Depri...igen
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej mine problemer bliver ved med at komme igen og det bliver kraftiger og kraftiger !! ved sq ikke hvad jeg skal gøre mere?! her for to måneder siden holdte min depri og jeg var gladere end aldrig før! men nu er den kommet igen og jeg er bange for at det er vær gang jeg har noget med en fyr? fordi der er den her dreng der er vantittigt forelsket i mig men jeg har sagt at jeg ikke kan li ham ... han bliver ved og det ireterre mig så groft! men nu har jeg mødt den her rigtig rigtig søde dreng fra 10 og jeg går i 8, ... og jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare ham det ... og af en eller anden grund hænger jeg altid på dem som andre folk ikke gider og nu er mine venner såé begyndt at være sammen rigtig meget ... ugen mig og jeg er så misundelig for jeg kan ikke komme hjem til dem pga. busser ... jeg HADER det og vær gang jeg er ved at komme ind i grubben såé kommer der en KÆMPE konflikt ? jeg tror måske oss det er derfor jeg er lidt depri ? jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere ? jeg har aldrig nogen sinde haft sådan en trang til at begå selvmord !!! og du kan ikke sige at jeg skal snakke med mine forældre fordi sidst jeg gjorde det råbte og skreg de af mig og sagde jeg var en forkælet møgunge... jeg kan ikke klare ret meget mere!! jeg har over 20 ar på men arm og de er kommet inden for 5 måneder.. ved godt det ikke er en rigtige måde men jeg syntes det dulmer smerten... Håber seriøst du har et svar ?! kh J-l x_x

Svar:
Hej J-1 x_x
Det må være hårdt for dig, når du oplever, at problemerne bliver ved med at komme tilbage. Du fortæller om flere ting, som gør dig ked af det - og som får dig til at skade dig selv og tænke på selvmord. Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive til brevkassen, for du har brug for hjælp til at få det bedre.
Du fortæller, at du skader dig selv, selvom du ved, at det ikke er den rigtige måde at klare problemerne på. Jeg har før hørt om andre, som skader sig selv, for at glemme det som gør ondt inden i. Desværre er det sådan, at det kun er for en kort periode, at man fjerner smerten!
At skade sig selv er også en farlig strategi, fordi at man med tiden skal skade sig selv mere for at få den samme effekt. Og udover at man kan gøre alvorlig skade på sig selv, så efterlader det ar, som man skal leve med resten af livet. Derfor har du brug for hjælp til at finde en anden måde, at klare dine problemer på!
Du fortæller også om en stor trang til at begå selvmord. Det er tanker som kan opstå, når det hele bliver uoverskueligt, og man ikke synes man kan finde en løsning. Der findes altid andre løsninger end selvmord, også selvom det kan være svært at se lige nu. Det er derfor vigtigt, at du får snakket om det som er svært, så andre kan hjælpe dig med at finde en løsning på problemerne.
Det er flot, at du har prøvet at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Desværre forstod de ikke hvad du prøvede at fortælle dem - men derfor må du ikke give op. Du skal finde en anden voksen som du kan snakke med. En du kan snakke med om de ting, som er svære for dig lige nu. Måske kan det være en lærer på skolen, en nær ven af familie, eller en af dine veninders forældre?
Jeg vil anbefale dig, at logge på chatrådgivningen har i Cyberhus, hvor du anonymt kan chatte med en rådgiver. I kan snakke om de ting som er svære lige nu, og rådgiveren kan måske hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre. Og endnu vigtigere, så kan du måske sammen med rådigiveren finde ud af, hvem du kan snakke med, når du har det svært.
Chatrådgivningen er åben mandag – torsdag kl. 14- 19.
Jeg håber virkelig, at du finder den hjælp, som du har brug for.
De bedste tanker
Marianne