depression

brevkassespørgsmål

depression

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Jeg har følt mig meget ulykkelig og værdiløs på det sidste efter min kæreste og jeg slog op. Jeg spiser ikke ret meget jeg smiler ikke mere, jeg tuder hele tiden og jeg vil bare gerne sove. Min hverdag kan ikke hænge sammen, jeg er begyndt at pjække fra skole og mit smøg forbrug er blevet tre doblet.Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre, jeg har tanker om selvmord men ved godt inderst inde at det ikke hjælper jeg vil jo ikke miste mit liv, jeg vil have mit liv tilbage. Jeg har taget 4 forskellige test om depression og de siger alle sammen jeg har en svær depression og de siger jeg skal gå til lægen, men det har jeg ikke lyst til jeg vil ikke snakke med nogen og min omgangskreds skal ikke vide noget. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre af mig selv? Jeg er jo bare en pige på 15 så der er ingen der vil tage mig seriøst.. hvad er det rigtige at gøre i min situration?

Svar:

Kære Du.

Hvor er det godt du skriver her til brevkassen for at få hjælp! Jeg kan læse på dit brev at det er svært at være dig lige nu og fremfor alt skal du vide, at du bliver taget seriøst her!

Lad mig med det samme sige, at du skal ikke tage dit eget liv. Det hele er svært og uoverskueligt nu, men det kan blive bedre. Du skriver også, at du i virkeligheden ikke vil af med dit liv, men have dit liv tilbage. Det er en rigtig flot måde at se det hele på. Jeg læser det også som om du har noget at kæmpe for og også gerne vil. Det er godt at læse og det er noget jeg synes du virkelig skal holde fast i!

Du tumler med nogle svære ting for tiden. Jeg vil prøve, at sætte nogle ord på hvad jeg tror der er på spil for dig. Som 15 årig er du ved at lære en masse ting - specielt omkring dig selv og dine følelser. Det er hårdt arbejde og bestemt ikke altid særlig nemt! Det er svært når du har slået op med din kæreste og det kan fylde rigtig meget. Der er ofte nogle voldsomme følelser involveret. Der er ingen tvivl om at du for det første er ked af det og det kan føles som en stor sorg at have mistet et forhold og en kæreste. Det kan næsten være som når nogen man holder af dør. Måske er det noget du kan genkende?

Hvis man går med nogle ting indeni der gør ondt og man ikke får talt om det kan vi alle reagere på forskellige måder. En måde er eksempelvis som du skriver, at du nemt kommer til at græde. Jeg tror det måske er en måde for dig, at dine følelser kommer til udtryk. Det kan også gøre dig træt og uoplagt at gå og tænke på alt det her hele tiden og nogle mennesker mister også apetitten når de er kede af det.

Du har oplevet noget der virkelig har gjort dig ked af det da du og din kæreste slog op. Det har sat gang i en masse følelser hos dig og måske har du svært ved at beskrive og sætte ord på alle de følelser. Det kræver øvelse og det gør det for alle. Hvis du har lyst til at øve dig i at sætte nogle flere ord på hvordan du har det, er du velkommen til at komme ind i vores chat. Der sidder nogle søde voksne som gerne vil snakke med dig.

Du skriver, at du ikke rigtig har lyst til at nogen skal vide noget om det. Det du oplever nu kan føles meget privat og det synes jeg også godt det må være, men det er ikke det samme som at du skal gå med det hele alene. Det er vigtigt at få talt om disse ting. Både med nogle voksne, men måske også en nær ven eller veninde. Det kan være at hvis du taler med nogle af dine venner og veninder om de ting du tumler med for tiden at de har oplevet noget lignende og i så kan bruge hinanden til at få luft for nogle af de ting der fylder og gør ondt.

De tests du har taget på nettet kan være en måde at opdage en depression på, men de kan aldrig stå alene! Sådan nogle test tager udgangspunkt i mange oplevelser og følelser som er helt normale også selvom man ikke har en depression. Det er altså ikke sikkert du har en depression og det kan hverken jeg eller nogle tests på nettet afgøre. Det er kun en læge der kan stille den diagnose. Derfor er det vigtigt, at du bestiller en tid hos din læge og fortæller at du tror du måske har en depression. Lægen kan hjælpe dig med at vurdere det og også finde den støtte du har brug for. Du skriver ikke noget om hvordan du har det med dine forældre, men jeg synes bestemt også du skal overveje at tale med dem. Det kunne også være det var rart at have en af dem med til lægen.

Til sidst vil jeg komme med et par råd som du kan prøve af. Selvom det kan føles svært, kan det være en god idé at prøve at få lidt mere energi. Det kan være du er kommet ind i en lidt dårlig rytme og det kan nogle gange forstærke sig selv. Hvis du f.eks. ikke spiser så meget bliver du nemmere træt og vil gerne sove. Hvis du tit bliver hjemme, måske ikke får bevæget dig særlig meget og ikke får frisk luft kan det også gøre dig træt. Det er selvfølgelig vigtigt at du fortæller din læge om disse ting også, men hvis du prøver at aftale med dig selv at du f.eks. skal sørge for at få spist nogenlunde det samme som du plejer, kan det være en måde din krop får noget mere energi at arbejde med. At få lidt motion og frisk luft kan også være en måde at både få energi og at komme til at føle sig lidt bedre tilpas.

Jeg ønsker dig alt godt og sender dig en masse julehilsner.

Tanker fra

Marie