Den onde stemme
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus
Jeg har haft skrevet til jer før, ang. mine mavesmerter, som ingen kan sætte en finger på hvad er. men dette er ikke det jeg vil snakke med jer om nu.
På grund af disse mavesmerter, stresser jeg op over en hel del ting. jeg kan ikke tænke klart når folk snakker i munden på hinanden, jeg kan ikke hodle ud når
folk de larmer, jeg fortrækker generalt at være alene.
men, når jeg først er alene, angriber jeg mig selv. ikke fysik, men psykisk. jeg siger til mig selv, inde i mit hoved, at dem der viskede, viskede om mig. hvor grim og fed jeg er
om at jeg er så dum, fordi jeg kun får 7 eller 4 i mine opgaver. Eller at min far hader mig, fordi eg er så fed, eller fordi jeg er så stædig. jeg hader ikke mig selv. og det vil jeg heller
ikke gøre. men det er som om at der sidder en eller anden og punker mig, hver gang jeg gør noget. også selvom at det var med vilje at jeg gjorde det. også selvom at jeg gjorde noget godt.
nogen gange trøste spiser jeg, og så for jeg bare lyst til at kaste det hele op igen, ikke fordi jeg nogensinde har gjort det, men jeg får lyst til det. fordi stemmen siger at jeg er så fed g dum
at jeg ike fortjener at få noget at spise. jeg føler mig tit ensom, og jeg håber nogen gange, at jeg vil finde nogen der forstår mig, men det er ikke sket endnu.
jeg vil bare gerne af med den onde stemme, men hvordan?
Hilsen Mig

Svar:
Hej du
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil af med den onde stemme indeni, som er hård. Det er bestemt ikke rart at have en dømmende og kritisk stemme i ryggen i alt, hvad man gør. Det er rigtig flot, at du har delt dine tanker og følelser, og jeg vil gerne prøve at give dig nogle af mine tanker med på vejen.
Det lyder til, at du let kommer til at angribe dig selv og de ting, som du gør eller ikke gør. Det er du bestemt ikke ene om. Der findes næsten ikke det menneske, som ikke har slået sig selv i hovedet nogle gange. Det er forskelligt, hvor meget det fylder i ens hverdag. For nogle er det bare enkelte tanker, som hurtigt forsvinder og for andre er det noget, der fylder meget mere. Det lyder til, at du oplever det som et stort problem i dit liv, og det er forståeligt, at du ikke har lyst til at det skal blive ved sådan. Du skriver, at det er værst, når du er alene, og det tror jeg er meget naturligt. Så har man tid til at tænke og kan komme til at dømme sig selv. Når man sidder alene kan det være svært at se tingene fra andre vinkler end sin egen, og så kan man komme til at sidde fast i de negative tanker. Jeg vil opfordre dig til at overveje, om du skal begynde at dele dine tanker med andre, for at lette presset på dine skuldre. Det kan være, du har en god veninde eller en voksen, som du kan fortælle om dine tanker til. Når man sætter ord på ting, som er svære, så kan det føles befriende og som om, der falder en sten fra hjertet. Du kan også overveje, om du f.eks. direkte skal spørge din far, om han hader dig eller om dem i klassen snakker om dig. Det kan også være, du kan spørge en veninde, om hun tror, at de snakker om dig og på den måde høre, hvad andre tænker. Du vil sikkert opleve, at andre slet ikke ser på dig på den samme dømmende måde.
Hvis du ikke har mod på at sige det til nogen, kan du evt skrive de hårde tanker ned i en bog eller en mappe på din computer. Du er også altid velkommen i vores 1-1chat, hvor du kan få lettet hjertet og få vejledning. Det kan måske også være en ide for dig, at prøve at ændre dit fokus, sådan at du slipper de hårde tanker og begynder at dyrke nogle positive tanker. F.eks. kan du begynde at skrive en positiv ting ned, hver gang der dukker en negativ tanke op. Selvom det kan virke som en uoverskuelig ting, så kan det også føles rart med nogle positive tanker. Inden du går i seng, kan du f.eks. skrive 3 ting, som du gjorde godt eller som du godt kan lide ved dig selv. Det kan f.eks. være, at du skriver "Jeg er glad for mit 7-tal" eller "I dag sagde jeg det dér, og det var egentlig ret klogt sagt.". På den måde kan du træne din hjerne til også at begynde at fokusere på de gode ting, der er at sige om dig. Det kan være, du synes det er svært i starten, men det kan blive nemmere efter noget tid.
Du kan få 3 gode råd til, hvordan du kan gennemskue din indre stemme og samarbejde med den på siden her. Blandt andet står der, at det kan være godt at undersøge, hvad din indre stemme siger og hvornår. Om det er i særlige situationer, at du er mest kritisk. Derudover kan du øve dig i at samarbejde med din indre stemme og få mere energi. Det kan umiddelbart godt lyde lidt underligt, men pointen i artiklen er god.
Du skriver, at du gerne vil finde nogen, som har det på samme måde som dig. Det kan jeg godt forstå, og det tror jeg også godt, kan lade sig gøre. Der er helt sikkert mange, som ind imellem har de samme tanker eller er hårde ved sig selv. Måske vil du opdage, at folk godt kan genkende dine tanker, hvis du begynder at snakke om dem. Det kan også være, du har lyst til at være anonym, og så kan du f.eks. lave et indlæg her på siden under punktet "Debat", hvor unge kan skrive med hinanden om alt muligt.
Jeg håber, du har fået lidt inspiration til, hvad du kan gøre i forhold til den kritiske stemme. God fornøjelse med at få skubbet den i baggrundet, så den ikke fylder så meget i din hverdag.
Mai