Depression...
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hey.. nu har jeg gået i lang tid og har været ked af det... jeg vil høre om hvad men skal gøre for at finde ud af om man har en depression og om man skal have forældre med på den ? har været inde på det der depnet. og tog testen der inde hvor den sagde at jeg havde en svær depression men ærlig talt tror ikke på sådan nogle teste man tager på nettet så vil gerne have det undersøgt rigtig ... kh den forvirrede

Svar:
Hej med dig..
Det er super godt du skriver til brevkassen om råd og du har helt ret i, at du skal ikke stole på de her test du kan tage på nettet. Du kan aldrig være sikker på deres resultat og jeg synes faktisk det er ret stærkt at du kan gennemskue det.
Det er faktisk ret enkelt..det man gør er at bestille en tid hos din læge, fortæl din læge om hvordan du har det og at du overvejer om det kan være en depression. Så vil din læge spørge om lidt forskelligt og ud fra det, vil han vurdere om det er nødvendigt, at du bliver undersøgt af en psykriater. Det er tit nogle få samtaler der skal til.
Så har man fundet ud af hvordan det hænger sammen og sikkert også hvad der skal gøre for at det bliver lidt nemmere for dig. Men altså, første skridt er din egen læge og du kan være helt rolig omkring det. Din læge har prøvet den slags samtaler mange gange før og derfor har en del erfaring med det, så han/hun skal nok hjælpe dig med at snakke om det.
Om du skal have dine forældre med på den? Det er lidt din egen beslutning tænker jeg, men hvis du har et godt forhold til dine forældre, så synes jeg klart det er en fordel at de ved hvad der sker. Det kan være rart for dig, ikke at være alene om det og at de kan støtte og hjælpe dig med det hele. Det kan faktisk også være meget rart at have dem med til lægen.
Hvis du ikke synes det er så nemt derhjemme, eller at det måske handler lidt om dem, så kan du sagtens bestille en tid hos lægen selv og så kan du snakke med lægen om din mor og far skal have noget at vide.
Jeg håber du kan bruge mit svar..
Venlig hilsen
Erroll