Det går mig rigtig meget på

brevkassespørgsmål

Det går mig rigtig meget på

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 8 år 4 måneder siden

hej

jeg hedder mette og er 19år.

Jeg har en dejlig kæreste som jeg bor sammen med. vi har været sammen i 19 måneder nu.

mit problem er at jeg rigtig gerne vil have en baby, men min kæreste er ikke klar endnu og han

vil først være færdig med sin uddannelse, det kan jeg også godt forstå. Det ville jeg også selv gerne være. Men det bare

svært at prøve at lægge den tanke på hylden, fordi min kærestes ven og hans kæreste har fået en dreng, vennen er 20år og hans kæreste er 17 år  og deres søn er

nok 7 måneder nu. og  nu venter de et barn igen, 7 måneder efter den første.. Nå men det ik os kun det, der os min omgangkreds både i skolen er der nogle som venter barn, venner omkring mig og bekendte,  og er mega Jaloux vil så gerne os have et barn føler ligesom alle andre omkring mig kan få et barn untaget mig.. det begyndt at

plage mig hverdag tænker jeg på det og bliver helt ked af det, fordi hvis jeg skal vente til jeg er færdig uddannede går der 3 år endnu.. Men det os okay fordi er jo stadigvæk

ung og sådan nogle ting, men ved bare ikke hvad jeg skal stille op med mig selv fordi der begynder og fylde mere og mere i min hverdag, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at

dempe min lyst så jeg kan tænke på noget andet...

Svar:

Hej Mette.

Jeg kan sagtens forstå, at du er ked af det og har svært ved at fokusere på andet end din lyst til at få et barn. Der er rigtig mange der ligesom dig selv har en stor drøm om at få børn, og der er mange der også gerne vil have børn i en forholdsvis ung alder. Så jeg kan sagtens forstå, at det må være frustrerende, at din kæreste og dig ikke er enige.

Først og fremmest vil jeg sige, at det er en rigtig stor beslutning at få et barn. Du skriver, at din kæreste ikke føler sig klar endnu, og at han gerne vil være færdig med sin uddannelse. Det er meget forskelligt, hvornår man føler sig klar til at få et barn. Nogle føler måske, at det handler om alder og modenhed, og andre tænker måske, at de gerne vil have nået nogle ting i deres liv, før de skal have børn. Det lyder til, at du modsat din kæreste føler dig meget klar til at få et barn. Så jeg kan sagtens forstå, at det må være svært for dig, at din kæreste og dig ikke er det samme sted i forhold til det. Desværre er det svært, at få nogle til at føle sig mere klar, og jeg tror også, at det bedste du kan gøre lige nu er at fokusere på dig selv, og på hvad der ellers gør dig glad i dit liv.

Når man har en stor drøm om noget, så er det svært at slippe den igen. Og nu hvor du ser så mange omkring dig udleve den drøm du har, så kan det være svært at komme på andre tanker, fordi man bliver mindet om sit eget ønske hele tiden. Men når man har så stor opmærksomhed på at ville have et barn, så er det faktisk også meget let at se børn og gravide kvinder overalt. Og så kan det hurtigt virke som om, at alle andre udlever den her drøm som du også har, og så er det meget let at føle sig jaloux. Jeg kan godt forstå, at det må være rigtig ubehageligt at have det sådan, uden at kunne gøre det store ved det. Det lyder til, at mange af dine tanker i løbet af en dag handler om at du gerne vil have et barn. Men jeg tænker også, at selvom det er svært, så kan du prøve at finde nogle andre ting at beskæftige dig med, som giver dig mening i hverdagen. Det kan være, at du kan have lidt mere fokus på dine veninder eller dit studie. Hvis du ikke har et arbejde, så kan du også se om du kan finde et, hvis du har overskud og tid til det. Det kan også være, at du har en hobby eller interesse, du kan prøve at fokusere lidt mere på. Når man holder sig beskæftiget, så er det lidt lettere, at komme væk fra sine svære tanker. Men dermed ikke sagt, at du skal lægge dine tanker om et barn helt væk. Jeg tænker ikke, at der er noget galt i, at du gerne vil have et barn nu. Men eftersom din kæreste ikke er der, hvor du er lige nu, så kan det være en idé for dig, at prøve at fokusere på noget andet i lidt tid. Det kan være, at din kæreste kommer på andre tanker om f.eks. et år eller to, men det er næsten umuligt at planlægge efter, så derfor tænker jeg, at du skal prøve have fokus på dig selv og på, hvad der kan give dig mening i hverdagen.

Hvis det kan hjælpe dig, så kan det måske være en idé at prøve at se på fordele over, hvorfor det kan være en god idé at vente lidt med at få børn. Selvom der er mange fordele ved at få børn tidligt, og når man er studerende, så er der også nogle fordele ved at vente til man har fået sin uddannelse. Det kan give noget økonomisk tryghed, at man har nogle flere ressourcer. Det er dyrt at få børn, og det kan give meget usikkerhed, hvis man ikke har så mange penge at gøre godt med. Som følge af den her økonomisk tryghed der kan komme ved at være færdigudannet, så kommer der ofte også flere muligheder, fordi man har råd til mere. Selvom man er mere fleksibel, når man får børn under uddannelse, så kan det også være svært at have 100 procent fokus på studiet. Så du får mulighed for at fordybe dig fuldstændig i din uddannelse, hvilket er en unik mulighed, og det er ikke ofte at man efterfølgende får mulighed for det på samme måde. Det kan være svært at nyde sit studie når man er i gang, da der også er mange udfordringer og hårde perioder, men det kan være fint at prøve at fokusere lidt på, de muligheder man har ved at være studerende. Samtidig kan du også prøve at se det som en mulighed for at nyde din alene tid med din kæreste. I har netop nu muligheden for at gøre nogle ting sammen kun jer to, og få nogle oplevelser sammen. Det er nogle muligheder, som kan være svære at udleve, når man har børn. Eksempelvis kan det være svært at være spontan, når man har et lille barn. Du kan også nu tillade dig kun at tænke på dig selv, og på hvad du har lyst til at lave. Jeg ved godt, at det kan være svært at se det sådan, når du virkelig bare ønsker at få et barn, men det er også godt at overveje de fordele, der nu må være ved ikke at have et barn.

Men som sagt tænker jeg ikke, at du helt skal opgive din drøm om at få barn snart. Som du selv skriver, så vil du stadig være ung, hvis du får et barn lige efter du er færdig med din uddannelse. Men det kan måske være fint, hvis din kæreste og dig snakker lidt sammen om det her. Jeg ved ikke, hvor meget I har snakket sammen om det allerede, men det lyder til, at det er rigtig hårdt for dig at gå selv med alle de her tanker. Så måske vil det hjælpe, at du taler lidt med din kæreste om det? Du kan selvfølgelig sige til din kæreste, og du forstår og accepterer at han ikke føler sig klar, men at du bare har brug for at få lettet din hjerte. Selvom din kæreste ikke føler sig klar, så kan du måske prøve at snakke med ham om fordelene ved at få et barn nu, hvor I begge er studerende. Eksempelvis er netop den her fleksibilitet rigtig god. I vil begge nok have mulighed for at være mere sammen med barnet, når det er spæd. Helt biologisk, så er din krop også helt klar til at få et barn nu. Det kan være, at din kæreste ikke har tænkt over de fordele, som du ser der er ved at få et barn nu, men at han bare ikke føler sig klar. Modsat kan det måske også være godt for dig, at se det fra din kærestes perspektiv, og få en forståelse for hans tanker. Så derfor tænker jeg, at det kan være godt, hvis I prøver at tale det hele godt igennem, så I bedre kan få en forståelse for hinandens tanker og perspektiver. Hvis det nu alligevel er for svært at tale med din kæreste, så kan det også være, at du har nogle veninder, som du kan tale med? Jeg tænker at det vil være godt få dig at snakke om, for det kan nemlig være så hårdt at gå med selv, og medføre at man faktisk bliver endnu mere ked af det. Det kan også være, at det kan være rarere for dig at tale med nogen, som ikke kender dig. Du kan eksempelvis prøve vores chat, hvor der sidder dygtige rådgivere, der altid gerne vil lytte.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, ellers er du altid meget velkommen til at skrive herind igen.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål