrede, sorg, angst, usikkerhed og forvirring er også helt naturlige. Det er almindeligt at alle eller nogen af disse forskellige følelser bliver ved med at være der, måske i forskellige grader og på forskellige tidspunkter, i lang tid endnu. Det er ikke for at sige, at du aldrig får det godt igen - det er jeg helt overbevist om, at du gør! Men det kan måske gøre det lettere at være i ved at vide, at det er helt naturligt at føle det, du gør - og at det måske ikke går over lige med det samme. Og det er helt okay.

Nogle føler skyld over, at forældrene skal skilles. Jeg ved ikke, om du har det sådan - men det er vigtigt, at du ved, at det ikke er din skyld, at dine forældre har valgt at gå hver til sit. Måske sidder du også med spørgsmål omkring, hvordan din hverdag bliver? Og tanker omkring, hvor du skal bo? Eller hvad nu hvis mor eller far får en ny kæreste? Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at skulle tænke på, at din hverdag kommer til at forandre sig, og hvordan det hele lige kommer til at være fremover. Jeg vil derfor foreslå, at du snakker med dine forældre om, hvilke forandringer der kommer til at ske, så du kan få en idé om, hvordan din hverdag kommer til at være.

Jeg tænker også, at det vil være rigtig godt at snakke med en voksen om, hvordan du har det. Det kan være utrolig hårdt at gå med det hele selv, når man er i den situation, som du er i. Er der mon en voksen, som du har tillid til og lyst til at snakke med om det hele? Måske en lærer eller et andet familiemedlem? Det kan også være, at du har en god ven, hvis forældre er skilt, og har været igennem det samme. Det kan være, at det vil være rart at høre om hans elle hendes erfaringer, og vide at du har en, som du kan snakke med det her om. Jeg kan også anbefale gruppechatten, hvor unge deler følelser og tanker med hinanden. Vi har faktisk lige haft en gruppechat omkring skilsmisse, og hvordan det opleves, når ens forældre skal skilles. Vi får muligvis en gruppechat d. 23. juni igen om det. Nogen gange hjælper det at vide, at man ikke er alene i den situation, som du er i.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, og at du kommer igennem den næste tid, på den bedst mulige måde, selvom det er svært.

De bedste hilsener,
Pernille

PernilleNs billede
Pernille har svaret på dette spørgsmål