Deprimeret
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Jeg føler mig utrolig nedtrykt, deprimeret, trist, sur osv. Hele tiden. Der er sket mange ting som har taget hårdt psykisk på mig. Sygdom og dødsfald i familien og for et par måneder siden blev min mor rigtig syg med sin mave. Hun har irritabel tyktarm og gluten allergi. Hun røg ind og ud af diverse hospitaler, hvor hun derefter blev indlagt i psykiatrien med svær depression og stressangst.  Og det passede med at det var der jeg skulle begynde i min anden praktik i Hjemmeplejen som SSH elev. Jeg har hadet det siden dag 1, jeg syntes det hele virker SÅ uoverskueligt og jeg er i forvejen MEGET usikker på mig selv og føler ikke jeg kan gøre det ordenligt og frygter mere end noget andet, at blive sat til noget, som jeg ikke har lyst til eller kan finde ud af og det hjælper desværre heller ikke på det, at jeg kommer ved en dame, som ikke ligger skjul på, at hun ikke syntes jeg gør mit arbejde godt nok og det gør at jeg virkelig har haft det dårligt, fordi jeg tager sådan noget MEGET tæt ind på kroppen. Jeg snakker med en psykolog omkring det hele, men indtil videre, føler jeg faktisk ikke det hjælper. Jeg går med ondt i maven og spekulere 24 timer i døgnet og det er utrolig trættende og dræner mig for energi og tager livsglæden fuldstændig fra mig. Har forresten 6 uger tilbage af mit praktiksted, så det er jo ikke frygtelig længe, men når man har det skidt, føles det som evigheder. Har snakket med min vejleder om det, men hun virker ikke til at kunne forstå det. Hvad skal jeg dog gøre?

Svar:
Kære du,
Det lyder til at du har rigtig mange tanker og bekymringer, som gør dig trist og nedtrykt. Det er bestemt ikke nemt at have det som du beskriver her i dit brev. Hvor er det flot at du skriver ind, selvom du har det svært!
Det gør mig ondt at høre, at der er sket mange ting, som påvirker dig meget. Livet kan nogle gange føles som noget af en prøvelse. Det er ikke altid retfærdigt, det som sker i livet, og jeg kan godt forstå, at du har svært ved at håndtere det hele. Det er helt normalt at dødsfald og sygdom kan påvirke en så man bliver ked af det og sur. Det er helt normale reaktionsmønstre - også selvom de varer lang tid.
Det kan være svært at vide hvad der forårsager hvad. Er det mon fx. din usikkerhed der gør, at du ikke befinder dig godt i praktikken? Eller handler det måske mere om, at du ikke har fundet din rette hylde endnu?
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at udholde 6 uger, når du virkelig ikke bryder dig om det arbejde du bliver sat til og når du ikke føler det er noget du duer til (Jeg vil sige et par ord omkring den usikkerhed du beskriver i næste afsnit). At starte på noget nyt vil næsten altid føles uoverskueligt, fordi der er mange mennesker og nye steder som man skal lære at kende og samtidig skal man løse nogle opgaver, som man ikke har så meget erfaring med. Sådan tror jeg alle har det. De fleste oplever at det bliver nemmere med tiden og at man får mere og mere tro på at man kan klare opgaven. Gad vide om du har nogle skolekammerater, som du vil kunne snakke med om disse tanker og den tvivl, som du beskriver her? Jeg vil næsten vædde med, at de sidder med samme usikkerhed i mere eller mindre grad. De har sikkert også en masse spørgsmål og svære patienter. Det kan være rigtig dejligt og hjælpsomt at snakke med andre som er i samme situation som en selv. Det tror jeg også det vil være for dig.
Som jeg var inde på i starten af dette afsnit, så tænker jeg på, om det, at du har hadet dette fra dag 1, mon skyldes din indre usikkerhed på om det er noget du kan klare eller om det mon i stedet skyldes, at du ikke ved om det er den helt rette uddannelse for dig? Jeg ved jo ikke om du også er i tvivl om dette? Hvis du tænker, at det primært handler om, at du har det svært lige nu med alle de ting der sker omkring dig og din usikkerhed, så tror jeg det ville kunne hjælpe med en god snak med dine klassekammerater og det, at du snakker med en psykolog om alle de ting, der sker i dit liv. Hvis du også selv kunne være i tvivl om, om det måske i højere grad handler om at du ikke bryder dig om arbejdet, så tænker jeg det måske ville kunne hjælpe dig, at lave en liste over de fordele og de ulemper der er ved uddannelsen og arbejdet. Det kan nogle gange gøre det nemmere at få et overblik over alle ens tanker når man skriver dem ned på et stykke papir. Det er noget du kan prøve hvis du tænker det kunne hjælpe.
I forhold til din usikkerhed, så er det desværre noget mange unge oplever. Der er mange der går rundt med ukonstruktive tanker om at man ikke er god nok og ikke kan klare de opgaver som man skal. Du ER god nok! Det er som sagt helt normalt ikke at føle sig tilstrækkelig til ting, som man ikke har meget erfaring med. Jeg er helt sikker på at når du prøver det flere gange og bliver mere rutineret til de opgaver som du bliver bedt om i praktikken, så vil du føle dig meget mere kompetent end du gør nu. Man skal huske på, at dem man sammenligner sig med på en arbejdsplads sagtens kan have gjort det i mange år, og derfor kan det være svært at sammenligne sig med dem.
Selvom det er svært at ændre sine tanker om sig selv, så kan det faktisk godt lade sig gøre, hvis man gør en indsats. Måske er det allerede noget af det du arbejder på hos psykologen? Hvis ikke det er, kunne det måske være en god ide at snakke med din psykolog om det og derigennem få hjælp til at få et højere selvværd.
Dit dårlige humør og dine mange tanker kan godt være symptomer på dit lave selvværd og din lave selvtillid. Det kan være svært at forstå sit eget negative selvbillede og vide hvordan man skal håndtere det. Der er nogle ting man kan prøve at gøre i sin hverdag som med tiden måske kan påvirke hvordan man tænker om sig selv. I dette link, kan du finde nogle gode råd til hvordan man kan får et bedre selvværd og tænke bedre tanker om sig selv.
Hvor er det godt at høre, at du snakker med en psykolog om alt det her. Det kræver noget mod og overskud at turde tale om det der gør ondt og som er svært. Du er sej! Det er nemlig utrolig vigtigt, at man får bearbejdet de svære ting, som påvirker en, så det ikke hæmmer en fra at leve sit liv og så man kan få det bedre. Der kan godt gå noget tid før man føler der sker en forskel, da det lige skal have tid til synke ind. Tænk på hvor længe du har haft det skidt - det kan man ikke bare lige fjerne med et trylleslag - desværre! Det vil tage tid og det vil tage en del kræfter at tage kampen op imod de negative tanker og det nedtrykte humør. Men det vil være det værd! Man bliver klogere på sig selv hele livet og mere sikker på hvem man selv er og hvad man vil og kan. Jeg er helt sikker på at du også vil blive klogere på dig selv og få det bedre.
Jeg kan sagtens følge dig i, at dette dræner dig for energi. Det er utrolig hårdt at gå rundt og have mange tunge og svære tanker og være trist hele tiden. Selv små ting kan pludselig virke uoverskuelige. Det er et tegn på, at du er udmattet og har brug for at finde ud af hvordan du kan få det bedre. Når man er syg, får man feber - det er et tydeligt tegn på at kroppen har brug for ro til at restituere sig selv. At du er træt, sur og ked af det hele tiden er også tydelige tegn på at du har brug for at få noget hjælp til at få det bedre. Jeg synes det lyder til at du er godt på vej, men det vil kræve at du tør arbejde med dig selv og finde en løsning og en hverdag du kan få det bedre med.
Jeg håber virkelig, at du finder glæden ved livet og troen på dig selv! Det har du fortjent!
De bedste hilsner,
Astrid