Daddy issues...
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Åh jeg er bare træt af det hele lige nu. Min far driver mig til vanvid. Situation er den at jeg efter endt grundforløb på en erhvervsskole, nu er flyttet hjem. Det er så en måned siden. Og jeg har nu fem måneder cirka til jeg forhåbentligt kommer ind som arkitekt i Aarhus. Jeg ved først noget d. 15 maj og det er kun svar på om man er gået videre til anden runde. Så lige nu er det hele lidt tåget indtil da.Jg var så forbi kommunen i dag, for at høre om job og penge osv. De kunne ikke tilbyde det store, men bare opfordrer til at søge mere job. Det gør jeg så. Har allerede sendt mails, og skal ud med fysiske papir ansøgninger i næste uge. Kontanthjælp kan jeg ikke få, både fordi jeg ikke er gået ledig to måneder endnu, og også fordi min egenkapital er for høj. Så bliver min far sur. Han troede at kommunen fluks kunne give mig penge, så jeg åbentbart kunne betale husleje. Hvad med ar sige du gerne vil have en husleje? Og måske ikke en måned efter jeg er flyttet hjem? Lige nu som ting ser ud kan jeg ikke få noget økonomisk støtte. Sådan er der. Og han skal ikke til at blande sig. Og slet ikke have noget af vide om min privat økonomi! Bare fordi jeg bor hjemme, betyder det ikke, han skal vide alt hvad der sker i mit liv. Hvad ved jeg om hans? Ikke mere, så luk røven. Og i og med jeg er usikker på hvor jeg står de næste par måneder så kan jeg ikke gøre andet end jeg allerede har skrevet, at søge job og undersøge uddannelser, og ellers hjælpe til herhjemme og prøve at holde mig igang. Jeg kan ikke gøre mere for fanden. Tal MED mig og ikke TIL mig, hvis du vil mig noget. I det mindste prøver jeg da på noget, søde papa! Argh.Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Er både bange og sur. Jeg kan virkelig ikke gøre mere. Kan ikke mere. Han driver mig til vanvid.

Svar:
Hej med dig.
Først og fremmest tak for dit indlæg her i brevkassen. Jeg kan virkelig godt forstå hvis du er frustreret, og egentlig af flere årsager. Når jeg læser dit brev, tænker jeg først, at din situation som jobsøgende, og afventende på om du skal starte på arkitekthøjskolen, i sig selv er en stressende situation, hvor man kan blive rigtig bange og usikker over sin fremtid. Og jeg vil da også give dig ret i, at det lyder til,  du bestemt gør hvad du kan! Det er faktisk rigtig hårdt, at være jobsøgende og økonomisk presset. Man kan pludselig føle sig meget afhængig af andre.
Som du skriver er du flyttet hjem til din far efter endt skoleforløb, og det er jo også en udfordring. Jeg er ikke klar over, om du tidligere har boet hos din far? Jeg tænker, at hvis du ikke har det, eller at det er længe siden, du har boet der, er der jo yderligere en masse nye udfordringer, dig og din far ikke før har haft. Jeg synes du har gjort dig nogen gode tanker i forhold til at bo hos din far - at du hjælper til, og egentlig ønsker at i skal tale ordentlig sammen. Måske du i virkeligheden skulle forsøge, at få en far/søn snak omkring din situation, så i kan få snakket om hvad i forventer af hinanden i den her situation, hvor din fremtid er lidt usikker.
Jeg ved det kan være svært at overskue uforudsigeligheden omkring din studie/jobsituation, men heldigvis sørger tiden for, at du snart får vished omkring dit studie, og så vil jeg ønske dig held og lykke med jobsøgningen.  Jeg tænker, at så længe du gør hvad du kan, gør du det RIGTIG godt!
Jeg håber du kunne bruge min tilbagemelding på dine frustrationer, og ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner Mette