Der er så mange ting, der går mig på!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære CyberHus!
Jeg har rigtig mange ting, som jeg går rundt og tumler med i hverdagen.
For det første har jeg det største crush på en dreng fra min klasse, og jeg ved bare ikke hvordan jeg kan komme i kontakt med ham. Jeg er rigtig genert, og er ikke den bedste til bare at skrive til en dreng, eller gå hen og snakke til ham. Det eneste jeg skriver til ham om og han skriver til mig om, er lektier og skole. Jeg kunne godt bruge nogle fif til hvordan jeg kan komme igang med at skrive med ham. Jeg synes, at det er mærkeligt, at jeg bare lige pludseligt skriver: "hvad laver du?". Hvilket sikkert også hænger sammen med min generthed. Hver gang han snakker og har det sjovt med andre piger, bliver jeg virkelig jaloux, og samtidig irriteret på mig selv over, at jeg ikke bare kan blive venner med ham. Jeg ved ikke hvordan jeg skal tackle min forelskelse, da det også er den første, jeg har. Har I/du nogle gode idéer til, hvordan jeg kan skrive "hvad laver du?" til ham indirekte, så han måske får en mistanke om, at jeg er interesseret i ham.
For det andet, har jeg også nogle problemer med veninder og familie. Det er, fordi når jeg har weekend, ferie eller fri for skole, og der er én veninde, som spørger, om jeg vil med i byen, siger jeg altid nej. Jeg vil ikke, fordi jeg synes, jeg svigter min familie og bruger ikke nok tid på dem, hvis jeg bare er væk et par timer. Når jeg så kommer hjem til min familie, fortyrder jeg altid, at jeg takkede nej til byturen, da jeg alligevel aldrig laver noget derhjemme. Derfor er jeg aldrig sammen med mine veninder, og sidste gang jeg var sammen med én veninde, var cirka et halvt år siden. Hvad skal jeg gøre?
Jeg er også virkelig svært ved, at sige nej til folk, hvis de f.eks. spørger, om vi skal arbejde sammen til en opgave. Har i nogen gode tips til, hvordan jeg kan blive bedre til at sige nej til folk.
Håber i kan hjælpe..

Svar:
Hej med dig.
Nogle gange kan det godt føles som om, at mange ting falder sammen i hverdagen og man kan føle, at det er svært at få styr på disse ting. Jeg vil forsøge at hjælpe dig med, hvordan du kan komme i en situation, hvor du føler, at der er lidt mere styr på tingene.
Du spørger, hvordan du skal skrive til dit crush på en måde, så han får en mistanke, om at du er vild med ham. Dette kan godt være svært at gøre indirekte, men du skriver, at i allerede skriver sammen om lektier og skole. Selvom det ikke er noget personligt, i skriver om, er det alligevel en form for forhold, at i skriver sammen om lektier og skole. Der er sikkert mange andre, han kunne spørge om disse ting, men han vælger nogle gange at skrive til dig og det viser, at i har en form for forhold til hinanden, da han ellers bare ville skrive til sine venner fra skolen. Derfor synes jeg godt, at næste gang i skriver sammen, at du kan spørge om noget, der ikke har noget med skolen at gøre. Det kunne for eksempel være, hvad han laver eller hans holdning til noget bestemt. Dette viser ham ikke med det samme, at du er interesseret i ham, fordi du fx spørger ham om hvad han laver, men det kunne være, at han også begyndte at skrive mere personligt til dig. Hvis det ikke rigtig fører nogen steder, fordi han ikke forstår din hentydning, kan du måske spørge ham, om i en dag skal lave lektier sammen. Det betyder heller ikke nødvendigvis, at du er interesseret i ham, men det kunne gøre, at i kunne få et tættere forhold og du med tiden kan sige eller skrive til ham, at du er forelsket i ham.
Du spørger også ind til, hvad du skal gøre, fordi du føler, at du svigter din familie, når du ikke er sammen med dem. Men du fortryder altid, at du ikke tager med dine veninder i byen, fordi du ender med ikke at lave noget. Mit forslag vil være at tage med dine veninder, selvom du føler, at du skuffer din familie. Det lyder som om, at du har mange krav til dig selv for, at alle andre skal være glade, men ikke tænker på, om du selv er glad. Jeg er sikker på, at din familie vil sætte pris på, at du er glad sammen med dine veninder. Selvfølgelig sætter de også pris på, at du gerne vil være hjemme sammen med dem, men det er helt i orden, at det ikke er hver weekend og hver ferie. Ofte sætter forældre mere pris på, at deres børn er glade og jeg er sikker på, at de ikke vil have, at du skal føle dig udenfor, når dine veninder tager i byen uden dig. Mange forældre bliver ligefrem glade, når deres børn fortæller, at de har planer med deres venner i weekenden, fordi så føler de, at deres børn er glade og det er det vigtigste for dem.
Du spørger også til, hvordan du bliver bedre til at sige nej, for eksempel, hvis folk spørger, om i skal arbejde sammen. Det du skal huske er at tænke på, hvad der er det bedste for dig og hvad der gør dig glad. Det lyder som om, at du gør mange ting for andres skyld og ikke tænker så meget på, hvordan du gør det bedste for dig selv. Det du skal huske på er, at det er helt i orden ikke at gøre alle andre glade hele tiden, men også tænke på dig selv. Det gælder både, når det handler om at arbejde sammen i skolen og når det handler om at svigte dine forældre. Nogle gange kan man også godt komme til at tænke for meget på andres følelser, hvor det måske ikke engang er noget, der sårer dem. Selvfølgelig ville dine forældre blive skuffet, hvis du aldrig ville være sammen med dem, men jeg er sikker på, at de kun ville være glad for, at du er glad med dine venner. Og i skolen med opgaverne, er det også helt i orden at sige nej engang imellem. På samme måde som med dine forældre ville din veninde nok blive skuffet, hvis du aldrig ville arbejde sammen med hende, men det er helt i orden ikke altid at gøre noget for andres skyld, men kun for ens egen. Det kan selvfølgelig godt være svært at slippe af med den vane, at man altid siger ja og lære at sige nej nogle gange. Det er en proces, hvor man lige skal vænne sig til det, men du skal vide, at der absolut ikke er noget forkert i at sige nej nogle gange.
Jeg synes, at det er rigtig stort af dig, at du tænker så meget på andre mennesker og selvom det er gået hen og er blevet for meget for, at du kan få det til at hænge sammen, er det en rigtig god kvalitet at have. Det synes jeg helt sikkert, at du skal holde fast i, men du skal også huske at tænke på dig selv og på hvad der gør dig glad.
Jeg ønsker dig held og lykke og håber, at mit svar kan hjælpe dig med en afklaring.
Med venlig hilsen Signe