Depression og angst
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg er en pige på 17 år som er kommet meget i tvivl. I det sidste stykke tid har jeg haft en ubehagelig knugende følelse i maven op til halsen. (det her er meget svært at beskrive, men jeg prøver). Det føltes lidt som om jeg har sommerfugle i maven, bare på en rigtig ubehagelig måde. Som om jeg er nervøs. Jeg er meget træt, og min hukommelse er utrolig dårlig. Til hverdag går jeg i gymnasiet STX i 1g. Da jeg var mindre var jeg meget genert og havde kun få venner, har aldrig været udsat for vild mobning men er da blevet drillet før. Efter et år på efterskole er jeg blevet ret udadvent og er på en måde startet forefra. Jeg har så langt tilbage jeg kan huske haft problemer med min søvn, meget svært ved at falde i søvn, men det virker som om det er blevet værre. Siden jeg næsten konstant er træt syntes jeg at det er underligt. Den knugende fornemmelse i maven er der altid men forskellige "styrker", den bliver tit værre når jeg f.eks. skal på arbejde, jeg arbejder ved kassen i et supermarked, eller i skole. Det er ikke fordi jeg ikke kan lide min skole, jeg er bare træt af den og føler at jeg sidder fast. Jeg er begyndt at blive meget opmærksom på min vægt, vil meget gerne tabe mig, og vil meget gerne blive meget tynder. Mit BMI ligger på 23 som er normalt men i min verden er det ikke godt nok. Jeg har på ingen måde nogen spise forstyrrelse men jeg holder styr på kalorier osv. Jeg har været vegetar i lidt over et halvt år. Jeg har ofte en metal/blod agtig smag i munden som jeg ikke ved hvor kommer fra. Det har jeg haft på forskellige tidspunkter i løbet af mange år, men det er blevet værre her på det sidste og kommer oftere og oftere. Jeg er også begyndt at se det som på engelsk bliver kaldt "shadow-people". Jeg ser en "skygge" eller en skikkelse ud af øjenkrogen og så snart jeg drejer hovedet for at tjekke er det der ikke. Jeg er meget overtroisk og tror sagtens det kan være ånder eller lign. men jeg har også set det som symptomer på angst og depression før. Ingen jeg kender ved hvordan jeg har det. Har ikke fortalt det til nogle jeg kender da jeg til hverdag skjuler mig bag ved et smil og fjoller med de mennesker jeg er sammen med, lige så snart jeg får lidt fred eller er alene bliver jeg meget stille og min hjerne føles tom. Mit hoved føles ofte tomt, som når man er virkelig træt. Har taget nogle forskellige tests rundt omkring på nettet, både for stress, depression og angst og de har alle været "positive". Jeg ved godt at man ikke skal stole 100% på tests på internettet men de må da sige lidt. Grunden til at jeg kontakter dig er at jeg ikke ved hvem jeg ellers skal sige det til, jeg har en følelse af at hvis jeg sagde til mine forældre at jeg gerne ville undersøges for angst, depression eller stress ville de bare sige at jeg trængte til at slappe lidt af og bare sige jeg skulle være hjemme hele weekenden og så var det ordnet. Jeg ved heller ikke om jeg bare skal gå ned til min læge og sige "hej jeg tror jeg har angst" da jeg selv ville føle det som noget meget underligt. Jeg er ved at løbe tør for ting jeg lige kan komme på at skrive, og vil undskylde mange gange for denne lange besked. Håber virkelig på et svar da jeg ikke ved hvad jeg skal stille op!

Svar:
Hej Du..
Først vil jeg sige at du bestemt ikke skal undskylde for dit lange brev – det er kun godt at du kommer med så mange detaljer som muligt, så vi kan hjælpe dig bedst muligt. Du skal have ros for du er så bevidst om hvordan du har det og at du har valgt at skrive herinde! Du har skrevet et rigtigt godt brev, hvor du tager mange følelser og tanker op. Jeg må sige at dit brev rørte mig meget og jeg er glad for, at hører at du har udviklet dig fra en været meget genert pige til at være udadvendt og få mulighed for at starte forfra. Jeg vil komme med de tanker jeg fik efter at have læst dit brev.
Først skriver du, at du er træt, har dårlig hukommelse og ondt i maven især hvis du skal på arbejde eller i skole. Det lyder for mig som om du har rigtig meget at se til i din hverdag. Det er en meget turbulent tid at starte på gymnasiet både fagligt, socialt og personligt, især når man har gennemgået en stort personlig udvikling, som det lyder til du har. Det er helt normalt at have det sådan, hvis man har svært ved at overskue en ny hverdag eller er kommet ind i en ond cirkel med søvnmangel, træthed osv. Du har rigtig mange forskellige emner, vægttab, metalagtigt smag i munden, ”Shadow-people", som er lidt tungere emner som jeg umiddelbart ikke har et svar på. Der skal der mere kvalificeret mennesker til. Her tænker jeg på din læge.
Lige for at opsummere lidt: du lyder som en meget fornuftigt pige og du er bevidst om hvordan du har det, både fysisk og psykisk. Så jeg er ikke i tvivl om, at når du siger du har alle de har dårlige fornemmelser, så er det fordi der er noget om det. Det er dog hverken dig, dine forældre, nettet eller mig som kan stille diagnoser som angst og depression men din læge. Jeg synes først du skal sætte dig ned med dine forældre og prøve at fortælle dem om de følelser du har beskrevet i dit brev. At du vil tages seriøst og at du har brug for at få hjælp. Bagefter skal du en tur til lægen, og som du siger, kan det nok føles lidt fjollet at skulle fortælle om sine følelser til en fremmed, men det er mest fordi du måske ikke er vant til det, frodi det er faktisk både normalt og en god ting. Tænk også på, at du er overhovedet ikke den første, hun skal snakke med om sådanne ting. Der kan du også taget dit brev med for det er en rigtig præcis beskrivelse af din situation. Du kan evt. sende den til lægen før, så I kan bruge brevet som en slags struktur til jeres samtale.
En anden mulighed, hvis dine forældre ikke tager dig seriøst er at tage dem med til lægen. Både for at de kan for en forklaring af lægen men også fordi hvis man er nervøs for situationen, har man tendens til at glemme hvad der bliver sagt og det kan derfor være godt at have en mere med til at lytte. Det kan også være en veninde eller en anden voksen du er knyttet til.
Nu får du et laaang brev tilbage og jeg håber du kan bruge mit svar.
Mange tanker fra Trine