dårlig dag:,)
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
jeg har en vildt dårlig dag i dag!!!! jeg har totalt klaustrofobi for alt! jeg har det virkelig varmt og føler bare jeg kan ligge mig langsomt til at dø!!!:( jeg bliver mega sur hvis folk siger "hva'?" til mine spørgsmål eller siger bare én ting forkert.... jeg flegner helt ud! jeg har det for varmt til at have tøj på nærmest og jeg kan slet ikke være i selskab med andre mennesker lige nu :/ jeg slog op på nettet hvad jeg skulle gøre og der stod: ring op til en du holder af: jamen jeg ved at jeg bliver mega sur på den person skriv fem ting ned som gør dig glad ved dit liv: svaret bliver.... INTET lige nu motion gør dig glad: jeg har lige lavet mega meget motion i alt den her varme så NEJ og så overanstrenger jeg mig selv som jeg ikke må! smil, det gør dig glad: nej! for det er jo et falskt smil.... det gør mig ikke glad tag dit y-tøj på: jeg kan ikke! jeg kan næsten ikke sidde i undertøj så klaustrofobisk har jeg det! lav en smootihe: AD!!!! husk store stjerner ogs' har dem: jeg er ligeglad med justin bieber og rihanna! jeg ved ikke om de har en dårlig dag men jeg ved skam at jeg har det :( hva skal jeg dog gøre? jeg har sjældent dårlige dage men når jeg så endelig har så er de sådan her hvis ikke værre:( aner ikke hvad jeg skal stille op:/

Svar:
Kære du
Det lyder til at du havde en rigtig dårlig dag den anden dag – med klaustrofobi, varme og surhed. Alle kan få dårlige dage engang imellem, heldigvis skriver du at du sjældent har dårlige dage – men når du så har dem, så er de rigtig slemme.
Du skriver du ikke helt ved hvad du skal stille op når du har sådan nogle dage, og det vil jeg godt prøve at komme med nogle idéer til.
Den dag du skrev herind var vejret super varmt, og jeg har lidt på fornemmelsen at varmen har været med til, at du ikke havde særlig meget overskud den dag. Når man har det rigtig varmt, så er det faktisk naturligt at man ikke har ligeså meget overskud til andre mennesker, og tit er det bedste bare at sætte sig i skyggen og drikke en masse vand og være lidt alene – hvis man oplever at varmen kører en helt der ud, hvor man bare bliver sur over alting..
Du skriver at du har prøvet en helt masse ting og det er bare rigtig godt! Men du skriver også at det ikke hjælper at ringe til nogen du holder af, at det ikke hjælper at skrive ting ned som gør dig glad, det hjælper ikke at smile eller lave smoothies, og motion duer ikke når det er for varmt.
Så mit råd her er to ting:
1. Først skal du mærke efter, når du har de her dårlige dage: er der noget du er ked af eller sur over? Noget som er sket? Er der det, så synes jeg du skal finde en voksen og tale med de ting om, for hvis der er nogle ting der plager dig, er det vigtigt at få snakket om det - og bare det at få sat ord på hvad man er ked af eller sur over, kan lette en hel del.
2. Er det ikke noget bestemt der plager dig, og du virkelig ikke har lyst til at snakke med nogen, så vil mit råd være at tage en dag hvor du er alene og nyder dit eget selskab og stilheden. Gør en masse ting, som du godt kan lide, se nogle gode film, skriv dagbog, hør noget lækkert musik, er det varmt, så spis og drik en masse koldt. Det er både helt normalt og helt okay at tage sådan en "alene-dag" en gang i mellem, hvor man lige lader op og finder overskud og glæde igen..
Jeg håber du vil prøve mine råd af næste gang du har en dårlig dag – og du er selvfølgelig også velkommen på chatten på dine dårlige dage, hvis du har lyst til et par råd på selve dagen!
De bedste hilsner fra Heidi