døden og kærlighed
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg er en pige på 12 som har oplevet meget... Min mormor døde da jeg var 7 og hun var simpelthen guds engel. Jeg har haft alvorlige perioder med selvmordstanker, at skære i mig selv og lave dumme ting. Jeg har engang bedt min (daværende) kæreste kvæle mig, men han prøvede hele tiden at tale mig fra det. Min nuværende kæreste betyder alt. Jeg har skåret i mig selv et par gange selvom jeg elsker ham, og jeg ved ikke hvad der går af mig. Min klasselære, alle børn på min skole, mor og far ved at jeg har skåret i mig selv, men jeg har sagt at jeg ville stoppe. Jeg er bange for at jeg bliver afhængig af det, og at dét ender med at mine forældre ikke stoler på mig. (Dét skal lige siges at jeg ikke skær under Håndledet, da jeg ved man kan dø af det) To spøgsmål: 1. Hvad kan jeg gøre for IKKE at blive afhængig af at skære/cutte mig selv ? 2. Hvorfor har jeg dét dårligt når jeg elsker min kæreste overalt på jorden ? Jeg er hér for nylig bliver totalt nedgjort af 4 drenge over Skype. De kældte mig luder, billig, slut/kælling, og sendte klamme billede og links. Håber i kan hjælpe.

Svar:
Hej med dig
Hvor er det stærkt af dig, at du skriver til brevkassen og at du kan forklare dine følelser og tanker så flot. Det gør det meget nemmere for mig at forstå dig og prøve at komme med et godt svar til dig.
Du stiller mig to meget præcise spørgsmål og jeg vil prøve at svare på dem en af gangen.
1. Hvad kan jeg gøre for IKKE at blive afhængig af at skære/cutte mig selv?
Jeg kan sagtens forstå, at du ikke vil blive afhængig af at cutte dig selv. For det første ser det ikke så pænt ud og for det andet løser det faktisk ikke rigtig noget. Og det kan hurtigt blive en dårlig vane.
Men tit gør man det, fordi der er noget i ens liv som er vildt svært og fordi man ikke aner hvad man skal gøre ved det. Det kunne for eksempel være, at man savner en mormor som betød rigtig meget for en, eller hvis man ikke har det godt sammen med sine forældre eller bare synes det er svært det hele.
Og du er ligesom alle andre mennesker... vi kan ikke holde ud af gå med alle de svære tanker og følelser inden i.. de skal bare ud. Når man cutter kan man godt føle det som om de svære ting kommer ud, og så kan man holde det ud lidt mere. Men som jeg skrev i starten, så forsvinder det svære bare ikke.
Så for at du ikke skal blive afhængig af at cutte, så skal du have hjælp til at finde ud af, hvorfor du cutter. Hvis du får det bedre inden i, så tror jeg du mister lysten til at cutte dig selv.
2. Hvorfor har jeg dét dårligt når jeg elsker min kæreste overalt på jorden?
Jeg synes det er dejligt at høre, at du har en sød kæreste som du elsker. Og jeg kan sagtens forstå du tænker at det er lidt underligt, når du nu er glad på det område. Men det er faktisk ikke så mærkeligt.
Kærlighed kan gøre rigtig meget dejligt og være med til at man har det godt, men det kan ikke klare det alene.
Grunden til at du cutter, er den samme grund til at du har det så dårligt, selvom du har en kæreste. Så derfor er der endnu en god grund til at få hjælp til at få det bedre inden i.
Men hvad så nu?
Du er 12 år og du har oplevet rigtig meget, som du skriver. Du har fx. oplevet at miste en person som betød rigtig meget for dig. Det er rigtig svært at gå rundt alene med de oplevelser og hvis man gør det i lang tid, så vokser de inden i og til sidst gør de rigtig ondt inden i og bliver helt uoverskueligt. Det er også derfor du har haft problemer med selvmordstanker.
Du har brug for at en voksen hjælper dig lige nu og det er vigtigt du prøver en af de muligheder af, som jeg skriver nu.
- Jeg ved ikke hvordan du har det med dine forældre, men jeg synes det er vigtigt du får fortalt dem hvordan du har det og at du stadig cutter og har tænkt på selvmord. Det er vigtigt du er ærlig, fordi ellers ved de ikke hvordan du har det og kan ikke hjælpe dig.
Dine forældre har ansvaret for dig og at du har det godt. Derfor synes jeg du skal vise dem dit brev her og mit svar, fordi så tror jeg de vil finde ud af at det er alvor. Og så skal de kontakte lægen, så du kan få professionel fra en psykolog.
- Hvis du ikke snakker så godt med din far og mor, skal du gøre det her med den lærer du bedst kan lide i skolen. En lærer er rigtig god at snakke med og din lærer vil så hjælpe dig med at få den rigtige hjælp.
Så kære du... som jeg skrev i starten, så synes jeg du er stærk og du skal vide, at det faktisk ikke er alle der får skrevet til en brevkasse og ber om hjælp. Det er rigtig godt, men det er vigtigt at du nu tager det næste skridt.
Hvis du synes det er alt for uoverskueligt at gøre en af de to ting jeg har skrevet, så kig lige forbi chatten her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen og det tror jeg også kunne være rart for dig.
Venlig hilsen
Erroll