Den forvirret
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej jeg har været sammen med en dreng(lad os kalde ham B) i et år og 4 måneder vi bor sammen ved hans forældre. Nu er det sådan at han skrev med en pige i 4 dage og skrev skat osv med hende i okteber og jeg ventede i en måned for at han belsluttede sig om han vil ha mig eller hende og jeg støttede ham hver dag men fik hjertebanken hver gang hun skrev til ham. Men han kom tilbage til mig i og jeg var sikker på nu skulle alt være godt, men en måned efter tænkte jeg på det hver dag og ku ikke få det ud af hovedet så det endte med jeg tog et side spring fordi vi havde skændtes og han sagde til mig han måske slog op og så var jeg i seng med en anden .Da jeg kom hjem blev mig og B enige om at komme sammen igen og jeg vil ikke fortælle ham om side springet , jeg fortalte ham det første efter 2 måneder og han har sagt til mig han godt vidste det sket men ventede på jeg sagde det til ham . og efter jeg havde fortalte ham det havde vi noget kørende i 14 dage og så igår var vi til fest ved min bedsteveninde da vi gik i seng sagde han til mig at han gerne vil i seng med min bedstevenindes kusine som er min gode veninde jeg blev ked af det men jeg følet så var vi på samme båd så jeg gik ind til hende og spurgte om hun kunne finde på det men kunne hun ikke så han lå og græd i 2 timer pga hun havde afvist ham og så sagde han bagefter vi bare skulle være venner. Han har sagt til mig han vil i seng med en jeg kender og en han kender og derefter kan vi måske komme sammen igen. Det gør mig sindssyg for vi bor sammen og jeg har ikke andre steder at tag hen. Og han siger han ikke kan huske han sagde det med hende pigen men kan godt huske han sagde vi bare skulle være venner. Jeg ved ikke om det er for at såre mig eller hvad det er ? Men det gør mig sindssyg for jeg elsker ham og han har fortalt mig at han har mange førelser for mig men vil kæmpe for ikke at få mig som en kæreste igen. Jeg er bange for han får en anden kæreste . og det gør mig ked af det at tænke på at hvis jeg havde fortalt ham det fra starten af havde vi været sammen nu, han siger han ikke kan være sammen med en pige der ikke stoler på ham. Jeg har dårlig samvittighed hver dag og tænker hele tiden på hvordan vores forhold kunne havde set ud hvis det ikke havde sket. Jeg græder tit om natten men han vil ikke trøste mig og det er enormt hårdt. Vi går op ad hinanden hele tiden pga vi ikke går i skole . Jeg kan ikke tag væk i en uge for jeg har ikke nogen andre steder at være end her men jeg har bare lyst til at tag væk. Men vi kan snakke godt sammen og grine. ( Han er 17) Håber du kan hjælpe.

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det godt du skriver herind. Du er tydeligvis meget påvirket af alt det der sker og jeg kan godt forstå at du er forvirret. Det er slet ikke let eller ligetil når kærligheden gør ondt og det virker som om du har brug for nogle gode råd til hvad du skal gøre. Jeg har nogle råd jeg synes du skal bruge. Men jeg vil først fortælle dig lidt om det du skriver i dit brev hertil.
Dig og B har været kærester i lang tid, også skete der noget som gjorde at i begyndte at miste tilliden til hinanden. Der har været noget utroskab og selvom man fortryder rigtig meget bagefter og egentlig gerne vil tilgive, så kan det meget svært at komme videre.
Jeg kan godt forstå du tænker på hvordan i kunne have haft det, hvis ikke det var sket - det tror jeg mange mennesker ville gøre. Men lige meget hvad, så kan i ikke lave om på det. Sket er sket. Nu handler det om at komme videre på den bedste måde for dig. Det virker som om du føler at den bedste måde er at i prøver at finde sammen igen, men jeg vil fortælle dig - at det tror jeg ikke er den bedste måde.
Jeg kan mærke på dig at du holder rigtig meget af B og du er klar til at gøre hvad som helst for ham. Men det synes jeg ikke du skal. B har fortalt dig at han gerne vil i seng med andre piger og at han synes at i to bare skal være venner. Jeg forestiller mig, at det har været rigtig hårdt at få at vide og jeg kan godt forstå det gør dig ked af det. Jeg synes ikke du skal være kærester med en fyr, som er sådan overfor dig. Jeg ved ikke om han gør det for at såre dig med vilje, men uanset hvad - så sårer det dig.
Jeg må sige det som det er, jeg synes ikke i skal være kærester mere. For mig virker det som om i ikke kan finde ud af hvor grænserne for et godt forhold er, og det er ikke godt for nogen af jer.
Jeg ved at situationen ikke er nem, fordi du bor sammen med ham ved hans forældre og du skriver du ikke har andre steder at tage hen. Du skal vide, at der er masser af muligheder for at finde et andet sted at bo og jeg synes det bedste for dig ville være, at komme lidt væk og få dit eget sted at bo. Jeg ved ikke hvorfor du bor ved B´s forældre og jeg kender ikke dine omstændigheder, men jeg vil give dig to muligheder og jeg synes faktisk du skal bruge dem begge to.
1. Jeg synes du skal snakke med B´s forældre om at forholdet mellem B og dig er slut som kærester, og derfor dur det ikke at i sover i samme seng på samme værelse længere. Det kan være du for en periode kan sove i et andet værelse og måske kan B´s forældre hjælpe dig med at finde et andet sted at bo.
2. Jeg synes også du skal kontakte din sagsbehandler og måske kan han/hun hjælpe dig med at finde en lille lejlighed eller et værelse et andet sted. Lige meget hvad, så kan du få undestøttelse, så du har råd til at finde et andet sted at bo. Så det er dig selv der bestemmer.
Mit bedste råd til dig er, at du samle energi til at komme videre og væk derfra. Du skal ikke være afhængig af B. Du skriver også du gerne vil lidt væk. Og det er præcis det du skal. Du skal ud og have dit eget liv, hvor du igen kan blive glad. Du har nogle muligheder - nu skal du gribe dem.
Du skal vide at du kan snakke med en voksen her i chatten, hvis du har brug for at lettet dit hjerte eller har brug for råd til hvad du kan sige til B og hans forældre eller på kommunen.
Jeg ønsker dig held og lykke. Og jeg håber at du bruger mine råd - for du skal passe på dig selv og dit hjerte.
Mange tanker
Bibi