depression

brevkassespørgsmål

depression

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 8 måneder siden

Hej

Har haft taget en depressios test mange gange.

Ver gang er den positiv (tror jeg nok det hedder)men ivertifal er jeg nysgerrig på om der kan ske noget ved en depression,

har nemelig ikke sagt det til nogle

Svar:

Hej med dig

Jeg forstår godt at du er nysgerig på om der kan ske noget ved at have en depression, for de symptomer man oplever er ikke nogle rare følelser og derfor værd at tage alvorligt.

Vi har alle naturlige perioder hvor vi svinger i vores humør og derfor kan vi godt være kede af det/deprimerede i en periode uden at have en depression. Så det er vigtigt at have længden af symptomerne for øje. Så hvis dine følelser står på i mere end 14 dage, er der noget, som tyder på, at du har brug for at snakke med en om det. Om der er tale om en depression eller ej afhænger også af hvor kraftigt du føler de forskellige symptomer, så det vil altså kræve en lægefaglig vurdering og afklare om du har en depression. Men uanset hvad så har du taget testen, og du har oplevet nogle symptomer på, at du ikke har det helt godt. Derfor går jeg ud fra, at du dermed ofte føler dig mere ked af det end glad og det er vigtig for dig at du har nogle at snakke med om dine følelser. For JA der kan godt ske noget ved at have en depression. Man kan med tiden udvikle flere og flere negative tanker om sig selv og livet. Hvis man ikke taler om sine følelser og går rundt og har det dårligt i længe, kan de triste tanker udvikle sig til at være endnu stærkere og nedbrydende for dit humør og din hverdag. Så det kræver altså en indsats at undgå depressionssymptomerne. Jo tidligere du får snakket om dine følelser jo "nemmere" vil det også være for dig at blive glad igen.

Jeg vil dog understrege at disse tests kan være en god rettesnor og måske en indikation på hvordan man har det. Men testene er IKKE en troværdig måde at vurdere sit helbred på og man skal passe på at man ikke stoler blindt på testens resultat. Som jeg har sagt afhænger det af styrken af symptomerne og varigheden. For vi kan alle have dårligere perioder og tider hvor vi er lettere at påvirke og bliver triste uden at der nødvendigvis er tale om en depression.

Det kan hjælpe utroligt meget på vores tanker, at vi får sat ord på dem. Derfor vil jeg råde dig til at du får snakket med en voksen om dine tanker og hvordan du har det. Prøv at tage en snak med dine forældre eller en af dem. De vil helt sikkert tage dig alvorligt og lytte til dine tanker. Hvis du synes det er rigtig svært at fortælle dem om det, så kan du også skrive et brev til dem i stedet og på den måde åbne op for at i kan snakke sammen. Så kan du sammen med dine forældre eller en voksen du synes det er nemmere at betro dig til finde ud af om du fx skal snakke med din læge eller en psykolog. Din læge og psykologer snakker med mange som har eller har haft en depression. De har derfor kendskab til hvordan det skal tackles bedst muligt, så du kan få det bedre igen og opleve mere glæde i hverdagen igen.

 Jeg håber du kunne bruge svaret!

Venlig hilsen Maria

MariaFPs billede
Maria har svaret på dette spørgsmål