brevkassespørgsmål

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 12 år 1 måned siden

Hej jeg har skrevet herind tusind af gange men det har ikke rigtig hjulpet. Ja jeg er nu bare ærlig i det, i stedet for at sige at det har hjulpet mig med alle de ting i er kommet med. Jeg har det stadig afhelveds til og tænker ikke på andet end at ta mit eget liv. Ikke nok med det så er kniven kommet mere ind i mit liv og jeg er begyndt at hade mig selv mere og mere for den jeg er. Jeg ville bare høre om i havde nogle lidt mere seriøse råd, for kunne rigtig godt tænke mig at kunne lide mig selv for den jeg er, ikke at skade mig selv og ikke tænke på døden. Som sagt ved jeg godt at min højde og vægt er meget med 160 cm og 49 kg men jeg kan jo ikke gøre noget ved det eller måske i har nogle råd? Det eneste jeg ønsker er jo bare et rigtig liv uden alle mulige problemer. Men jeg tvivler meget på om jeg overhovedet kan få det bedre.

Svar: 

Hej med dig..

Det er godt du er ærlig og fortæller at du ikke føler du har kunnet bruge vores råd. Og du skriver faktisk at du er begyndt at hade dig selv mere og mere, og jeg kan godt høre på dig, at det er svært lige nu. Du skriver også, at du gerne vil holde mere af dig selv og ikke skade dig selv..Og det er super godt, fordi så er du motiveret til at gøre noget ved det.

Nu ved jeg ikke hvilke råd du har fået, men du fortæller at du har skrevet herind mange gange og derfor går jeg ud fra at du har fået nogle forskellige råd. Derfor vil jeg ikke prøve at komme med flere råd, fordi jeg tror måske du har brug for noget helt andet.

Det jeg gerne vil skrive til dig nu, handler mere om hvorfor det sommetider kan være svært at bruge råd fra andre mennesker, og hvad du kan gøre for bedre at kunne bruge de råd du får.

Når du skriver, at du hader dig selv og skader dig selv, så kan det betyde at du har nogle følelser, tanker eller nogle oplevelser som har ligget inden i dig i et stykke tid. Det kan være noget med dine forældre, dine venner, kærester eller noget helt andet som har gjort dig ked af det eller som du synes er svært.

Sommetider kan det faktisk være svært at vide præcis hvad det er der presser en og det er noget af det som man har brug for hjælp til at finde ud af. Hvis du ikke har været vant til at snakke om de ting med dine forældre, eller nogle andre voksne, så har du heller ikke fået den hjælp du har brug for.

Hvis du har gået alene med sådan nogle følelser i lang tid, så får man brug for at få smerten ud af kroppen og tankerne ud af hovedet. Det kan være ved at hade sig selv, skærer i sig selv og måske begynde at fokuserer meget på sin vægt. Det hjælper bare ikke på problemet, men faktisk gør det tit tingene værre og på et tidspunkt kan det blive så svært, at man begynder at tænke i selvmord, fordi man ikke kan se andre løsninger.

Nå det var lige nogle ting og måske er det noget du ved i forvejen. Men hvad kan du så gøre nu?

Du har sikkert fået at vide fra os, at det er vigtigt at du fortæller nogle voksne hvordan du har det og lærer at få sat ord på det hele.Hvis du ikke er vant til de t, så kan det være en kæmpe udfordring og det kan tage lang tid at vænne sig til og at blive god til. Med andre ord..det er noget du skal lærer, på samme måde som du har lært andre ting i livet..

Så nu vil jeg give dig en ide til hvordan du kan lærer det og det er sådan en slags opbygning, hvor du hele tiden prøver at bygge mere på:

1. Brevkasse: Nu har du prøvet at skrive til brevkasserne og det er super godt. På den måde øver du dig i at bede om hjælp, at formulere hvordan du har det og hvad du føler der presser dig. 

2. Chatten her i Cyberhus: Trin nummer 2 er at prøve chatten. Her øver du dig i at chatte med en voksen på en måde der minder lidt om virkeligheden. Det vil sige du "snakker" med en voksen og kan vænner dig til at formulere dig på den måde. En anden fordel er, at det kan være lettere at hjælpe dig i en chat, fordi den voksne kan spørge dig om forskellige ting.

I chatten kan du sammen med den voksne rådgiver, finde ud af hvem du kan bruge i virkeligheden. Det vil sige finde ud af hvilken voksen der kan hjælpe og hvordan du lige kommer i gang med sådan noget.

3. Snakke med en voksen i virkeligheden: Næste trin er at prøve at snakke med en voksen i virkeligheden. Det kan være svært i starten, og mange gange vil du føler dig usikker og være nervøs for om den voksne kan forstå eller vil respektere dig. Det er helt normalt, men det er fordi du ikke er så vant til det og husk at det er noget der tager tid at lære.

4. Når du så føler at du bliver bedre og bedre til det, så er du måske også klar til at gøre nogle af de ting som vil betyde at du lære at holde mere af dig selv..Og så er du for alvor i gang med at få det bedre..:)

De her 4 trin tager forskellig tid og måske går det ene hurtigt og et anden punkt langsomt, men det er meget normalt. Ud fra det du skriver, så lyder det til at du er klar til chatten og derfor synes jeg det er vigtigt at du kaster dig ud i den udfordring. Kom forbi i morgen og den er åben mandag til torsdag kl. 14-19.

Til sidst vil jeg fortælle dig, at selvom du lige føler det helt uoverskueligt og faktisk tænker på døden, så er der andre veje og du kan få det bedre med dig selv. Du er startet op og du skal kæmpe videre. Du fortjener at blive glad igen...

Jeg håber du kan bruge mit svar til noget..

Venlig hilsen

Erroll

Rådgiver har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program