De elsker ham højere
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Cyberhus.
Hjemme i min familie er vi to børn. En dreng og en pige og vi er tvillinger. Sommetider kan jeg føle at min mor og far behandler os forskelligt.
Jeg synes endda at de holder mere af ham end mig. Fx når han bliver sur. Så gør mine forældre alt for at trøste ham, mens at hvis jeg bliver sur, råber de kun ad mig.
Også når vi skændes. Hvis han driller mig plejer jeg sommetider at råbe. Og så er jeg den eneste af os som får skæld ud, selvom det var ham der irriterede mig.
Jeg ved godt at det lyder som småting, men det gør mig altså bare så ked af det! Nogen gange har jeg sagt at jeg føler de elsker ham højere, men så siger de bare i en bestemt tone at de elsker os lige meget. Jeg går rundt og er ked af det når det sker, og jeg kan bare ikke klare at se på ham være glad og at de er så søde ved ham, når jeg er  sur!
Hvad skal jeg gøre? Kan jeg overhovedet gøre noget, eller skal man bare lære at sådan er det i en familie og der altid er et 'favorit' Barn?
KH Den fortvivlede pige.

Svar:
Kære fortvivlede pige.
Tak for dit brev hertil Cyberhus. Jeg kan godt forstå, at det er hårdt for dig, hvis du føler at dine forældre holder mere af din bror end af dig. Det må bestemt ikke være en særlig rar følelse og jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil have hjælp til at få det bedre igen.
Når nu du har det sådan, så synes jeg du har gjort det helt rigtige: nemlig fortalt dine forældre, hvordan du har det. Det er super sejt gået af dig, at du allerede har snakket med dine forældre om dine oplevelser i jeres familie. Når de fortæller dig, at de elsker dig og din bror lige højt , så er det vigtigt, at du prøver at tro på dem. Hvis du bliver ved at have de fornemmelser, som du fortæller om, så prøv at fortæl dem, når følelserne opstår. På den måde kan de måske bedre se, hvad det er de gør, som får dig til at få følelserne. Så vil det blive tydeligere for dem, at det fx er når de skælder ud eller råber af dig, at du bliver ked af det og får følelserne? Måske kan du uddybe ved at fortælle dem, at du ikke oplever dem skælde ud på din bror på samme måde og at det gør dig ked af det?
Som jeg har været inde på, er det virkelig sejt og modigt at dig at du allerede har talt med dine forældre. Derfor,  går jeg lidt ud fra, at du også godt tør gå til dem igen og fortælle i hvilke situationer det er, at du bliver ked af det? Hvis det ikke er sådan du har det og hellere vil fortælle dem om dine følelser på en anden måde, kan du måske overveje om du kan skrive et brev til dem istedet? Det kan nogle gange være en nemmere måde, at få sat ord på sine følelser.
Det lyder til, at jeres forældre har forskellige måder at være sammen med jer børn på - fordi I er forskellige og ikke fordi de elsker den ene mere eller mindre end den anden. Måske tænker de at du har bedst af at få tingene af vide på en hårdere måde end din bror.  Når det så ikke er sådan, så tror jeg at du kommer rigtig langt og får kan få det bedre igen, ved at fortælle dem det. På den måde får dine forældre en god chance for at ændre det der gør, at du føler dig mindre elsket end din bror.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner Signe