De siger nedladende ting til mig!
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Der er nogle piger på mit studie der har sagt nogle ting om mine bryster, som jeg blev ked af. De gider ikke stoppe. Jeg hilser pænt på dem og så hilser de sommetider og sommetider så hilser de ikke. Det nytter ikke at sige noget til dem. Den ene sagde ret vredt, at jeg var "fed" ( jeg vejer for meget men er ved at tabe mig) og de anden sagde, at "du har bryster som en luder". Vi går på en videregående uddannelse så en studievejleder kan man ikke søge hjælp hos til de her ting.
Jeg får ondt i maven når jeg ser dem på lang afstand og jeg synes jo egentlig også nu, at jeg er grim!
Hvad gør jeg? De kommer ikke til at forstå det!

Svar:
Hej med dig
Hvor er det dog urimeligt at de opfører sig på den måde. Det er selvfølgelig ikke i orden. Jeg kan godt forstå du får det skidt når du ser dem. Jeg tænker at det er helt naturligt fordi du selvfølgelig bliver nervøs for om de hilser eller kommer med et nyt "angreb".
Lige meget om du vejer lidt for meget eller ej, så er du ikke grim. Jeg kan godt forstå, hvis du kan komme til at føle dig grim, når de siger sådan. Men det er altså ikke rigtigt. Du er ikke grim, og det er de her piger der er helt galt på den. Det er ganske enkelt ikke okay at sige sådan til andre.
Jeg kan godt følge dig når du siger at man ikke kan få hjælp til den slags på en videregående uddannelse. Og så alligevel. Rektor og lærerne på din uddannelse har faktisk ansvaret for at du som studerende får den bedst mulige undervisning. De har samtidig også ansvaret for at skabe et miljø på dit studie der gør at du som studerende, trives og på den måde er mest modtagelig for undervisning.
Mobning og chikane er desværre ikke noget der kun eksisterer i folkeskolens frikvarter. Det findes også på videregående uddannelser og på arbejdspladserne. På en arbejdsplads er det ledelsens ansvar at sikre trivslen for de ansatte. På din uddannelse er det jeres rektor, og jeg tænker sagtens du kan prøve at spørge ind til hvad de tidligere har gjort i sådan nogle tilfælde...For det er jeg sikker på de har oplevet før.
Igen...De her piger tager fejl, og det er dem der har et problem. De vil så mange gange i deres liv møde mennesker der vil vende dem ryggen, hvis de opfører sig som de har gjort overfor dig.
Du har derimod bare forsøgt at række hånden frem, og været dig...Og det er nok, det er godt nok. Jeg synes du skal overveje at snakke med din rektor eller en lærer. Jeg tror godt der kan være hjælp at hente.
Bedste hilsner Niels-Christian