dårlig selvværd

brevkassespørgsmål

dårlig selvværd

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

hej.. jeg ved ikke helt hvordan jeg skal formulere spørgsmålet... vil bare gerne ud med det.. lidt om min baggrund.. mit liv begyndte at blive dårligt.. nok fra 7-8 klasse.. jeg husker dårligt det der skete,, men jeg cuttede, kom til psy.. men hjalp hvis ikke. gik op og ned med at cutte i 1 år. da jeg stoppede helt udviklede jeg spiseforstyrrelse.. hvilket jeg nok allerede begyndte en smule dengang.. jeg kom i behandling og lige de side uger inden den stoppede, blev jeg gravid som 17 årig. det var en svær beslutning, men den blev at beholde barnet... men jeg fik en spontan abort i 4-5 månede.. (termin til julen 2009) men nu.. bliver jeg stadig trist hvis jeg ser små børn osv.. men prøver selvfølgelig at skjule det.. men noglegange bliver det bar for meget.. jeg bliver så ked af det.. at have mistet det.. føler bar jeg har mistet en del af mig.. følte mig lykkelig og komplet så og sige.. men nu mangler der noget i mit liv.. selvom jeg stadig har min dejlige kæreste (faderen), venner, familie.. føler der mangler en prik.. synes bare ikke jeg har været rigtig lykkelig i mange år snart.. og jeg tror pga anoreksi osv.. at der giver mig dårlig selvværd.. synes ikke jeg er pæn nok eller tynd nok.. især ikke når jeg er sammen med andre mennekser.. når jeg går udefor i byen samligner jeg mig selv med alle -de andre pæne. og jeg tror ikke altid på de komplimenter min kæreste giver mig.. jeg tror på at han fortæller ærligt.. men jeg tror ikke på at det er sandt.. noglegange bliver jeg ogs hurtig ked af det -af ingen grund. hvis jeg fx hører en lidt sørgelig sang.. ved der er mange piger der nok har det som mig.. er bare træt af ikke at være tilfreds med mig selv. det er sku ikke et værdigt liv at have.. i hvert fald spild af liv.. -den sorgmodige.

Svar:

Kære sorgmodige pige!

Det lyder som om, du har været rigtigt meget igennem og jeg er glad for, at du henvender dig til os for at få hjælp. Jeg tror, at du kunne have gavn af, at få professionel hjælp og jeg vil gerne give dig et råd om, hvordan du kan komme i gang.

Du skriver at du allerede begynde at cutte i 7-8 klasse og at du sidenhen udviklede en spiseforstyrrelse. Du skriver, at du i slutningen af din behandling blev gravid, men at du mistede barnet i 4-5 måned. Det er rigtigt mange svære ting på én gang og jeg tror dig på ordet, når du siger, at du ikke har været lykkelig i mange år.

Det er dejligt at høre, at du har en dejlig kæreste og venner og familie, der står bag dig. Det må være på tide, at du får hjælp til at bearbejde de ting, der tynger dig, så du igen kan leve livet. Jeg synes, du skal prøve, at tale med din kæreste og din familie om, hvordan du har det. Det er vigtigt, at du har deres forståelse og opbakning.

Du skriver ikke noget om, hvordan det går med din spiseforstyrrelse og om du stadig er selvskadende. Du skriver dog, at det nok er anoreksien, der giver dig dårligt selvværd. Det kan tage mange år, at komme sig fuldstændig over en spiseforstyrrelse og jeg tror endnu ikke, at anoreksien helt har sluppet sit tag. Det er nok den, der giver dig dårligt selvværd. Den der gør, at du ikke kan tro på din dejlige kærestes komplimenter.

Du skriver desuden, at der mangler noget i dit liv. Du har mistet det lille barn, der voksede I dig og jeg tænker, at du stadig er i sorg. Det er vigtigt, at få talt om den sorg du bærer på, selvom barnet døde inden det blev født.

Dit dårlige selvværd, anoreksien og sorgen er en tung byrde for dig, din kæreste, dine venner og din familie. I værste fald kunne du udvikle en langvarig depression, forværre din spiseforstyrrelse etc.

Jeg tror du har brug for, at tale med en professionel om alt det, der er sket. Jeg synes derfor, at du skal tale med din læge om det, der tynger dig. Din læge kan tage nogle samtale med dig eller henvise dig til videre behandling hos en psykolog eller en psykiater. Du kan evt. vise din læge de breve vi har skrevet her. Så har I et godt udgangspunkt.

Du er også velkommen til at logge på chatten her i Cyberhus og chatte om, hvordan du har det og hvad du kan gøre for at få hjælp. Chatten har åben mandag-torsdag fra 14-19 og vil vil meget gerne snakke med dig.

Du kan også gå på www.spiseforstyrrelser.dk eller www.selvskade.dk. Det er LMS foreningens hjemmesider. Her kan du få råd og vejledning omkring dine tanker og følelser i forhold til din anoreksi, dit dårlige selvværd og din selvskadende adfærd. Rådgiverne har ofte selv haft en spiseforstyrrelse og kender til de følelser du kæmper med.

Det er vigtigt at du får hjælp til at håndtere dit dårlige selvværd og din sorg, så du igen kan få et værdigt liv. Jeg håber, at dette svar giver dig mod på at tale med din familie og kontakte din læge, så de kan hjælpe dig på vej.

De kærligste hilsener fra

Christine